Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Aplinkos ministerija

Žaliosios infrastruktūros principų taikymas Lietuvos savivaldybėse

8 March 2021 - 3 September 2021

Problem

Remdamiesi pirmojo programos pusmečio metu padėtu pagrindu žaliosios infrastruktūros (ŽI) principų populiarinimui Lietuvoje, Gintarė, Gaudrė ir Ignas siekia tęsti inicijuotas diskusijas ir procesus, ir savo antrojo projekto metu perkelti svarbiausias idėjas į realų, praktinį lygmenį.

Žaliosios infrastruktūros konceptas siekia pakeisti nusistovėjusį, daugeliu atvejų atsainų žmonių požiūrį į gamtą miestų aplinkoje, ir padėti suvokti daugialypes jos teikiamas naudas. Pirmojo projekto metu buvo surinkta daugybė šias naudas iliustruojančių faktų, kaip kad tai, kad Niujorke medžių atliekamos CO2 ir kitos oro taršos kaupimo ir skaidymo funkcijos ekonominė vertė siekia 250 mln. JAV dolerių per metus. Visgi, Lietuvoje ši funkcinė gamtinių elementų pusė yra dar mažai suprantama ir vertinama, ir tai ypač atsispindi šiuo metu pastebimose nedarnios urbanizacijos, intensyvaus tankinimo, viešųjų erdvių trinkelizacijos, vertingų miesto medžių kirtimo tendencijose. Žemi miestų aplinkos kokybės standartai toliau kelia neigiamą poveikį visuomenės gerovei ir sveikatai, daro žalą ekonomikai ir stiprina klimato kaitos poveikį tokiu istoriniu metu, kai turėtų būti daroma viskas, kas yra įmanoma, kad įprastos praktikos būtų pakeistos tvariomis ir kuo daugiau gamtinio kapitalo būtų išsaugota. Prastėjančią situaciją Lietuvoje parodo įvairūs rodikliai:

Su oro tarša susiję sveikatos kaštai Lietuvoje yra didžiausi tarp EBPO šalių ir siekia net 1 mlrd. Eur per metus (Europos Komisija, 2017).
Tyrimo, kuriame buvo įvertinti tokie pokyčiai, kaip paviršių temperatūra ir kritulių kiekis, duomenimis, Lietuva buvo identifikuota kaip labiausiai klimato kaitos paveikta šalis Europoje (Green Match, 2019).
Tam, kad žalioji infrastruktūra galėtų padėti efektyviai spręsti šias ir daugelį kitų problemų, būtina ją planuoti strategiškai, teritoriniame lygmenyje. Vienas svarbiausių šio proceso dalyvių – savivaldybės, geriausiai suprantančios savo vietovės problematiką ir bendruomenių poreikius. Tačiau dar pirmojo projekto metu išryškėjo savivaldybių pajėgumų problema: atliktoje apklausoje 64 % dalyvavusiųjų savivaldybės ekspertų teigė, jog savivaldybės lygmeniu jie nesijaučia įgalinti/pajėgūs savarankiškai plėtoti, stiprinti ŽI tinklą strateginiu lygiu, o daugiau nei pusė apklaustųjų atsakė, jog jų savivaldybėje nėra keliami su ŽI kokybe susiję reikalavimai.

Bendradarbiaudami su atrinktomis pilotinėmis savivaldybėmis, šį pusmetį dalyviai sieks sukurti ir išbandyti žaliosios infrastruktūros taikymo modelį, kuris leistų savivaldybėms aiškiais žingsniais įsivertinti žaliosios infrastruktūros poreikį ir pritaikyti jos sprendimus strategiškai. Naudojant žalumo indeksą ir kitus įrankius, modelis taip pat padės įtraukti bendruomenes ir kitas suinteresuotas šalis, ir parinkti lokaliam kontekstui labiausiai tinkamus ŽI sprendimus. Šis projektas ir kuriami įrankiai prisidės prie savivaldybių savarankiškumo tinkamai planuojant ir reguliuojant žaliosios infrastruktūros elementus bei jų kokybę, ir leis joms efektyviau išnaudoti gamtinių elementų teikiamų naudų potencialą.

Goal

Sukurti žaliosios infrastruktūros taikymo metodiką ir praktiškai ją išbandyti pilotinėse Lietuvos savivaldybėse.

Project progress

2021/05/12

Atrinktos pilotinės savivaldybės

2021/06/08

Žalumo indeksas pristatytas Vilniaus bendruomenių atstovams ir įvykdytos dirbtuvės su nekilnojamo turto vystytojais

2021/06/22

Paruošta žaliosios infrastruktūros poreikio žemėlapių sudarymo metodika

2021/07/08

Žalumo indeksas suderintas su specialistais ir paruoštas detalus taikymo Lietuvoje vadovas

2021/07/26

Žaliosios infrastruktūros elementų kortos: įrankis suinteresuotų šalių įtraukimui

2021/08/16

Paruoštos rekomendacijos ir galimybių studijos pilotinėms savivaldybėms

Project files

Result

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.