Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisŠvietimo, mokslo ir sporto ministerija
Nacionalinės švietimo agentūros vystymosi modelio rengimas
Problema
Globalėjančio pasaulio tendencijos reikalauja nuolatinių švietimo sistemos pokyčių, o siekiant išlikti konkurencinga valstybe, ir aukštesnės švietimo kokybės. Nors atskirose Lietuvos švietimo srityse pokyčiai vyksta, tačiau nėra aiškios krypties, o egzistuojantis susipriešinimas tarp švietimo sistemos dalyvių ir atskirų institucijų, trukdo atsirasti sisteminiam požiūriui bei susitarti, kaip racionaliau ir tikslingiau resursus nukreipti į tai, ko reikia šiuolaikinei švietimo sistemai ir ko reikės ateities švietimui susiduriant su technologiniais, kultūriniais, socialiniais ir ekonominiais iššūkiais.
Nors Valstybės pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ ir Valstybinėje švietimo 2013 – 2022 metų strategijoje iškelti ambicingi strateginiai tikslai, tačiau juos įgyvendinantys pokyčiai ir pasiekti rezultatai netenkina nei pačių švietimo sistemos dalyvių, nei visos visuomenės.
Naujausiais 2019 m. rugsėjo „Vilmorus“ atlikto tyrimo duomenis, Lietuvos švietimo sistema pasitiki tik 39,2 proc. apklaustųjų. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) vertinimu, pagal mokinių pasiekimus esame žemiau vidurkio. Pagal Lietuvos mokinių pasiekimų skirtumų savivaldybėse vertinimą, esame 55 vietoje iš 72 EBPO tyrimuose dalyvaujančių šalių.
Švietime vykdoma daugybė įvairiausių projektų. Vien tik Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldžios įstaigos per 2016-2018 m. iš viso įvykdė daugiau kaip 17 tūkst. vnt. viešųjų pirkimų, kurių bendra vertė 103,5 mln. eurų. Tačiau pasigendama projektų poveikio vertinimo, t. y. kokią įtaką jie daro švietimo rezultatams. Taip pat naujausios 2017, 2018 ir 2019 m. Valstybės audito ataskaitos skelbia, kad reikia imtis esminių pokyčių švietimo srityje.
Siekiant racionaliau naudoti turimus materialinius ir finansinius išteklius, Lietuvoje 2019 m. rugsėjo 1 d. veiklą pradėjo Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA), kuri buvo įsteigta reorganizavimo būdu apjungus šešias Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldžiai įstaigas. Šiuo metu Agentūra yra atsakinga už švietimo politikos įgyvendinimą ikimokyklinio, priešmokyklinio, bendrojo ugdymo švietimo įstaigose ir švietimo pagalbos teikimą. Būtent šiuose mokymosi etapuose susiduriama su švietimo kokybės užtikrinimo iššūkiais, kurie turi įtakos vėlesniuose mokymosi etapuose ir mokinio pasiekimuose.
Taigi NŠA gali tapti moderniu kompetencijų centru, galinčiu įgyvendinti švietimo strateginius pokyčius ir reformuoti visą bendrojo lavinimo sistemą. Tokių kompetencijų centrų veikla pasiteisina Skandinavijos šalyse ir kitose Europos valstybėse.
Tikslas
Sukurti Nacionalinės švietimo agentūros vystymo modelį, siekiant kryptingai įgyvendinti strateginius pokyčius švietimo srityje, racionaliai naudojant turimus išteklius ir atsižvelgiant į ateities švietimo poreikius.
Projekto eiga
2019/11/17
Atlikta esamos situacijos apžvalga
2019/12/20
Atlikta užsienio šalių gerosios praktikos analizė
2020/02/07
Parengtos pirminės Nacionalinės švietimo agentūros vystymosi gairės
2020/02/13
Atlikta pirminio NŠA vystymosi modelio viešoji konsultacija su ekspertais
2020/02/28
Sukurtas galutinis NŠA vystymosi modelis
2020/03/06
Pristatytas Nacionalinės švietimo agentūros vystymosi modelis Vyriausybėje
Projekto failai
Rezultatas