Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Perteklinių skolų prevencija, parama ir reabilitacija

2022 m. rugsėjo 7 d. - 2023 m. kovo 3 d.

Problema

14% darbingo amžiaus žmonių Lietuvoje turi įsiskolinimų, kurių negali išsimokėti ir jiems pradedami oficialūs skolų išieškojimo procesai. Apie 60 % šių fizinių asmenų turi daugiau nei vieną pradėta bylą. 2021 m. gruodžio 1d., Lietuvoje buvo 25,729 bedarbių, turinčių antstoliams perduotų įsiskolinimų. Užimtumo tarnybos duomenimis, iš 21,5 tūkst. besirengiančiojo darbo rinkai statusą turinčių asmenų, 10,1 % yra apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis (UŽT, 2022).

Pagal paskolų turinčių namų ūkių dalį, Lietuva yra trečia mažiausiai įsiskolinimų turinti šalis Europoje. Tačiau, pagal namų ūkių, kurie patiria sunkumų vykdyti finansinius įsipareigojimus ir dėl jų patenka į skurdo riziką, Lietuva Europoje pirmauja.

2021 m. net 36 % Lietuvos gyventojų teigė, kad neturi santaupų nenumatytoms išlaidoms, jei jos siektų 380 Eur.O tarp asmenų, gyvenančių žemiau skurdo ribos –net 68 %. Taip pat asmenys, gyvenantys žemiau skurdo ribos, teigė, kad dėl pinigų stokos negali laiku sumokėti būsto nuomos, komunalinių mokesčių, kredito įmokų, būsto ar kitų paskolų (OSP, 2022). Santaupų neturėjimas ir nepasiruošimas nenumatytiems gyvenimo atvejams, yra vienas iš didesnių rizikos faktorių, lemiančių perteklinius įsiskolinimus. Tokie įsiskolinimai taip pat glaudžiai siejasi su skurdu –yra tiek jo priežastis, tiek pasekmė. Pertekliniai įsiskolinimai turi poveikį tiek žmonių fizinei, tiek psichologinei sveikatai ir ženkliai padidina savižudybės riziką (Rojas, 2022). Tarp dažnų įsiskolinimų priežasčių yra nurodomi finansinio raštingumo ir socialinių įgūdžių stoka.

Lietuvoje, lyginant su kaimyninėmis šalimis, vis dar vienos didžiausių išskaitų skoloms padengti: nuo atlyginimo dalies, kuri yra žemiau minimalios mėnesinės algos (MMA) galimos išskaitos iki 30 %, turint daugiau nei vieną bylą, o virš MMA –iki 50 %. Tokie tarifai neskatina žmonių dirbti, nes liekančios pajamos nėra pakankamos pragyvenimui, jie priversti rinktis išeiti iš darbo arba dirbti šešėlyje. Pertekliniai įsiskolinimai paveikia ir yra veikiami žmonių galimybės „sudurti galą su galu“. 2022 m. Lietuvos banko atliktoje apklausoje, 6 iš 10 namų ūkių nurodė, kad turimi finansiniai įsipareigojimai yra našta ir viena iš didžiausių priežasčių įsipareigojimų nevykdymui yra kasdieninių išlaidų padidėjimas (LB, 2022).

Tikslas

Suformuluoti perteklinių įsiskolinimų Lietuvoje situacijos suvokimą, apimantį jų priežastis, pasekmes, paveiktų žmonių sąlygas, elgesį ir poreikius bei egzistuojančius pagalbos mechanizmus.
Identifikuoti, ištyrinėti ir įvertinti užsienio gerąsias praktikas, kurios naudojamos sprendžiant perteklinių skolų problemas.
Remiantis esamos situacijos ir užsienio praktikų analize formuluoti Lietuvai pritaikomus sprendimus.

Projekto eiga

2022/12/16

Skolų situacijos Lietuvoje apžvalga

2022/01/31

Užsienio gerųjų praktikų sprendžiant perteklinius įsiskolinimus analizė

2023/02/10

Viešųjų konsultacijų su socialinėmis darbuotojomis ir atvejo vadybininkėmis ataskaita

2023/02/21

Išskaitų mažinimo pagrindimas

2023/02/24

Profiliavimo sistema ir skolininkų profiliai

2023/02/28

Informacijos prieinamumo ir sklaidos strateginis pasiūlymas

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams bei grįžtantiems lietuviams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Nekilnojamojo kultūros paveldo fondo steigimo galimybių studija

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti gaires, kurios padėtų optimizuoti Lietuvos nekilnojamojo kultūros paveldo finansavimo šaltinius, kurie užtikrintų tvarų ir ilgalaikį finansavimo modelį.