Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisKvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras
Profesinio mokymo pameistrystės forma skatinimas: verslo ir profesinio mokymo įstaigų bendradarbiavimo poreikių analizė
Problema
Užimtumo tarnybos duomenimis Lietuvoje sparčiai auga kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas. Tarptautinio valiutos fondo, Europos investicinio banko ir kitų pasaulinių organizacijų duomenimis, Lietuva taip pat pirmauja Europoje pagal darbuotojų kvalifikacijų ir kompetencijų neatitikimą darbo rinkai (IMF, 2019; EIB, 2011; Užimtumo tarnyba, 2019). Net 40 % šalies įmonių, ir net 62 % užsienio kapitalo įmonių Lietuvoje teigia, jog darbuotojų išsilavinimas neatitinka jų lūkesčių ir poreikių (Investors’ Forum, 2019; EIB, 2011). Tai turi neigiamos įtakos net tik kiekvienam iš darbuotojų ar darbdavių, bet ir visai šalies ekonomikai. Pasaulyje jau yra pripažinta, jog pameistrystė yra viena iš tikslingiausių pradžioje išvardintų problemų sprendimo būdų.
Pameistrystė – profesinio mokymo organizavimo forma, kai mokinys visus arba didžiąją mokymų dalį praleidžia darbo vietoje. Iki 2020 metų Lietuva siekia, jog pameistrystės būdu besimokančių mokinių skaičius pasiektų 20 %. Vis dėlto, kol kas šalyje šis rodiklis tesiekia 3,1 %, nors pasirinkusiųjų mokytis pameistrystės forma įsidarbinimo rodikliai — geriausi (STRATA, 2020). Šios paradoksiškos situacijos priežastys yra kompleksinės, tačiau remiantis „Visionary Analytics“ tyrimu, viena pagrindinių – mažas darbdavių įsitraukimas.
EBPO, CEDEFOP ir kitos organizacijos pabrėžia, jog efektyviai pameistrystė funkcionuoja kai vyksta tvarus bendradarbiavimas tarp visų partnerių, ypač tarp darbdavių ir profesinio mokymo teikėjų. Lietuvoje nėra istorinių pameistrystės tradicijų, informacija apie pameistrystę vis dar yra fragmentuota, nėra aiškiai apibrėžtos komunikacijos strategijos. 2019 m. pabaigoje Vyriausybė patvirtino profesinio organizavimo pameistrystės forma modelį, tačiau darbdavių įsitraukimas išlieka mažas dėl neaiškių verslo ir profesinio mokyklų bendradarbiavimo principų ir poreikių.
Tikslas
Projekto tikslas — atlikti verslo ir profesinio mokymo įstaigų bendradarbiavimo poreikio analizę, bei konsultuojantis su suinteresuotomis šalimis identifikuoti pameistrystės vystymo galimybes Lietuvoje. Surinkta informacija bus panaudota ruošiant darbdavių ir profesinio ugdymo teikėjų konsultavimo modelį pameistrystės klausimais, kuris leis didinti verslo įsitraukimą į profesinį mokymą pameistrystės forma.
Projekto eiga
2020/05/18
Atlikta esamų bendradarbiavimo praktikų analizė Lietuvoje: identifikuotos gerosios pameistrystės organizavimo Lietuvos praktikos ir bendradarbiavimo netolygumų priežastys
2020/06/22
Atlikta kiekybinė gamybos įmonių apklausa ir nustatytas darbdavių suinteresuotumas vykdyti pameistrystę
2020/07/13
Atlikta gerųjų užsienio praktikų analizė identifikuotiems iššūkiams organizuojant pameistrystę spręsti
2020/07/13
Apskritojo stalo diskusijos metu suformuluotos informacijos sklaidos ir konsultavimo gairės
2020/09/04
Suformuluotos rekomendacijos KPMPC dėl bendradarbiavimo tarp socialinių partnerių stiprinimo organizuojant ir vykdant pameistrystę