Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisŠvietimo ir mokslo ministerija
Visuomenės finansinio švietimo plano 2017-2021 įgyvendinimo efektyvinimas
Problema
2006 metais OECD išryškino, kad žmonės visais laikais buvo atsakingi už savo kasdienių finansų valdymą, tačiau pastarųjų dešimtmečių globalūs pokyčiai sąlygoja finansinio švietimo supratimo reikšmę asmens finansinei gerovei užtikrinti. Šiuolaikinė rinka siūlo asmeniui ne pasirinkti tarp dviejų banko sąskaitų, bet suteikia kompleksą finansinių instrumentų, užtikrinančių aibę skirtingų pasirinkimų. Tuo pat metu atsakomybė ir rizika už reikšmingus finansinius sprendimus vis labiau perkeliami dirbančiojo, o ne darbdavių ar valdžios atsakomybei. Taigi finansinis raštingumas tampa neatsiejama asmens, gebančio prisitaikyti prie šiandieninių pokyčių dalis.
Vis dėlto OECD atliktas tarptautinis suaugusiųjų finansinio raštingumo kompetencijų tyrimas (2015) konstatuoja žemą tyrime dalyvavusių šalių suaugusiųjų finansinio raštingumo lygį. Bendras šalių vidurkis siekia 13.2 iš 21 galimų balų. Lietuvoje pasiekimų vidurkis yra 13.5 balo. Tais pačiais metais atliktas OECD PISA tarptautinis penkiolikamečių tyrimas taip pat atskleidė, kad Lietuvoje 31,5 proc. penkiolikamečių nepasiekia bazinio finansinio raštingumo lygio. Šis tarptautinis tyrimas taip pat atskleidė reikšmingus skirtumus tarp vaikinų ir merginų, bei vaikų, besimokančių miesto ir kaimo mokyklose, finansinio raštingumo pasiekimų.
Lietuvoje nuo 2012 m. valstybiniu lygmeniu pradėtos įgyvendinti priemonės finansiniam raštingumui stiprinti tiek formaliajame švietime, tiek gyventojų žinių ir įgūdžių stiprinime. 2017 m. siekiant pagerinti Lietuvos gyventojų finansinį ir mokesčių raštingumą penkios valstybinės institucijos, Lietuvos bankas kartu su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Finansų ministerija, Sodra ir Valstybine mokesčių inspekcija, susitarė iki 2021 metų įgyvendinti visuomenės finansinio švietimo planą, kurio įgyvendinimas šiuo metu vyksta ne itin sklandžiai. OECD (2015), kalbėdama apie nacionalines finansinio raštingumo strategijas išryškino, kad jų sėkmingam įgyvendinimui būtina sukurti vieningą strategijos valdymo mechanizmą.
Tikslas
Visuomenės finansinio švietimo 2017 – 2021 plano valdymo modelio sukūrimas
Projekto eiga
2018/10/20
Atlikta Lietuvos finansinio švietimo situacijos analizė (taip pat žr. analizės dvilapį)
2018/11/16
Atlikta užsienio šalių finansinio švietimo strategijų valdymo mechanizmų analizė (taip pat žr. strategijų valdymo mechanizmų dvilapį)
2018/12/20
Atlikta viešoji konsultacija su išorės ekspertais, skirta identifikuoti Plano valdymo mechanizmą (žr. viešosios konsultacijos dvilapį)
2019/01/11
Sukurtas Visuomenės finansinio švietimo 2017-2021 plano valdymo modelis ir pateiktas finansinio švietimo koordinacinio komiteto svarstymui (žr. modelio schema)
2019/02/21
Priimtas susitarimas dėl finansinio švietimo valdymo modelio efektyvinimo
2019/03/08
Inicijuotas pilotinis projektas pradinių klasių vaikų finansiniam švietimui stiprinti
Projekto failai
Rezultatas
Projektas finansuotas: