Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės kanceliarija

Valstybės nuosavybės funkcijų stiprinimas

2017 m. kovo 12 d. - 2017 m. rugsėjo 5 d.

Problema

Valstybės valdomų įmonių grąža nėra patenkinama. Valstybės kontrolė tai patvirtina ir identifikuoja iššūkius ne vien VVĮ srityje (ataskaita), tačiau taip pat ir savivaldybės kontroliuojamų įmonių (ataskaita) bei viešųjų įstaigų (ataskaita), kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, atvejais. Tuo pačiu metu, nėra dvejonių, kad iš šių sričių didžiausios pažangos pasiekta VVĮ srityje, didžiąja dalimi – siekiant tapti EBPO šalimi nare.

82 procentus visų valstybei sumokėtų dividendų sudarė vienos įmonės dividendai, o normalizuota kapitalo grąža siekė kiek daugiau nei 4 procentus – 5 procentiniais punktais mažiau nei įmonių vidurkis Lietuvoje. Kodėl didelė įmonių dalis išlieka demonstruojančia nepatenkinamus rezultatus?

Norime, kad įmonės veiktų pelningai – neštų grąžą biudžetui, efektyviai – teikiamos paslaugos kainuotų įmanomai mažiau (pvz. elektros energija), bei kokybiškai – teiktų paslaugas tinkamai (pvz. užtikrinant elektros energijos tiekimo stabilumą). Tačiau tai yra rezultatai, kokios iniciatyvos juos formuoja?

Kaip kad pateikiama grafike žemiau – tikslus (rezulatus) galėtume perskirstyti į pagrindinius iššūkius su kuriais suduria įmonės ir jų valdymo organai – valdybos ir vadovai.

Įsivaizduokime miesto autobusų susisiekimo įmonę. Pajamos generuojamos parduodant transporto bilietus, o klientai nori mokėti kuo mažiau. Šie klientai išrenka atstovus, kurių galiose (pvz. esant akcininku) yra galimybė veikti transporto kainas (turint teisę kainą nustatyti vienašališkai ar daryti įtaką valdyboms arba rinkos reguliatoriui). Derybinės galios atsvaros, siekiant adekvačių pajamų įmonei ir veiklos tvarumo, valdyba įprastai neturi. Kitas aspektas sąnaudos – atsižvelgiant į keleivių kiekį naktinis transportas yra neapsimokantis, tačiau analogiškai pajamų ribojimui, gali būti nuspręsta, kad ir naktimis, bent kas pusę valandos, nurodytais maršrutais susisiekimas turi būti užtikrinamas. Taip nutarus akcininkui – valdybos (jei tokia yra) galimybė nesutikti – abejotina. Galiausiai – kainos ir kokybės santykis. Ar norima važinėti kuo naujesniais autobusais? Taip. Ar tikrai galime sau tai leisti? Dažniausiai įvertinama tik paviršutiniškai.

Ir šioms problemoms spręsti – reikalinga tinkama atsvara, užtikrinanti ir padedanti siekti įmonių grąžos, efektyvumo ir paslaugų kokybės: turi būti stiprinamas koordinacinis centras.

Kartu turi būti peržiūrima kokias funkcijas turėtų vykdyti valstybė ir kokios tam tinkamos formos: ar tam tikros funkcijos turi būti vykdomos įmonių, ar viešųjų įstaigų, ar biudžetinių įstaigų, ar, galbūt, apskritai nevykdomos. Tik apibrėžus aiškius pasirinkimo kriterijus bus galima išgryninti lūkesčius ir tinkamai koordinuoti jų pasiekimą ir viršijimą.

Tikslas

Sustiprinti valstybės nuosavybės funkciją, sukuriant aiškesnį nuosavybės pagrindimo ir optimalios nuosavybės formos pasirinkimo modelį bei sustiprinant valstybės VVĮ srities nuosavybės politikos įgyvendinimą koordinuojančią instituciją.

Projekto eiga

2017/05/15

Parengta koordinacinio centro funkcijų, formos, atsakomybės alternatyvų analizė ir pasiūlymai

2017/07/01

Parengti ir pateikti pasiūlymai dėl teisės aktų pakeitimų

2017/08/04

Parengti kriterijai nuosavybės formos pagrindimui

2017/09/01

Pateikti įgyvendinimui parengti pasiūlymai (pagrindimas, turto disponavimo istatymo pakeitimo projektas ir kt.)

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Ateities iššūkiams parengto užsieniečių integracijos strateginio valdymo modelio kūrimas

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – parengti užsienio šalių pavyzdžiais, duomenimis ir ateities įžvalgomis paremtus siūlymus dėl užsieniečių integracijos sistemos valdymo ir kitų su imigracija susijusių veiksmų, juos teikti sprendimų priėmėjams ir integruoti atnaujinant Lietuvos migracijos politikos gaires.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Reguliacinės smėliadėžės sistemos sukūrimas gyvybės mokslų sektoriuje Lietuvoje

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – sukurti ir pasiūlyti reguliacinės smėliadėžės sistemą, pritaikytą Lietuvos gyvybės mokslų sektoriui.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Dirbtinio intelekto akto įgyvendinimui reikalingų kompetencijų žemėlapio kūrimas

LR Ryšių reguliavimo tarnyba

Šio projekto tikslai – 1) nustatyti, kuriuose Lietuvos sektoriuose kuriamos didelės rizikos DI sistemos; 2) įvertinti reguliavimo institucijų kompetencijas, susijusias su DI akto reikalavimais šioms DI sistemoms; 3)pateikti pasiūlymą, kaip užpildyti nustatytus kompetencijų trūkumus.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Lietuvos gynybos ekosistemos stiprinimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Šio projekto tikslas – nustatyti pagrindinius bendrus iššūkius, su kuriais susiduria gynybos įmonės ir išsiaiškinti, kurie viešojo sektoriaus įrankiai Lietuvoje turi didžiausią potencialą paskatinti proveržį gynybos pramonėje. 
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Vieningos viešojo transporto kelionių planavimo ir bilietų sistemos modelio kūrimas

LR Susisiekimo ministerija

Projekto tikslas – kartu su Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės komanda parengti vieningos viešojo transporto kelionių planavimo ir bilietų sistemos modelį numatant reikiamus teisėkūros, organizacinės ir koordinacinės atsakomybės, kompetencijų vystymo, technologinius bei reikiamo biudžeto aspektus.