Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Ekonomikos ir inovacijų ministerija

Valstybės valdomų įmonių socialinės atsakomybės skatinimas

9 March 2019 - 5 September 2019

Problem

Socialiai atsakingas verslas pamažu tampa nauja norma. Globaliai vis daugiau įmonių supranta, jog norint būti konkurencingomis jos privalo tapti lyderėmis žmogaus teisių srityje, užtikrinant aplinkos gerovę, įtraukiant bei vystant bendruomenes ir kitaip prisidedant prie laimingesnės visuomenės kūrimo. Jungtinės Tautos apibūdina įmonių socialinę atsakomybę per trijų dimensijų pusiausvyrą: ekonominio augimo, socialinės gerovės ir aplinkos klestėjimo.

Pasak mokslinių tyrimų apžvalgos, pagrindiniai įmonių socialinės atsakomybės privalumai yra sumažėję kaštai ir rizika, pelno maksimizavimas ir konkurencinio pranašumo įgijimas, reputacijos ir legitimacijos palaikymas, sinergetinis vertės kūrimas (Crane et al. 2008). Be to, vienas iš kertinių įmonių listingavimo principų vertybinių popierių biržoje yra informacijos atskleidimas, į kurią įtraukta ir socialinės atsakomybės politika, kovos su korupcija iniciatyvos ir priemonės (NASDAQ Baltic 2019a). Pasak ekspertų, gerai valdomai ir socialiai atsakingai bendrovei yra lengviau įvertinti galimas rizikas, sumažinti išlaidas bei pagerinti finansinę veiklą (NASDAQ Baltic 2019b). Pasaulinės tendencijos akivaizdžios: aplinkos, socialinio ir valdysenos faktoriais grįstos (tvarumu ir etiniais principais paremtos) investicijos 2018 m. siekė 20 trilijonų dolerių – t. y., ketvirtadalį viso valdomo turto (Kell 2018).

LR Vyriausybė yra nusibrėžusi tikslą skatinti įmonių socialinę atsakomybę, tačiau ši praktika valstybės valdomose įmonėse (VVĮ) atsispindi netolygiai. Nors kai kurios VVĮ yra ženkliai pasistūmėjusios socialinės atsakomybės taikyme, vis dėlto didžioji dalis šioje srityje nerodo pakankamos pažangos. Pavyzdžiui, iš 54 šiuo metu egzistuojančių VVĮ, dauguma neviešina darnumo ataskaitų savo tinklalapiuose – pasak 2017 m. gerojo valdymo indekso, 80 procentų visų valstybės valdomų įmonių darnumo ataskaitų viešinimo kriterijus įvertintas neigiamai. Iš visų skaidrumo kriterijų šis buvo įvertintas prasčiausiai.

Verta pabrėžti, kad minėtas gerojo valdymo indeksas neatspindi visos situacijos – darnumo (t. y. socialinės įmonių atsakomybės) stebėsena nėra vykdoma kokybiniu aspektu, o vertinamas tik informacijos atskleidimas. Todėl sunku įvertinti, kokia dalis VVĮ išties taiko socialiai atsakingo verslo principus savo veikloje. Visapusiška stebėsena bei privalomas ataskaitų ir informacijos atskleidimas yra dažniausiai naudojamas valstybinis mechanizmas šioje srityje pažengusiose šalyse. Taip pat kitose šalyse įmonių socialinės atsakomybei skatinti yra dažnai pasitelkiamas dalinimasis gerąja praktika. Gerųjų pavyzdžių dalijimosi stoka matoma ir Lietuvoje: socialinė atsakomybė vis dar dažnai klaidingai suprantama kaip trukdis verslui, supriešinamas ekonominis augimas ir socialinės bei gamtos gerovė, nežinant apie anksčiau minėtus privalumus. VVĮ socialinės atsakomybės taikymas galėtų atspindėti Lietuvos tikslus tapti darnesne šalimi, būti pavyzdžiu privačiam verslui bei plačiajai visuomenei.

Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D. Seigel (Eds.). 2008. The Business Case for Corporate Social Responsibility. The Oxford Handbook on Corporate Social Responsibility (p. 83-112). Oxford University Press: Oxford.

Kell, George. 2018. The Remarkable Rise of ESG. Forbes.

NASDAQ Baltic. 2019a. NASDAQ Vilnius listinguojamų bendrovių valdysenos kodeksas.

NASDAQ Baltic. 2019b. Vilniaus vertybinių popierių biržoje listinguojamų bendrovių valdymo kodeksas su komentarais.

Goal

Pagrindinės projekto įgyvendinimo kryptys ir tikslai yra padėti ir skatinti VVĮ savo veikloje pritaikyti socialinės įmonių atsakomybės principus bei užtikrinti efektyvią vertinimo ir stebėsenos sistemą.

Project progress

2019/04/05

Atlikta esamos situacijos analizė

2019/05/06

Atlikta viešoji konsultacija, skirta nustatyti pagrindines valstybės valdomų įmonių kliūtis diegiant socialinę atsakomybę

2019/05/17

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė: identifikuotos Lietuvai aktualios ĮSA skatinimo valstybiniu lygmeniu priemonės užsienio šalyse

2019/06/21

Įmonių socialinės atsakomybės stebėsenos metodika patobulinta ir įtraukta į valstybės valdomų įmonių gerojo valdymo indeksą

2019/07/31

Užbaigti konsultacijų ciklai dėl įmonių socialinės atsakomybės diegimo dviejose valstybės valdomose įmonėse

2019/08/28

Gerųjų praktikų dalinomosi bei informacijos platformos įveiklinimo pradžia: pirmasis renginys

Project files

Result

 

Projektas finansuotas:

Programos logo

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

CLOSING THE LOOP: Creating guidelines for a governance and development model in circular construction

The Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to provide guidelines for the development of a circular construction model. 
4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.