Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisSveikatos apsaugos ministerija
Ankstyvųjų psichikos sveikatos sunkumų atpažinimo ir nukreipimo pagalbai įrankio mokyklose sukūrimas ir išbandymas
Problema
Pasak Pasaulio sveikatos organizacijos, vaikystė ir paauglystė yra itin svarbūs gyvenimo laikotarpiai, kurių metu jauni žmonės ugdosi savarankiškumą, savikontrolę, socialinius įgūdžius, kurie tiesiogiai turi įtakos jų psichikos sveikatai tolimesniame gyvenime. Negatyvios patirtys – kaip konfliktai ar smurtas namuose, patyčios mokykloje, gali turėti žalingą poveikį pagrindinių pažinimo ir emocinių įgūdžių vystymuisi. Ribotos socioekonominės gyvenimo sąlygos, gali sumažinti jaunimo galimybes produktyviai mokytis ir socializuotis, arba padidinti rizikos faktorius psichoaktyvių medžiagų vartojimui, ligoms ar sužalojimams. Vaikams ir paaugliams reikalingi saugūs namai, mokyklos ir socialinė aplinka, kurioje jie galėtų vystytis ir klestėti. Tai galima skatinti gyvenant palaikančiose šeimose, turint draugų tinklą, įsitraukiant į socialinę veiklą ir dalyvaujant pozityvioje mokyklos aplinkoje, tačiau šie pagrindiniai saugios aplinkos elementai nėra pasiekiami dideliam procentui vaikų – remiantis naujausiu mokyklinio amžiaus vaikų elgesio tyrimu Europos šalyse:
29 proc. 15 metų mergaičių ir 13 proc. 15 metų berniukų daugiau nei kartą per savaitę jaučia slogią nuotaiką;
Daugiau nei vienas iš dešimties 15 metų paauglių reguliariai kas savaitę vartojo alkoholinius gėrimus (9 % mergaičių ir 16 % berniukų);
Savižudybė yra pagrindinė paauglių (10–19 metų) mirties priežastis mažas ir vidutines pajamas gaunančiose šalyse.
2010 m. atlikto tyrimo duomenimis penkiose iš šešių Europos sąjungos (ES) šalių, dalyvavusių tyrime, įskaitant ir Lietuvą, 10-15 proc. 6-11 metų amžiaus vaikų turėjo bent vieną psichikos sveikatos ar elgesio sutrikimą.
Pusė visų psichikos sveikatos sutrikimų suaugus prasideda nuo 14 metų amžiaus, tačiau daugeliu atvejų yra nepastebėti ir nesulaukia pagalbos. Labai svarbu iš anksto nustatyti jaunuolių patiriamus sunkumus ir, jei reikia, suteikti pagalbą, paramą, ar ankstyvą intervenciją. Nesant tinkamai paramos ir intervencijų sistemai, tokios problemos gali tęstis, blogėti ir laikui bėgant, sukelti psichikos sutrikimus.
Ankstyvas psichikos sveikatos ar elgesio problemų nustatymas yra labai svarbus, nes prieiga prie tinkamos, įrodymais pagrįstos psichosocialinės pagalbos ir paramos yra pagrindiniai žingsniai, leidžiantys užkirsti kelią tolesniems psichikos sveikatos sunkumams.
Tikslas
Paruoštas psichikos sunkumų atpažinimo, tinkamo sureagavimo ir nukreipimo pagalbai įrankis, skirtas mokyklos bendruomenei.
Projekto eiga
2020/04/10
Atlika vaikų ir paauglių psichikos sunkumų bei pagalbos galimybių mokyklose esamos situacijos analizė
2020/04/17
Atlikta moksleivių psichikos sveikatos stiprinimo gerųjų užsienio praktikų analizė
2020/05/15
Atliktas interviu ciklas ir fokus grupės su psichikos sveikatos ir švietimo ekspertais
2020/05/22
Pristatytas pirminis ankstyvųjų psichikos sveikatos sunkumų atpažinimo modelis ekspertams
2020/07/17
Sukurtas nuotolinių psichikos sveikatos raštingumo mokymų pedagogams konceptas, turinys, paruošta techninė specifikacija
2020/08/28
Atlikti parengiamieji darbai mokymų organizavimui: platformos, turinio ir dizaino paruošimas
2020/09/04
Pristatyti rezultatai ir užtikrintas projekto tęstinumas