Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės strateginės analizės centras

Viešosios politikos laboratorijos – Policy Lab – veiklos modelio sukūrimas ir įveiklinimas

2019 m. kovo 12 d. - 2019 m. rugsėjo 6 d.

Problema

Kaip paskatinti verslą sudaryti geresnes sąlygas dirbančioms šeimoms vaikų priežiūrai? Kaip įveikti psichinės sveikatos sutrikimų stigmatizacijos iššūkius? Kaip mažinti skurdą ir socialinę atskirtį? Šie klausimai yra tik keli pavyzdžiai iš aktualių klausimų, kylančių politikos formuotojams vis didesniu kompleksiškumu ir neapibrėžtumu pasižyminčiame pasaulyje. Juos dažniausiai yra mėginama spręsti teisinio reglamentavimo keliu, tačiau ar visada to pakanka?

Kaip teigia Bertelsmanno Stiftung fondo tvarios valdysenos tyrėjai (2018), susidūrus su viešosios politikos iššūkiais, dauguma EBPO ir ES valstybių vis dar neranda veikiančio sprendimų priėmimo modelio tvarios politikos įgyvendinimui. EBPO (2017) teigimu, prieš dešimtmetį įvykusi pasaulinė finansų krizė be kita ko išryškino tradicinių viešosios politikos formavimo būdų trūkumus. Ne išimtis ir Lietuva, kurioje dažniausiai naudojamas viešosios politikos reguliavimo įrankis – teisėkūra.

Kad Lietuvoje kasmet yra pateikiama daug įstatymų projektų rodo Valstybinio audito ataskaita (2018), kurioje teigiama, kad Seimui kasmet yra pateikiama vidutiniškai 2-4 kartus daugiau įstatymų projektų nei kaimyninėse valstybėse. Net apie 50 % visų priimtų įstatymų yra svarstomi skubos ar ypatingos skubos tvarka, kai tuo tarpu kaimyninėse valstybėse šis skaičius siekia nuo 5 iki 10 %. Negana to, didžioji dalis priimtų įstatymų – tai egzistuojančių įstatymų pataisos, išleistos koreguojant galiojančio teisinio reguliavimo trūkumus (EBPO, 2015). Tačiau sprendžiant kompleksines problemas, be įstatymų, svarbu svarstyti ir alternatyvias priemones (pvz. socialines iniciatyvas, komunikacijos kampanijas), kurios padėtų dirbti ir su elgsenos pokyčiais.

Viena pagrindinių išvadų, pateiktų Bertelsmanno fondo parengtame tvarios valdysenos tyrime (Sustainable Governance Indicators, 2018) buvo ta, kad Lietuvoje reikia stiprinti valstybės tarnybos profesionalumą integruojant inovatyvias viešosios politikos (angl. policy) formavimo praktikas ir taip gerinti politikos įgyvendinimą. Žvelgiant į užsienio šalių praktiką, tvariausios viešosios politikos formavimo iniciatyvos yra tos, kurios į problemų sprendimo praktiką žiūri kompleksiškai, t.y. įtraukia platų ratą suinteresuotų šalių ir politikos formavimo procesą papildo inovatyviais sprendimų paieškos būdais. Kaip geruosius pavyzdžius galima pateikti Policy Lab UK (Jungtinė karalystė), EU Policy Lab (Europos Komisija), Experimental Finland (Suomija), kurios veikia kaip erdvė, apjungianti tarpdisciplininių elgsenos mokslų (angl. behavioral sciences), dizaino-modeliavimo (angl. design thinking), bei duomenų analitikos metodų integravimą į viešosios politikos formavimo praktikas. Politikos laboratorijų projektai padeda ne tik generuoti naujas idėjas sprendžiant kompleksines problemas, kurti į vartotoją orientuotas geresnės kokybės viešąsias paslaugas, bet ir taupyti valstybės lėšas.

Tikslas

Norint paskatinti inovatyvias politikos formavimo praktikas Lietuvoje, šio projekto tikslas yra bendradarbiaujant su suinteresuotosiomis šalimis parengti viešosios politikos laboratorijos – Policy Lab – veiklos modelį ir jį įveiklinti.

Projekto eiga

2019/05/03

Atlikta užsienio praktikų analizė

2019/05/15

Atlikta Lietuvos esamos situacijos analizė ir Policy Lab poreikio tyrimas

2019/05/24

Parengta Policy Lab veiklos modelio pirminė versija

2019/06/14

Atlikta konsultacija su suinteresuotosiomis šalimis dėl Policy Lab veiklos modelio

2019/07/12

Įgyvendinti pasiruošiamieji Policy Lab pilotinio projekto darbai

2019/07/12

Parengtas galutinis Policy Lab veiklos modelis ir metodologinė dalis

2019/09/02

Galutinis Policy Lab veiklos modelis ir metodologinė dalis pristatyti ir perduoti pagrindinėms suinteresuotosioms šalims

Projekto failai

Rezultatas

http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2019/03/PolicyLAB-prezentacija-LRVK.pdf

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Industrinės doktorantūros koncepcijos Lietuvoje peržiūra

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – įvertinti realų Lietuvos verslo sektorių ir aukštojo mokslo institucijų poreikį industrinei doktorantūrai bei pasiūlyti galimus sprendimus bendradarbiavimo stiprinimui.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Lietuvos energetikos sektoriaus atsparumo stiprinimas efektyviai naudojant NATO, ES ir Baltijos jūros regiono instrumentus

LR užsienio reikalų ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines rekomendacijas, skirtas Lietuvos energetikos sektoriui paremti, optimizuojant ES, NATO ir regioninių instrumentų panaudojimą.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

ŽIEDIŠKUMO LINK: gairių žiedinės statybos valdymo ir vystymo modeliui kūrimas

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – parengti gaires žiedinės statybos valdymo ir vystymo modelio kūrimui. 
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Ateities iššūkiams parengto užsieniečių integracijos strateginio valdymo modelio kūrimas

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – parengti užsienio šalių pavyzdžiais, duomenimis ir ateities įžvalgomis paremtus siūlymus dėl užsieniečių integracijos sistemos valdymo ir kitų su imigracija susijusių veiksmų, juos teikti sprendimų priėmėjams ir integruoti atnaujinant Lietuvos migracijos politikos gaires.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Reguliacinės smėliadėžės sistemos sukūrimas gyvybės mokslų sektoriuje Lietuvoje

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – sukurti ir pasiūlyti reguliacinės smėliadėžės sistemą, pritaikytą Lietuvos gyvybės mokslų sektoriui.