Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Švietimo ir mokslo ministerija, Investuok Lietuvoje

Nacionalinė profesinio orientavimo sistema: tarpinstitucinis paslaugų teikimo modelis ir verslo įtrauktis

2018 m. kovo 5 d. - 2018 m. rugsėjo 5 d.

Problema

Dabartiniame pasaulyje darbo rinka yra dinamiška, pasiūla joje yra priversta vytis vis dažniau stebimus technologinius šuolius. Vieno karjeros kelio bei vienintelės darbovietės pasirinkimas dažnai nėra pakankamas šiuolaikinio žmogaus gyvenimo raidoje, todėl visuomenėje tampa itin aktualus profesinio orientavimo (PO) klausimas, t.y. teikiamų ugdymo karjerai paslaugų prieinamumas bei kokybė (CEDEFOP, 2009). Tokioje kintančioje aplinkoje individams reikalingas ne tik esamų įgūdžių tobulinimas, tačiau ir gebėjimas daryti informuotus sprendimus, renkantis naujas karjeros kryptis bei ugdant naujas kompetencijas.

Nors ir susiduriama su darbo jėgos trūkumu, Lietuvoje nėra suteikiamos tinkamos ugdymo karjerai paslaugos. PO nėra pasiekiamas visoms visuomenės grupėms. Pavyzdžiui, moksleivių atveju, sukurta PO infrastruktūra apėmė ne visas mokyklas, dažnai PO nebuvo vykdomas mažesnėse mokyklose (Valstybės kontrolė, 2014), o taip pat ne mažiau kaip 30% mokinių mastu individualios PO konsultacijos suteikiamos tik 60% savivaldybių (LMNŠC, 2015-2016). Be to, Lietuvoje esamos profesinio orientavimo sistemos efektyvumo trūkumą iliustruoja įgijamų kvalifikacijų ir darbo rinkos poreikių atitikties stoka – net 53% kolegijų ir 32% universitetų absolventų dirba aukštos kvalifikacijos nereikalaujantį darbą (MOSTA, 2017), o EBPO tyrimo duomenimis Lietuvoje dažniau nei kitose EBPO šalyse darbuotojai pasižymi per aukšta kvalifikacija (angl. overqualification) nei reikalauja jų atliekamos pareigos (26,5 % ir 21,7 %). Taip pat svarbu paminėti, jog Lietuva atsilieka nuo ES ir pagal darbo rinkoje jau dalyvaujančių asmenų profesinio orientavimo rodiklius: šalyje yra žemas mokymosi visą gyvenimą veiklose aktyvumas (6%, ES vidurkis – 10,1%; Eurostat, 2017) bei mažesnė dalis įmonių sudaro sąlygas darbuotojo tobulinimuisi (41.8%, ES vidurkis – 62%; Eurfound, 2017).

Siekiant užtikrinti produktyvų Lietuvos gyventojų dalyvavimą besikeičiančioje darbo rinkoje, turi būti užtikrinamas karjeros ugdymas visą gyvenimą. Visiems visuomenės nariams visais gyvenimo tarpsniais prieinamos ugdymo karjerai paslaugos turi pasitarnauti tiek patiems paslaugos gavėjams, tiek bendrai šalies ekonomikai bei plačiajai visuomenei.

Tikslas

Šiuo projektu siekiama sukurti profesinio orientavimo sistemą, kuri apimtų visas amžiaus grupes, įtrauktų privatų sektorių ir sujungtų visas valstybėje esančias profesinio orientavimo veiklas.

Projekto eiga

2018/04/02

Identifikuotas bendras PO sistemos tikslas, nagrinėjant PO sąvoką ir jos sudedamąsias dalis

2018/05/18

Atlikta visoms amžiaus grupėms teikiamų PO paslaugų Lietuvoje analizė – paslaugų sistemos žemėlapis valstybiniame ir verslo sektoriuose

2018/06/08

Atlikta užsienio šalių gerųjų praktikų analizė: PO nacionalinė paslaugų sistema ir įmonių poreikio atliepimas joje

2018/07/02

Atliktas PO paslaugų gavėjų nuomonės ir poreikių tyrimas

2018/07/25

Suinteresuotoms šalims pristatytas pradinis nacionalinės PO sistemos paslaugų modelis, pasiūlyta PO veiklų skatinimo įmonėse priemonė/sistema ir paruošta grįžtamojo ryšio suvestinė

2018/08/13

Parengta PO veiklų skatinimo įmonėse priemonės/sistemos įgyvendinimo tvarka

2018/08/24

Suformuotas galutinis PO modelis ir pristatytas suinteresuotoms šalims. Pateiktos naujos PO sąvokos.

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Bendradarbiavimo tarp kultūros ir kūrybinių industrijų bei kitų sektorių didinimas skatinant socialinių inovacijų kūrimąsi

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – skatinti socialinių inovacijų kūrimąsi remiantis bendradarbiavimu tarp KKI ir kitų sektorių.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Žiediškumo link: pastato (ar jo elementų) pakartotinio naudojimo skatinimas reguliacinėmis priemonėmis

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – diegti žiedinės ekonomikos praktikas Lietuvos statybos sektoriuje parengiant rekomendacijas, kaip skatinti pakartotinio pastatų (ar jų elementų) naudojimą Lietuvoje. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tarptautinių partnerysčių vystymas įgyvendinant darnaus vystymosi veiklas

LR užsienio reikalų ministerija

Šio projekto tikslas – vystyti tarptautines ir nacionalines partnerystes siekiant skatinti Lietuvos siūlomų tvarių sprendimų taikymą vystomojo bendradarbiavimo srityje. Šiam tikslui planuojama pasitelkti Lietuvos žaliųjų sprendimų katalogą.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – pasiūlyti galimus sprendimus, kaip kompensuoti mažėjančią darbo jėgą naujosiomis technologijomis. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Technologinės įžvalgos taikymas 2028–2034 m. Sumaniosios specializacijos strategijai

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – pateikti gaires ir rekomendacijas dėl technologinių įžvalgų naudojimo Lietuvos S3 planavime 2028–2034 m. cikle. Gairės bus orientuotos į išankstinį mąstymą (ang. Anticipatory thinking) ir planavimą, suderintą su ilgalaikiais Lietuvos ekonomikos ir inovacijų tikslais.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Efektyvių reguliacinių priemonių inovacijoms, naujų technologijų sukūrimui ir vystymui skatinti identifikavimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – nustatyti ir rekomenduoti, kurios ir kokiais būdais reguliavimo priemonės būtų veiksmingiausios skatinant Lietuvos įmones kurti inovatyvius produktus.