Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės strateginės analizės centras

Viešosios politikos laboratorijos – Policy Lab – veiklos modelio sukūrimas ir įveiklinimas

12 March 2019 - 6 September 2019

Problem

Kaip paskatinti verslą sudaryti geresnes sąlygas dirbančioms šeimoms vaikų priežiūrai? Kaip įveikti psichinės sveikatos sutrikimų stigmatizacijos iššūkius? Kaip mažinti skurdą ir socialinę atskirtį? Šie klausimai yra tik keli pavyzdžiai iš aktualių klausimų, kylančių politikos formuotojams vis didesniu kompleksiškumu ir neapibrėžtumu pasižyminčiame pasaulyje. Juos dažniausiai yra mėginama spręsti teisinio reglamentavimo keliu, tačiau ar visada to pakanka?

Kaip teigia Bertelsmanno Stiftung fondo tvarios valdysenos tyrėjai (2018), susidūrus su viešosios politikos iššūkiais, dauguma EBPO ir ES valstybių vis dar neranda veikiančio sprendimų priėmimo modelio tvarios politikos įgyvendinimui. EBPO (2017) teigimu, prieš dešimtmetį įvykusi pasaulinė finansų krizė be kita ko išryškino tradicinių viešosios politikos formavimo būdų trūkumus. Ne išimtis ir Lietuva, kurioje dažniausiai naudojamas viešosios politikos reguliavimo įrankis – teisėkūra.

Kad Lietuvoje kasmet yra pateikiama daug įstatymų projektų rodo Valstybinio audito ataskaita (2018), kurioje teigiama, kad Seimui kasmet yra pateikiama vidutiniškai 2-4 kartus daugiau įstatymų projektų nei kaimyninėse valstybėse. Net apie 50 % visų priimtų įstatymų yra svarstomi skubos ar ypatingos skubos tvarka, kai tuo tarpu kaimyninėse valstybėse šis skaičius siekia nuo 5 iki 10 %. Negana to, didžioji dalis priimtų įstatymų – tai egzistuojančių įstatymų pataisos, išleistos koreguojant galiojančio teisinio reguliavimo trūkumus (EBPO, 2015). Tačiau sprendžiant kompleksines problemas, be įstatymų, svarbu svarstyti ir alternatyvias priemones (pvz. socialines iniciatyvas, komunikacijos kampanijas), kurios padėtų dirbti ir su elgsenos pokyčiais.

Viena pagrindinių išvadų, pateiktų Bertelsmanno fondo parengtame tvarios valdysenos tyrime (Sustainable Governance Indicators, 2018) buvo ta, kad Lietuvoje reikia stiprinti valstybės tarnybos profesionalumą integruojant inovatyvias viešosios politikos (angl. policy) formavimo praktikas ir taip gerinti politikos įgyvendinimą. Žvelgiant į užsienio šalių praktiką, tvariausios viešosios politikos formavimo iniciatyvos yra tos, kurios į problemų sprendimo praktiką žiūri kompleksiškai, t.y. įtraukia platų ratą suinteresuotų šalių ir politikos formavimo procesą papildo inovatyviais sprendimų paieškos būdais. Kaip geruosius pavyzdžius galima pateikti Policy Lab UK (Jungtinė karalystė), EU Policy Lab (Europos Komisija), Experimental Finland (Suomija), kurios veikia kaip erdvė, apjungianti tarpdisciplininių elgsenos mokslų (angl. behavioral sciences), dizaino-modeliavimo (angl. design thinking), bei duomenų analitikos metodų integravimą į viešosios politikos formavimo praktikas. Politikos laboratorijų projektai padeda ne tik generuoti naujas idėjas sprendžiant kompleksines problemas, kurti į vartotoją orientuotas geresnės kokybės viešąsias paslaugas, bet ir taupyti valstybės lėšas.

Goal

Norint paskatinti inovatyvias politikos formavimo praktikas Lietuvoje, šio projekto tikslas yra bendradarbiaujant su suinteresuotosiomis šalimis parengti viešosios politikos laboratorijos – Policy Lab – veiklos modelį ir jį įveiklinti.

Project progress

2019/05/03

Atlikta užsienio praktikų analizė

2019/05/15

Atlikta Lietuvos esamos situacijos analizė ir Policy Lab poreikio tyrimas

2019/05/24

Parengta Policy Lab veiklos modelio pirminė versija

2019/06/14

Atlikta konsultacija su suinteresuotosiomis šalimis dėl Policy Lab veiklos modelio

2019/07/12

Įgyvendinti pasiruošiamieji Policy Lab pilotinio projekto darbai

2019/07/12

Parengtas galutinis Policy Lab veiklos modelis ir metodologinė dalis

2019/09/02

Galutinis Policy Lab veiklos modelis ir metodologinė dalis pristatyti ir perduoti pagrindinėms suinteresuotosioms šalims

Project files

Result

http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2019/03/PolicyLAB-prezentacija-LRVK.pdf

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Improving access to innovative medicines in Lithuania

The Ministry of Health

The goal of the project is to identify how Lithuania can improve patient access to innovative medicines and, in doing so, strengthen its competitiveness within the EU.
9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.