Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės kanceliarija

Valstybės nuosavybės funkcijų stiprinimas

2017 m. kovo 12 d. - 2017 m. rugsėjo 5 d.

Problema

Valstybės valdomų įmonių grąža nėra patenkinama. Valstybės kontrolė tai patvirtina ir identifikuoja iššūkius ne vien VVĮ srityje (ataskaita), tačiau taip pat ir savivaldybės kontroliuojamų įmonių (ataskaita) bei viešųjų įstaigų (ataskaita), kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, atvejais. Tuo pačiu metu, nėra dvejonių, kad iš šių sričių didžiausios pažangos pasiekta VVĮ srityje, didžiąja dalimi – siekiant tapti EBPO šalimi nare.

82 procentus visų valstybei sumokėtų dividendų sudarė vienos įmonės dividendai, o normalizuota kapitalo grąža siekė kiek daugiau nei 4 procentus – 5 procentiniais punktais mažiau nei įmonių vidurkis Lietuvoje. Kodėl didelė įmonių dalis išlieka demonstruojančia nepatenkinamus rezultatus?

Norime, kad įmonės veiktų pelningai – neštų grąžą biudžetui, efektyviai – teikiamos paslaugos kainuotų įmanomai mažiau (pvz. elektros energija), bei kokybiškai – teiktų paslaugas tinkamai (pvz. užtikrinant elektros energijos tiekimo stabilumą). Tačiau tai yra rezultatai, kokios iniciatyvos juos formuoja?

Kaip kad pateikiama grafike žemiau – tikslus (rezulatus) galėtume perskirstyti į pagrindinius iššūkius su kuriais suduria įmonės ir jų valdymo organai – valdybos ir vadovai.

Įsivaizduokime miesto autobusų susisiekimo įmonę. Pajamos generuojamos parduodant transporto bilietus, o klientai nori mokėti kuo mažiau. Šie klientai išrenka atstovus, kurių galiose (pvz. esant akcininku) yra galimybė veikti transporto kainas (turint teisę kainą nustatyti vienašališkai ar daryti įtaką valdyboms arba rinkos reguliatoriui). Derybinės galios atsvaros, siekiant adekvačių pajamų įmonei ir veiklos tvarumo, valdyba įprastai neturi. Kitas aspektas sąnaudos – atsižvelgiant į keleivių kiekį naktinis transportas yra neapsimokantis, tačiau analogiškai pajamų ribojimui, gali būti nuspręsta, kad ir naktimis, bent kas pusę valandos, nurodytais maršrutais susisiekimas turi būti užtikrinamas. Taip nutarus akcininkui – valdybos (jei tokia yra) galimybė nesutikti – abejotina. Galiausiai – kainos ir kokybės santykis. Ar norima važinėti kuo naujesniais autobusais? Taip. Ar tikrai galime sau tai leisti? Dažniausiai įvertinama tik paviršutiniškai.

Ir šioms problemoms spręsti – reikalinga tinkama atsvara, užtikrinanti ir padedanti siekti įmonių grąžos, efektyvumo ir paslaugų kokybės: turi būti stiprinamas koordinacinis centras.

Kartu turi būti peržiūrima kokias funkcijas turėtų vykdyti valstybė ir kokios tam tinkamos formos: ar tam tikros funkcijos turi būti vykdomos įmonių, ar viešųjų įstaigų, ar biudžetinių įstaigų, ar, galbūt, apskritai nevykdomos. Tik apibrėžus aiškius pasirinkimo kriterijus bus galima išgryninti lūkesčius ir tinkamai koordinuoti jų pasiekimą ir viršijimą.

Tikslas

Sustiprinti valstybės nuosavybės funkciją, sukuriant aiškesnį nuosavybės pagrindimo ir optimalios nuosavybės formos pasirinkimo modelį bei sustiprinant valstybės VVĮ srities nuosavybės politikos įgyvendinimą koordinuojančią instituciją.

Projekto eiga

2017/05/15

Parengta koordinacinio centro funkcijų, formos, atsakomybės alternatyvų analizė ir pasiūlymai

2017/07/01

Parengti ir pateikti pasiūlymai dėl teisės aktų pakeitimų

2017/08/04

Parengti kriterijai nuosavybės formos pagrindimui

2017/09/01

Pateikti įgyvendinimui parengti pasiūlymai (pagrindimas, turto disponavimo istatymo pakeitimo projektas ir kt.)

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Amžiui draugiškos darbo aplinkos kūrimo skatinimas Lietuvoje

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – sukurti nacionalinę iniciatyvą, kuri skatintų Lietuvos darbdavius kurti amžiui draugišką darbo aplinką, mažintų amžizmą ir sistemingai įtrauktų 50+ amžiaus žmones į darbo rinką.