Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisJaunimo reikalų agentūra
Lytiškumo ugdymo sklaida Lietuvoje
Problema
Lietuva, būdama Europos Sąjungos (ES) nare, yra įsipareigojusi laikytis ES gairių ir politikos lytiškumo ugdymo srityje. ES pripažįsta lytiškumo ugdymo svarbą ir skatina valstybes nares diegti lytiškumo ugdymą savo švietimo sistemose ir užtikrinti, kad šis ugdymas būtų nuoseklus, patikimas, kokybiškas ir lytiškumo ugdymo politika būtų grindžiama pagrindiniais principais įtvirtintais ES teisės aktuose ir politiniuose dokumentuose, tokiuose kaip:
- Lisabonos sutartis, kuri įtvirtina principą dėl lyčių lygybės ir siekio pašalinti diskriminaciją lyties pagrindu;
- Stokholmo programa. Ši programa įtraukia lyčių lygybės ir seksualinio priekabiavimo prevencijos klausimus;
- Rezoliucija dėl lytinės ir reprodukcinės sveikatos bei teisių padėties Europos Sąjungoje, kiek tai susiję su moterų sveikata, kuri apima lytiškumo ugdymą, kontracepcijos prieinamumo skatinimą, reprodukcines teises ir sveikatą, lytinių ligų prevenciją ir priežiūrą;
- Daphne III programa – skirta priemonių prieš smurtą prieš vaikus, jaunimą ir moteris įgyvendinimui ir priežiūrai;
- Stambulo konvencija – skirta kovoti su smurtu prieš moteris artimoje aplinkoje.
Lietuvoje lytiškumo ugdymas yra įtraukiamas į bendrąją švietimo programą nuo 2007 metų. Šio ugdymo turinys ir metodai gali skirtis priklausomai nuo mokyklų, mokytojų ir vietos bendruomenių. Nacionalinio švietimo gairės apima tokias temas, kaip lytinė ir reprodukcinė sveikata, kontracepcija ir šeimos planavimo metodai, lyčių lygybė, seksualinio priekabiavimo prevencija. Šios temos būna įtraukiamos į įvairius mokomuosius dalykus (pvz., biologija, etika ir kt.) arba organizuojamos specialios edukacinės programos, pritaikant ugdymo turinį prie jaunuolių raidos lygio bei poreikio.
Visgi lytiškumo ugdymas išlieka jautri ir diskutuotina tema. To priežastimi gali būti:
- lytiškumo ugdymo programų ir turinio ribojimai dėl įvairių veiksnių, įskaitant, politinius sprendimus, ideologiją, švietimo sistemos trūkumus;
- mūsų visuomenėje temos, susijusios su lytiškumu, vis dar yra laikomos tabu ir jomis gali būti sunku viešai kalbėti. Tai gali užkirsti kelią atviroms ir informuotoms diskusijoms apie lytinę ir reprodukcinę sveikatą bei lyčių lygybę;
- sociokultūriniai įpročiai ir konservatyvios nuostatos gali prisidėti prie šių temų vengimo ar jų ignoravimo;
- Katalikų bažnyčios, turinčios didelę įtaką visuomenės ir švietimo srityje, nuostatos, apie seksualumą ir lytiškumą, gali būti prieštaringos ir sunkiau besikeičiančios priimant naujus požiūrius ir galimas praktikas lytiškumo ugdymo sklaidoje;
- Nepakankamas poreikio ir svarbos suteikimas lytiškumo ugdymui, kaip smurto prevencijai, teigiamam savo kūno priėmimui, gebėjimui brėžti ribas santykiuose, bendravimo įgūdžiams ir kt.
Norint įveikti šiuos iššūkius, būtina vykdyti visuomenės informavimą ir švietimą, skatinti atvirą ir sveiką diskusiją apie lytinę ir reprodukcinę sveikatą, lyčių lygybę bei lytiškumo ugdymą.
Tikslas
Tad šio projekto tikslas – įgalinti dirbančius su jaunimu įgyvendinti visuminį lytiškumo ugdymą.
Projekto eiga
2023/04/17
Konsultacija su jaunimo darbuotojais apie lytiškumo ugdymo poreikį darbe su jaunimu
2023/04/19
Lytiškumo ugdymo mokymų organizavimo tvarkos aprašas
2023/06/30
Viešosios konsultacijos su lytiškumo ugdymo veikėjais (Informacija pateikiama situacijos apžvalgoje)
2023/08/08
Jaunimo darbuotojų lytiškumo ugdymo pilotinių mokymų apžvalga
2023/08/10
Jaunimo įgalinimas per lytiškumo ugdymą. Dirbtuvių su jaunimu įgyvendinimas;
2023/08/29
Lytiškumo ugdymo situacijos apžvalga: Orientyras lytiškumo ugdyme
2023/09/06
Rezultatų pristatymas