Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Talentų pritraukimo skatinimas: tikslinio užsienio lietuvio portreto identifikavimas

8 March 2021 - 3 September 2021

Problem

Pagal Užsienio reikalų ministerijos skaičiavimus, Lietuva, nuo seno patyrusi ne vieną emigracijos bangą, turi didelę diasporą – už Lietuvos ribų gyvena apie 1,3 mln. lietuvių ir lietuvių kilmės žmonių (2021). Nors emigracija pati savaime nėra neigiamas reiškinys, tačiau Lietuvos atveju dideli emigracijos ir maži imigracijos mastai kelia šaliai nemažai iššūkių: kinta šalies demografinė struktūra (visuomenė sensta), ima trūkti darbo jėgos, nuteka protai.

Lietuvoje, dėl didelio masto emigracijos ir tik simbolinės imigracijos, gyventojų skaičius nuo 1990 m. sumažėjo beveik ketvirtadaliu – 24,4 proc. (TMO, 2018). Tad vis labiau juntama emigracijos pasekmė – senstanti visuomenė. Jau 2050 m. Lietuvos populiacija bus viena vyriausių Europoje (STRATA, 2020). Lietuvos populiacijos senėjimo tempas yra beveik 2 kartus greitesnis negu Europos Sąjungos vidurkis. Prie šio spartaus gyventojų senėjimo prisideda ypač aukšta jaunų žmonių emigracija. Visa tai kelia rimtų iššūkių šalies ekonomikai ir darbo rinkai. Talentai yra itin svarbūs šalies investiciniam klimatui. Šis veiksnys nurodomas kaip prioritetas, kuris skatina užsienio investuotojus investuoti Lietuvoje ir čia likti. Visgi, investuotojai ir analitikai pabrėžia, kad kvalifikuotos darbo jėgos šalyje trūksta (LIPI, 2021).

Aukštos kvalifikacijos specialistų trūkumas Lietuvoje, prie kurio ženkliai prisideda protų nutekėjimas, jau yra tapęs aktualia problema: 2019 m. kiek daugiau nei trečdalis emigravusiųjų prieš išvykimą dirbo aukštos kvalifikacijos profesijose (STRATA, 2020). Prognozuojama, jog aukštųjų technologijų ekonomika Europos Sąjungoje vidutiniškai augs 7,4 proc., Lietuvoje numatomas 16,4 proc. didėjimas (UŽT, 2019). Taip pat numatoma, kad 2030 m. 9 iš 10 naujų darbo vietų Europos Sąjungoje reikalaus aukštos kvalifikacijos darbuotojų (CEDEFOP, 2018).

Grįžtamoji aukštos kvalifikacijos specialistų migracija – galimybė Lietuvai mažinti specialistų trūkumą šalyje, skatinti inovacijas ir gerinti šalies investicinę aplinką: „INFOBALT“ ir „Investuok Lietuvoje” atlikto tyrimo duomenimis, vienas iš būdų skatinti didesnį IRT (informacinių ir ryšių technologijų) paklausos bei pasiūlos suderinamumą – aktyviai siekti susigrąžinti iš Lietuvos į užsienį išvykusius specialistus (2018).

Aukštos kvalifikacijos darbuotojų pritraukimui Lietuvai reikalinga gerai suprasti savo tikslinės auditorijos poreikius, grįžti skatinančius veiksnius, lūkesčius, dvejones ir tiek numanomus, tiek ir realius iššūkius. Tam reikalinga aiškiai įvardinti nišas, kur Lietuvos vertės pasiūlymas galėtų būti patrauklus iš užsienio grįžtantiems lietuviams ir tiksliai įvardinti tikslinio užsienio lietuvio portretą, kad galima būtų pasitelkti veiksmingiausius rinkodaros kanalus ir paveikiausias žinutes ryšiui su talentais užmegzti bei juos prisitraukti.

Goal

Identifikuoti tikslinio užsienio lietuvio portretą pagal Lietuvos prioritetinius sektorius ir parengti veiksmų gaires apžvelgiant, kaip pritraukti aukštos kvalifikacijos specialistus į Lietuvą

Project progress

2021/03/31

Tyrimo siūlymas patvirtintas ir suderintas su pagrindinėmis suinteresuotomis šalimis

2021/04/26

Išanalizuoti esami diasporos tyrimai ir apklausos, siekiant identifikuoti žinių apie tikslinį užsienio lietuvį spragą

2021/05/21

Atlikta Lietuvos darbo rinkos ir Work in Lithuania skelbimų analizė, siekiant suprasti, kur Lietuvos karjeros galimybių pasiūlymas galėtų būti konkurencingas užsienio valstybių kontekste

2021/07/02

Kokybinis tyrimas: įvykdytos fokus grupės ir individualūs interviu su tikslinėmis užsienio lietuvių auditorijomis

2021/08/24

Atlikta kokybinio tyrimo analizė, išskaidant išvadas pagal tikslinius sektorius

2021/09/03

Tikslinių aukštos kvalifikacijos specialistų pritraukimo gairės pristatytos suinteresuotosioms šalims

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Improving access to innovative medicines in Lithuania

The Ministry of Health

The goal of the project is to identify how Lithuania can improve patient access to innovative medicines and, in doing so, strengthen its competitiveness within the EU.
9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.