Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Sveikatos apsaugos ministerija

Sveikatos apsaugos ministerijos ir Specialiųjų tyrimų tarnybos tarpinstitucinio bendradarbiavimo stiprinimas: sveikatos sistemos įstaigų nepakantumo smulkiajai korupcijai stiprinimas

5 March 2018 - 6 September 2018

Problem

Korupcijos suvokimo indekso duomenimis kasmet galimai daroma tiesioginė ir netiesioginė korupcijos žala Lietuvos valstybei gali siekti net 11,4 % BPV arba iki 4,44 mlrd. eurų. 2014 m. Lietuvos korupcijos žemėlapio duomenimis sveikatos apsaugos institucijos/ligoninės pirmauja, kaip labiausiai korumpuotos institucijos, taigi sveikatos apsaugos sistema išlieka viena iš labiausiai korumpuotų sričių Lietuvoje. Pasaulinio korupcijos barometro duomenimis 24%, taigi ketvirtadalis Lietuvos gyventojų yra patys davę arba teigia žinantys, jog jų šeimos nariai yra davę kyšį už gautą medicinos paslaugą valstybinėje sveikatos priežiūros sistemoje.

2017 m. Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos inicijuotas šalies gyventojų nuomonės tyrimas atskleidė pagrindines neoficialaus atsiskaitymo arba kyšio davimo priežastis sveikatos sistemos įstaigose. Vis daugiau žmonių gydytojams duoda dovanas tiesiog norėdami nuoširdžiai atsidėkoti, šis rodiklis per metus išaugo beveik 20 proc. Trečdalis apklaustųjų duodami kyšį tikėjosi greičiau gauti paslaugą, 12 proc. respondentų taip elgtis paskatino noras gauti paslaugą apskritai, nes kitu atveju ji nebūtų suteikta. 11 proc. respondentų teigimu, gydymo įstaigos darbuotojas netiesiogiai davė suprasti, kad pageidautų neoficialios priemokos ar dovanos. 8 proc. respondentų renkasi neoficialiai atsiskaityti, kadangi, jų nuomone, visi taip daro, tai yra priimta 1 proc. teigimu, medicinos darbuotojas pareikalavo, tiesiogiai paprašė neoficialios priemokos ar dovanos.

Atsižvelgus į pagrindines korupcijos atsiradimo priežasties sveikatos priežiūros įstaigos turi tinkamai įvertinti galimas korupcijos rizikas ir imtis visų korupcijos prevencijos priemonių. Svarbu neapsiriboti šiuo metu valstybės korupcijos prevencijos programose numatytais uždaviniais ir atrasti naujas galbūt veiksmingesnes priemones korupcijos apraiškoms užkardyti. Šiuo atveju siektina šalinti gilumines korupcijos atsiradimo priežastis ir ugdyti atsakingą sveikatos sistemos įstaigų vadovų požiūrį kuriant antikorupcinę aplinką bei numatant efektyvią prevencinių priemonių taikymo kontrolę.

Ateities Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos antikorupcinės aplinkos pagrindas – skaidri, atspari bet kokioms korupcinėms apraiškoms bei nepakanti korupcinio elgesio toleravimui sveikatos priežiūros įstaiga. Tačiau mūsų kaip pilietinės visuomenės atsakomybė yra skatinti aplinkinių sąmoningumą – korupcinis elgesys gali ne tik užtraukti baudžiamąją atsakomybę, tačiau neteisėti korupciniai veiksmai mažina pasitikėjimą sveikatos priežiūros įstaigomis bei pačios valstybės aparato veiksmingumu. Įsivyravusi korupcinė aplinka sveikatos įstaigose taip pat stabdo sveikatos apsaugos sistemos progresą.

Goal

Parengti sveikatos sistemos įstaigų antikorupcinės 360° politikos įrankių rinkinį.

Project progress

2018/05/14

Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos antikorupcinės politikos analizė

2018/06/04

Atlikta gerųjų užsienio praktikų analizė: antikorupcinės politikos formavimas ir diegimas

2018/07/30

Pateiktos asmens sveikatos priežiūros įstaigų antikorupcinės 360° politikos gairės

2018/08/27

Pateikti pasiūlymai antikorupcinės sistemos sveikatos apsaugos sektoriuje, tobulinimui

2018/09/05

Sveikatos priežiūros įstaigų antikorupcinės 360° politikos modelis pristatytas Lietuvos Respublikos Vyriausybėje

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2024 - 28 February 2025

Enhancing collaboration between cultural and creative industries and other sectors to foster social innovation

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to promote the development of social innovation through collaboration between CCI and other sectors.
9 September 2024 - 28 February 2025

Closing the loop: enabling the re-use of a building (or its elements) through regulatory measures

Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

he aim of the project is to introduce circular economy practices in the Lithuanian construction sector by developing recommendations on how to promote the re-use of buildings (or their elements) in Lithuania.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Developing international partnerships for sustainable development

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The aim of this project is to utilize the Catalogue of Sustainable Development Solutions to cultivate international and domestic partnerships to promote Lithuania’s sustainable solutions for development cooperation.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Compensating for declining workforce with new technologies

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to propose potential solutions for compensating the declining workforce through new technologies.
9 September 2024 - 28 February 2025

Applying technology foresight to inform 2028-2034 Smart specialisation strategy

Inovacijų agentūra

The aim of this project is to provide guidelines and recommendations for using technology foresight to inform Lithuania’s S3 planning in the 2028-2034 cycle. The guidelines will focus on incorporating anticipatory thinking and future-oriented planning that align with Lithuania’s long-term economic and innovation goals.
9 September 2024 - 28 February 2025

Identification of effective regulatory measures for fostering innovation, creation and development of new technologies

Invest Lithuania

The aim is to identify and recommend how and which regulatory measures would be most effective in enabling enterprises in Lithuania develop innovative products.