Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisVšĮ „Versli Lietuva“
Socialinių verslų stiprinimas: poveikio ataskaitos
Problema
Nors pasaulyje socialiniai verslai yra tapę pripažinta verslo forma, prisidedanti tiek prie socialinių, tiek prie aplinkosauginių problemų sprendimo, Lietuva priskiriama prie valstybių, kuriose socialinės ekonomikos samprata yra menkai žinoma (LiSVA, 2019).
Tai atspindi menkai išsivysčiusi socialinių verslų ekosistema – 2020m. Lietuvoje veikė vos 100 socialinių verslų. Galima išskirti keletą iššūkių, su kuriais susiduria socialiniai verslai Lietuvoje:
Lietuvoje vis dar nėra įteisinto socialinio verslo statuso. Tai lemia, jog neturime šio verslo modelio reguliavimo bei būdų kaip atskirti, ar verslas tikrai yra socialinis bei pasiekia savo socialinės misijos tikslų.
Finansinių instrumentų, skirtų socialiniams verslams, trūkumas. Nacionalinės programos arba Europos Sąjungos fondų priemonės reikalauja projektinio raštingumo bei įrodymo, jog konkretūs rezultatai bus pasiekti.
Visuomenėje vis dar matomas neigiamas požiūris į socialinius verslus. Neigiamas vertinimas neretai siejamas su vieningos socialinio verslo sampratos, skaidraus valdymo trūkumu; šio verslo modelis dažnai painiojamas su socialinėmis įmonėmis; taip pat neigiamą suvokimą apie socialinius verslus dažnai lemia sovietinio valdymo laikais suformuotos patirties palikimas (LiSVA, 2019)
2019m. EBPO Lietuvai parengė rekomendacijas bei veiksmų planą, kuriuo remiantis galima būtų pagerinti socialinę ekonomiką Lietuvoje ir paskatinti socialinių verslų plėtrą. Be rekomendacijų atliepti anksčiau išvardytus iššūkius, išskiriama rekomendacija skatinti matuoti socialinių verslų kuriamą poveikį ir teikti poveikio ataskaitas. Poveikio matavimas – kone esminis reikalavimas ir įsipareigojimas, kuriuo socialinis verslas rodo savo kuriamą poveikį ir pokytį visuomenėje. Atradus tinkamą poveikio matavimo būdą, turimi duomenys gali tapti tiek komunikacijos turiniu, tiek pagrindu gauti papildomos finansinės ar kitokios paramos organizacijos plėtrai, pritraukti investicijas, suteikti daugiau skaidrumo, t.y. patikimumo. Nors verslai pamažu skatinami matuoti poveikį, Lietuvoje vis dar nėra sukurtų vieningų kokybinių standartų, kurie suteiktų verslams daugiau aiškumo bei motyvuotų tikslingiau matuoti kuriamą poveikį bei rengti poveikio ataskaitas.
Tikslas
Konsultuojantis su socialiniais partneriais sukurtos kokybinės socialinių verslų poveikio ataskaitų gairės
Projekto eiga
2021/04/23
Parengta esamos situacijos apžvalga poveikio matavimo srityje
2021/05/21
Parengta užsienio šalių analizė–gerieji pavyzdžiai
2021/06/14
Konsultacijos su suinteresuotomis šalimis
2021/07/02
Išgrynintas poveikio ataskaitų turinys
2021/09/03
Parengtos socialinio poveikio ataskaitų gairės
Projekto failai
Rezultatas