Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Kultūros ministerija

Medijų ir informacinio raštingumo ugdymo kultūros įstaigose modelio kūrimas

9 March 2020 - 4 September 2020

Problem

Visa darbo diena arba 7 val. 37 min. – tiek laiko vidutiniškai praleidžiame su medijomis per parą, rodo „Kantar TNS“ tyrimas. Medijoms užimant tokią didelę dalį mūsų kasdienio gyvenimo, gebėjimai jomis tinkamai naudotis, kritiškai vertinti informaciją ir dalyvauti medijų procese tampa svarbūs kaip niekad. Tokius gebėjimus apima medijų ir informacinis raštingumas (MIR). Skaitmeniniame pasaulyje MIR tampa neatsiejamas nuo aktyvaus piliečio kompetencijų, nes tik būdami raštingi šioje srityje piliečiai galės realizuoti savo teisę į informacijos ir saviraiškos laisvę. Kaip skelbia UNESCO, tokie gebėjimai įgalina žmones, bendruomenes ir užtikrina Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos 19 straipsnyje įtvirtintą kiekvieno teisę laisvai laikytis savo įsitikinimų ir juos reikšti įgyvendinimą.

Informacinėms grėsmėms atspari ir raštingumo gebėjimus ugdanti visuomenė yra viena iš Lietuvos visuomenės informavimo politikos strateginių krypčių. Siekiama plėtoti MIR kaip strateginį prioritetą, ugdyti visuomenės kritinį mąstymą, gebėjimus vertinti informaciją, žadinti pilietinį aktyvumą, skatinant piliečių dalyvavimą ir kūrybą (raišką). Būdų skatinti MIR gebėjimų ugdymą Lietuvoje ieško tiek valstybinės įstaigos, tiek ir nevyriausybinės organizacijos. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija į bendrojo ugdymo planus įtraukia medijų raštingumą, orientuotą į moksleivių kritinio mąstymo ugdymą. Bibliotekose veikia projektas „Prisijungusi Lietuva“, orientuotas į skaitmeninių įgūdžių ugdymą jų stokojantiems gyventojams įvairiose Lietuvos vietose. Nepaisant šių iniciatyvų, 2017 m. atlikto Žiniasklaidos priemonių naudojimo raštingumo tyrimo duomenimis, Lietuvos medijų raštingumo lygis tesiekia 37,8 balo. Tarptautinio OSIS tyrimo duomenimis, esame žemiau ES vidurkio (17 vieta). Žiniasklaidos priemonių naudojimo tyrimas parodė, kad esama požymių, būdingų skirtingo amžiaus žiniasklaidos priemonių vartotojų grupėms: patiklumas informacijai; pasyvumas kuriant turinį, dalyvaujant viešojoje komunikacijoje ir naudojant informacijos šaltinius užsienio kalbomis.

To pačio tyrimo duomenimis, žemiausias medijų raštingumo lygis yra vyresnių žmonių, gyvenančių kaimo vietovėse. Viena pagrindinių informacijos prieigų šiai vartotojų grupei yra biblioteka. Lietuvoje vis dar nėra sistemiško medijų raštingumo ugdymo modelio tokiems visuomenės įgūdžiams ugdyti. Kultūros įstaigų tinklas nėra išnaudojamas tokiam tikslui – bibliotekos turinčios daug kompetencijos šioje srityje neturi veiklos koordinavimo MIR ugdymo srityje. Siekiant skatinti MIR lygį Lietuvoje, turime užtikrinti, kad bibliotekose yra ne tik mokoma naudotis informacinėmis technologijomis, tačiau ir skatinti taisyklingą ir saugų medijų ir informacijos vartojimą.

Goal

Paruoštas bibliotekų tinklo įsitraukimo į medijų ir informacinio raštingumo (MIR) gebėjimų ugdymo procesą modelis.

Project progress

2020/04/10

Atlikta medijų ir informacinio raštingumo (MIR) gebėjimų ugdymo esamos situacijos Lietuvoje analizė

2020/06/05

Atlikta gerųjų užsienio praktikų analizė, identifikuojant sėkmingas MIR ugdymo praktikas

2020/06/14

Atlikta viešųjų bibliotekų apklausa MIR ugdymo galimybėms įvertinti

2020/07/03

Įvykdytos viešosios konsultacijos-diskusijos dėl MIR ugdymo viešosiose bibliotekose modelio parengimo

2020/08/10

Parengtas pirminis MIR gebėjimų ugdymo viešosiose bibliotekose modelio pasiūlymas. Pristatytas suinteresuotoms šalims

2020/09/04

Parengtas galutinis modelis bei pateiktos rekomendacijos medijų edukacijos programos įgyvendinimui

Project files

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Improving access to innovative medicines in Lithuania

The Ministry of Health

The goal of the project is to identify how Lithuania can improve patient access to innovative medicines and, in doing so, strengthen its competitiveness within the EU.
9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.