Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Kultūros ministerija

Medijų ir informacinio raštingumo ugdymo kultūros įstaigose modelio kūrimas

2020 m. kovo 9 d. - 2020 m. rugsėjo 4 d.

Problema

Visa darbo diena arba 7 val. 37 min. – tiek laiko vidutiniškai praleidžiame su medijomis per parą, rodo „Kantar TNS“ tyrimas. Medijoms užimant tokią didelę dalį mūsų kasdienio gyvenimo, gebėjimai jomis tinkamai naudotis, kritiškai vertinti informaciją ir dalyvauti medijų procese tampa svarbūs kaip niekad. Tokius gebėjimus apima medijų ir informacinis raštingumas (MIR). Skaitmeniniame pasaulyje MIR tampa neatsiejamas nuo aktyvaus piliečio kompetencijų, nes tik būdami raštingi šioje srityje piliečiai galės realizuoti savo teisę į informacijos ir saviraiškos laisvę. Kaip skelbia UNESCO, tokie gebėjimai įgalina žmones, bendruomenes ir užtikrina Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos 19 straipsnyje įtvirtintą kiekvieno teisę laisvai laikytis savo įsitikinimų ir juos reikšti įgyvendinimą.

Informacinėms grėsmėms atspari ir raštingumo gebėjimus ugdanti visuomenė yra viena iš Lietuvos visuomenės informavimo politikos strateginių krypčių. Siekiama plėtoti MIR kaip strateginį prioritetą, ugdyti visuomenės kritinį mąstymą, gebėjimus vertinti informaciją, žadinti pilietinį aktyvumą, skatinant piliečių dalyvavimą ir kūrybą (raišką). Būdų skatinti MIR gebėjimų ugdymą Lietuvoje ieško tiek valstybinės įstaigos, tiek ir nevyriausybinės organizacijos. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija į bendrojo ugdymo planus įtraukia medijų raštingumą, orientuotą į moksleivių kritinio mąstymo ugdymą. Bibliotekose veikia projektas „Prisijungusi Lietuva“, orientuotas į skaitmeninių įgūdžių ugdymą jų stokojantiems gyventojams įvairiose Lietuvos vietose. Nepaisant šių iniciatyvų, 2017 m. atlikto Žiniasklaidos priemonių naudojimo raštingumo tyrimo duomenimis, Lietuvos medijų raštingumo lygis tesiekia 37,8 balo. Tarptautinio OSIS tyrimo duomenimis, esame žemiau ES vidurkio (17 vieta). Žiniasklaidos priemonių naudojimo tyrimas parodė, kad esama požymių, būdingų skirtingo amžiaus žiniasklaidos priemonių vartotojų grupėms: patiklumas informacijai; pasyvumas kuriant turinį, dalyvaujant viešojoje komunikacijoje ir naudojant informacijos šaltinius užsienio kalbomis.

To pačio tyrimo duomenimis, žemiausias medijų raštingumo lygis yra vyresnių žmonių, gyvenančių kaimo vietovėse. Viena pagrindinių informacijos prieigų šiai vartotojų grupei yra biblioteka. Lietuvoje vis dar nėra sistemiško medijų raštingumo ugdymo modelio tokiems visuomenės įgūdžiams ugdyti. Kultūros įstaigų tinklas nėra išnaudojamas tokiam tikslui – bibliotekos turinčios daug kompetencijos šioje srityje neturi veiklos koordinavimo MIR ugdymo srityje. Siekiant skatinti MIR lygį Lietuvoje, turime užtikrinti, kad bibliotekose yra ne tik mokoma naudotis informacinėmis technologijomis, tačiau ir skatinti taisyklingą ir saugų medijų ir informacijos vartojimą.

Tikslas

Paruoštas bibliotekų tinklo įsitraukimo į medijų ir informacinio raštingumo (MIR) gebėjimų ugdymo procesą modelis.

Projekto eiga

2020/04/10

Atlikta medijų ir informacinio raštingumo (MIR) gebėjimų ugdymo esamos situacijos Lietuvoje analizė

2020/06/05

Atlikta gerųjų užsienio praktikų analizė, identifikuojant sėkmingas MIR ugdymo praktikas

2020/06/14

Atlikta viešųjų bibliotekų apklausa MIR ugdymo galimybėms įvertinti

2020/07/03

Įvykdytos viešosios konsultacijos-diskusijos dėl MIR ugdymo viešosiose bibliotekose modelio parengimo

2020/08/10

Parengtas pirminis MIR gebėjimų ugdymo viešosiose bibliotekose modelio pasiūlymas. Pristatytas suinteresuotoms šalims

2020/09/04

Parengtas galutinis modelis bei pateiktos rekomendacijos medijų edukacijos programos įgyvendinimui

Projekto failai

Dalyviai

Panašūs projektai

2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Bendradarbiavimo tarp kultūros ir kūrybinių industrijų bei kitų sektorių didinimas skatinant socialinių inovacijų kūrimąsi

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – skatinti socialinių inovacijų kūrimąsi remiantis bendradarbiavimu tarp KKI ir kitų sektorių.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Žiediškumo link: pastato (ar jo elementų) pakartotinio naudojimo skatinimas reguliacinėmis priemonėmis

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – diegti žiedinės ekonomikos praktikas Lietuvos statybos sektoriuje parengiant rekomendacijas, kaip skatinti pakartotinio pastatų (ar jų elementų) naudojimą Lietuvoje. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tarptautinių partnerysčių vystymas įgyvendinant darnaus vystymosi veiklas

LR užsienio reikalų ministerija

Šio projekto tikslas – vystyti tarptautines ir nacionalines partnerystes siekiant skatinti Lietuvos siūlomų tvarių sprendimų taikymą vystomojo bendradarbiavimo srityje. Šiam tikslui planuojama pasitelkti Lietuvos žaliųjų sprendimų katalogą.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – pasiūlyti galimus sprendimus, kaip kompensuoti mažėjančią darbo jėgą naujosiomis technologijomis. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Technologinės įžvalgos taikymas 2028–2034 m. Sumaniosios specializacijos strategijai

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – pateikti gaires ir rekomendacijas dėl technologinių įžvalgų naudojimo Lietuvos S3 planavime 2028–2034 m. cikle. Gairės bus orientuotos į išankstinį mąstymą (ang. Anticipatory thinking) ir planavimą, suderintą su ilgalaikiais Lietuvos ekonomikos ir inovacijų tikslais.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Efektyvių reguliacinių priemonių inovacijoms, naujų technologijų sukūrimui ir vystymui skatinti identifikavimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – nustatyti ir rekomenduoti, kurios ir kokiais būdais reguliavimo priemonės būtų veiksmingiausios skatinant Lietuvos įmones kurti inovatyvius produktus.