Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

Mainstreaming corporate social responsibility in state-owned enterprises

2019 m. kovo 9 d. - 2019 m. rugsėjo 5 d.

Problema

Socially responsible business is slowly becoming the new norm. On the global scale, an increasing number of companies are acknowledging the fact that in order to retain a competitive edge, they must champion human rights, contribute to environmental and social goals, and play their part in the creation of happier societies. The United Nations defines corporate social responsibility (CSR) as a balance between economic, social and environmental dimensions in business activity.

An overview of scientific research suggests that the main benefits of CSR for companies are reduced costs and risks, profit maximization, competitive edge, reputational gains and synergic value creation (Crane et al. 2008). Furthermore, one of the key principles of share listing is the disclosure of information that includes CSR policy, corruption prevention initiatives and similar data (NASDAQ Baltic 2019a). According to experts, a company that bases its governance on CSR principles has an easier time lowering risks, cutting costs and improving financial performance (NASDAQ Baltic 2019b). The global trend is undeniable: investment based on environmental, social and governance factors (also known as socially responsible investment) in 2018 amounted to 20 billion dollars – that is, a quarter of all assets under management (Kell 2018).

The Lithuanian government has set the goal of mainstreaming CSR; however, CSR practices are not yet prevalent in state-owned enterprises (SOEs). Although some SOEs are well-advanced in applying CSR in their work, the majority of companies lags behind. For example, out of the 54 current Lithuanian SOEs, most do not publish sustainability reports. Due to this, 80 % of companies received a negative sustainability disclosure score in the 2017 Good Corporate Governance Index that evaluates Lithuanian SOEs. This represents the lowest rating out of all transparency and disclosure criteria evaluated.

It is worthwhile mentioning that, according to the latest data available, the aforementioned Index does not paint the full picture: sustainability (or CSR) is not evaluated qualitatively, and only aspects of disclosure are taken into consideration. This makes it difficult to evaluate the share of state-owned enterprises applying CSR principles in their work. Countries that are leaders in the field of CSR most commonly resort to comprehensive monitoring and mandatory disclosure to encourage the adoption of CSR. Another regularly used tool is a mechanism for the exchange of good practices among companies. The need for such a mechanism can be observed in Lithuania: CSR is still misunderstood as a hindrance to business activity, economic growth is pinned against social and environmental welfare, and CSR benefits are overlooked. The adoption of CSR practices in SOEs could help Lithuania reach its goals in becoming a more sustainable country and would help SOEs serve as an example to private businesses and wider society.

Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D. Seigel (Eds.). 2008. The Business Case for Corporate Social Responsibility. The Oxford Handbook on Corporate Social Responsibility (p. 83-112). Oxford University Press: Oxford.

Kell, George. 2018. The Remarkable Rise of ESG. Forbes.

NASDAQ Baltic. 2019a. NASDAQ Vilnius listinguojamų bendrovių valdysenos kodeksas.

NASDAQ Baltic. 2019b. Vilniaus vertybinių popierių biržoje listinguojamų bendrovių valdymo kodeksas su komentarais.

Tikslas

The main goal of the project is to help state-owned enterprises adopt corporate social responsibility principles and to ensure an effective system of CSR monitoring and evaluation.

Projekto eiga

2019/04/05

Atlikta esamos situacijos analizė

2019/05/06

Atlikta viešoji konsultacija, skirta nustatyti pagrindines valstybės valdomų įmonių kliūtis diegiant socialinę atsakomybę

2019/05/17

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė: identifikuotos Lietuvai aktualios ĮSA skatinimo valstybiniu lygmeniu priemonės užsienio šalyse

2019/06/21

Įmonių socialinės atsakomybės stebėsenos metodika patobulinta ir įtraukta į valstybės valdomų įmonių gerojo valdymo indeksą

2019/07/31

Užbaigti konsultacijų ciklai dėl įmonių socialinės atsakomybės diegimo dviejose valstybės valdomose įmonėse

2019/08/28

Gerųjų praktikų dalinomosi bei informacijos platformos įveiklinimo pradžia: pirmasis renginys

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

ŽIEDIŠKUMO LINK: gairių žiedinės statybos valdymo ir vystymo modeliui kūrimas

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – parengti gaires žiedinės statybos valdymo ir vystymo modelio kūrimui. 
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Ateities iššūkiams parengto užsieniečių integracijos strateginio valdymo modelio kūrimas

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – parengti užsienio šalių pavyzdžiais, duomenimis ir ateities įžvalgomis paremtus siūlymus dėl užsieniečių integracijos sistemos valdymo ir kitų su imigracija susijusių veiksmų, juos teikti sprendimų priėmėjams ir integruoti atnaujinant Lietuvos migracijos politikos gaires.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Reguliacinės smėliadėžės sistemos sukūrimas gyvybės mokslų sektoriuje Lietuvoje

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – sukurti ir pasiūlyti reguliacinės smėliadėžės sistemą, pritaikytą Lietuvos gyvybės mokslų sektoriui.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Dirbtinio intelekto akto įgyvendinimui reikalingų kompetencijų žemėlapio kūrimas

LR Ryšių reguliavimo tarnyba

Šio projekto tikslai – 1) nustatyti, kuriuose Lietuvos sektoriuose kuriamos didelės rizikos DI sistemos; 2) įvertinti reguliavimo institucijų kompetencijas, susijusias su DI akto reikalavimais šioms DI sistemoms; 3)pateikti pasiūlymą, kaip užpildyti nustatytus kompetencijų trūkumus.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Lietuvos gynybos ekosistemos stiprinimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Šio projekto tikslas – nustatyti pagrindinius bendrus iššūkius, su kuriais susiduria gynybos įmonės ir išsiaiškinti, kurie viešojo sektoriaus įrankiai Lietuvoje turi didžiausią potencialą paskatinti proveržį gynybos pramonėje.