Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Ekonominio smurto sprendimų modelis Lietuvai

2023 m. kovo 6 d. - 2023 m. rugsėjo 6 d.

Problema

Lietuvoje esame padarę daug progreso spręsdami smurto artimoje aplinkoje problemą bei siekdami atpažinti įvairias smurto formas ir apraiškas. Vis dėlto, ekonominis smurtas išlieka dažnai pražiūrėtu, neatpažintu ir todėl nespręstinu fenomenu.

Kas yra ekonominis smurtas? Ekonominis smurtas – smurto forma, dažnai nutinkanti intymaus partnerio smurto kontekste ir apima esamo (-s) ar buvusio (-s) partnerio (-ės) pinigų, finansų bei daiktų, kuriuos pinigai gali nupirkti, kontrolę. Dažniausiai jis pasireiškia:

  • atsisakymu teikti asmeniui informaciją apie realią turtinę šeimos padėtį;
  • atsisakymu išlaikyti vaikus tiek gyvenant santuokoje, tiek skyrybų atveju;
  • neleidimu asmeniui dirbti arba darbo pobūdžio ir krūvio kontroliavimu;
  • privertimu pasiimti paskolą, atsisakyti santuokoje užgyvento turto ir pan;
  • uždarbio atėmimu iš asmens, šeimos biudžeto kontroliavimu, vienvaldiškai priimamais finansiniais sprendimais.

Nors ekonominio smurto problema yra itin paplitusi Lietuvoje, šią smurto formą atpažįsta mažiau nei 2 proc. Lietuvos gyventojų. Anot užsienio tyrimų, 95 proc. smurto artimoje aplinkoje atvejų pasižymi ir ekonominiu smurtu, o Lietuvoje vykdyti kiekybiniai tyrimai atskleidžia, kad ekonominį smurtą Lietuvoje yra patyrusi kas trečia moteris. Nepaisant šios problemos masto, šiuo metu Lietuvoje neturime ekonominio smurto problemai pritaikyto sprendimo mechanizmo.

Ekonominį smurtą gali pasitelkti:

  • buvę ar esami romantiniai partneriai (-ės), sutuoktiniai (-ės);
  • rūpyba užsiimantys asmenys (angl. caretaker) arba apmokami socialiniai darbuotojai;
  • tėvai, globėjai ar kiti šeimos nariai;
  • suaugę vaikai;
  • kiti žmonės, su kuriais yra gyvenama ar matomasi, tiek namuose, tiek už jų ribų.

Kodėl svarbu spręsti ekonominio smurto problemą?

Ekonominį smurtą svarbu spręsti ne tik dėl to, nes tai yra viena iš smurto artimoje aplinkoje formų, bet ir dėl to, kad finansinė priklausomybė nuo smurtautojo uždaro kelią išeiti iš smurtinių santykių. Taigi, smurto artimoje aplinkoje problemos sprendimas neįmanomas ignoruojant ekonominę smurtinių santykių dimensiją. Taip pat, ekonominis smurtas sukuria daug ir persipinančių neigiamų pasekmių aukai:

  • pinigų trūkumas būtiniausioms reikmėms;
  • nuskurdimas, skurdo rizika, būsto praradimas;
  • ekonominė ir finansinė priklausomybė nuo partnerio;
  • kliūtis išeiti iš smurtinių santykių;
  • apsunkintas būsto, darbo ir būtiniausių paslaugų gavimas;
  • ekonominiai sunkumai, finansinis pažeidžiamumas.

Taigi, aukai tenka išgyventi antrinę viktimizaciją, kuomet ji ne tik patiria smurtą, bet ir patiria jo sukeltas finansines ir ekonomines pasekmes.

Galiausiai, svarbu ieškoti ekonominio smurto sprendimo modelio, nes smurtautojai, siekdami sukelti partnerio (-ės)  ekonominę priklausomybę ar kontroliuoti jo (-s) finansinę padėtį, dažnai pasitelkia privataus bei viešojo sektoriaus institucijų spragas. Tai reiškia, kad šios institucijos, sudarydamos sąlygas finansiniam išnaudojimui, o kartais netgi jį fasilituodamos, prisideda prie ekonominio smurto šalyje.

Tikslas

Projekto tikslas remiantis gerosiomis užsienio praktikomis, Lietuvos situacijos analize bei įtraukiant suinteresuotasias šalis suformuluoti sprendimo modelį, leidžiantį pradėti spręsti ekonominio smurto problemą Lietuvoje, didinti Lietuvos gyventojų sąmoningumą apie ją bei didinti visuomenės nepakantumą visoms smurto formoms.

Projekto eiga

2023/05/15

Infografikas apie ekonominio smurto problemą

2023/05/31

Rekomendacijos SADM dėl komunikacinės kampanijos apie ekonominį smurtą

2023/06/26

Pristatymas „Lithuania Junior Achievement“ konferencijoje ekonomikos mokytojams

2023/06/28

Mokomoji medžiaga apie sveikus finansinius santykius moksleiviams

2023/07/14

Turinio rekomendacijos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai: ekonominio įgalinimo mokymai, kompetencijų kėlimas ir viešinimo kampanijos

2023/07/31

Finansų sektoriaus atsakas ekonominiam smurtui: užsienio praktikų apžvalga bei rekomendacijos

2023/08/11

Vartotojui draugiškas informacinis paketas apie ekonominį smurtą

2023/08/16

Ekonominio smurto analizė. Lietuvos situacija 2023

2023/08/30

Rekomendacijų paketas: ekonominio smurto sprendimo modelis Lietuvai

Projekto failai

Dalyviai

Panašūs projektai

2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Bendradarbiavimo tarp kultūros ir kūrybinių industrijų bei kitų sektorių didinimas skatinant socialinių inovacijų kūrimąsi

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – skatinti socialinių inovacijų kūrimąsi remiantis bendradarbiavimu tarp KKI ir kitų sektorių.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Žiediškumo link: pastato (ar jo elementų) pakartotinio naudojimo skatinimas reguliacinėmis priemonėmis

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – diegti žiedinės ekonomikos praktikas Lietuvos statybos sektoriuje parengiant rekomendacijas, kaip skatinti pakartotinio pastatų (ar jų elementų) naudojimą Lietuvoje. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tarptautinių partnerysčių vystymas įgyvendinant darnaus vystymosi veiklas

LR užsienio reikalų ministerija

Šio projekto tikslas – vystyti tarptautines ir nacionalines partnerystes siekiant skatinti Lietuvos siūlomų tvarių sprendimų taikymą vystomojo bendradarbiavimo srityje. Šiam tikslui planuojama pasitelkti Lietuvos žaliųjų sprendimų katalogą.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – pasiūlyti galimus sprendimus, kaip kompensuoti mažėjančią darbo jėgą naujosiomis technologijomis. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Technologinės įžvalgos taikymas 2028–2034 m. Sumaniosios specializacijos strategijai

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – pateikti gaires ir rekomendacijas dėl technologinių įžvalgų naudojimo Lietuvos S3 planavime 2028–2034 m. cikle. Gairės bus orientuotos į išankstinį mąstymą (ang. Anticipatory thinking) ir planavimą, suderintą su ilgalaikiais Lietuvos ekonomikos ir inovacijų tikslais.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Efektyvių reguliacinių priemonių inovacijoms, naujų technologijų sukūrimui ir vystymui skatinti identifikavimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – nustatyti ir rekomenduoti, kurios ir kokiais būdais reguliavimo priemonės būtų veiksmingiausios skatinant Lietuvos įmones kurti inovatyvius produktus.