Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Problema

Dauguma Lietuvos laisvosios ekonominės zonos (LEZ) šiuo metu neišnaudoja savo potencialo skatinti aukštųjų technologijų plėtrą ir prisidėti prie tvaraus šalies ekonomikos augimo. Nors kai kuriose LEZ jau veikia pažangios ir sėkmingos aukštųjų technologijų įmonės, nacionaliniu lygmeniu vis dar trūksta kryptingos strateginės orientacijos į aukštųjų technologijų įmonių vystymą LEZ teritorijose.

Valstybės kontrolės 2023 m. atlikta LEZ veiklos analizė atskleidė, kad LEZ plėtra vykdoma be aiškios strateginės vizijos – nėra apibrėžta, kokios grąžos tikimasi valstybės mastu, nors į šias teritorijas investuojamos reikšmingos viešosios lėšos. Tai rodo planavimo fragmentiškumą ir nepakankamą nacionalinių tikslų apibrėžimą.

Iš 91 LEZ teritorijoje 2023 m. veikusių įmonių net 78 proc. nevykdė jokios aukštųjų technologijų veiklos. Be to, nė vienai iš septynių LEZ valdymo bendrovių nėra nustatyti veiklos rodikliai, susiję su pažangia gamyba. Toks požiūris nesuderinamas su Lietuvos strateginiais siekiais transformuoti ekonomiką į didesnės pridėtinės vertės modelį.

Nepaisant to, Vyriausybės programos įgyvendinimo plane numatyta plėsti LEZ teritorijas ir steigti naujas zonas bei pramonės parkus, tačiau aukštųjų technologijų sektoriaus plėtra nėra įvardyta kaip prioritetas (Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planas, 2025 m., punktas 1.7.3).

Šiuo metu Lietuvoje trūksta investicijoms paruoštų LEZ teritorijų. Tačiau nesant aiškių teritorijų atrankos kriterijų ir nuoseklios plėtros strategijos, išlieka rizika, kad valstybės valdomi žemės ištekliai nebus panaudoti optimaliai. Tokie sprendimai gali riboti kuriamą ekonominę vertę ir sumažinti LEZ indėlį į aukštųjų technologijų bei inovacijų plėtrą nacionaliniu mastu.

Kita svarbi problema – neapibrėžtas investicijų rizikos ir atsakomybės pasidalijimas tarp valstybės ir privačių LEZ valdytojų. Valstybinės institucijos nereikalauja sistemingo atskaitingumo už rezultatus, nors teritorijos valdomos išskirtinėmis lengvatinėmis sąlygomis. Tai kelia riziką dėl viešųjų investicijų efektyvumo ir mažina galimybes pamatuoti realią naudą valstybei.

Galiausiai, LEZ dažnai veikia izoliuotai, nesant glaudesnės integracijos su regioninėmis mokslo ir inovacijų ekosistemomis. Dėl to LEZ potencialas tapti technologijų augimo katalizatoriais regione išlieka neatskleistas.

Tikslas

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.

Projekto eiga

2025/04/30

Suinteresuotųjų šalių įtraukimas: poreikių ir probleminių sričių identifikavimas

2025/05/30

Esamos situacijos analizė

2025/06/16

Užsienio šalių gerųjų praktikų analizė

2025/08/15

Rekomendacijos

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams bei grįžtantiems lietuviams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Nekilnojamojo kultūros paveldo fondo steigimo galimybių studija

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti gaires, kurios padėtų optimizuoti Lietuvos nekilnojamojo kultūros paveldo finansavimo šaltinius, kurie užtikrintų tvarų ir ilgalaikį finansavimo modelį. 
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Nacionalinės gynybos ir saugumo pramonės plėtros kelrodžio parengimas

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – parengti strateginio lygmens gynybos ir saugumo pramonės plėtros kelrodį, apžvelgiantį esamąją situaciją, nustatantį ilgalaikius tikslus, prioritetines technologinio proveržio ir inovacijų sritis bei teisinio reglamentavimo rekomendacijas.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Mokslo diplomatijos vystymas Lietuvoje

LR užsienio reikalų ministerija

Projekto tikslas – sukurti Lietuvos mokslo diplomatijos strategines gaires, kurios padėtų konsoliduoti išteklius mokslo diplomatijos srityje.