Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Švietimo ir mokslo ministerija, Investuok Lietuvoje

Nacionalinė profesinio orientavimo sistema: tarpinstitucinis paslaugų teikimo modelis ir verslo įtrauktis

5 March 2018 - 5 September 2018

Problem

Dabartiniame pasaulyje darbo rinka yra dinamiška, pasiūla joje yra priversta vytis vis dažniau stebimus technologinius šuolius. Vieno karjeros kelio bei vienintelės darbovietės pasirinkimas dažnai nėra pakankamas šiuolaikinio žmogaus gyvenimo raidoje, todėl visuomenėje tampa itin aktualus profesinio orientavimo (PO) klausimas, t.y. teikiamų ugdymo karjerai paslaugų prieinamumas bei kokybė (CEDEFOP, 2009). Tokioje kintančioje aplinkoje individams reikalingas ne tik esamų įgūdžių tobulinimas, tačiau ir gebėjimas daryti informuotus sprendimus, renkantis naujas karjeros kryptis bei ugdant naujas kompetencijas.

Nors ir susiduriama su darbo jėgos trūkumu, Lietuvoje nėra suteikiamos tinkamos ugdymo karjerai paslaugos. PO nėra pasiekiamas visoms visuomenės grupėms. Pavyzdžiui, moksleivių atveju, sukurta PO infrastruktūra apėmė ne visas mokyklas, dažnai PO nebuvo vykdomas mažesnėse mokyklose (Valstybės kontrolė, 2014), o taip pat ne mažiau kaip 30% mokinių mastu individualios PO konsultacijos suteikiamos tik 60% savivaldybių (LMNŠC, 2015-2016). Be to, Lietuvoje esamos profesinio orientavimo sistemos efektyvumo trūkumą iliustruoja įgijamų kvalifikacijų ir darbo rinkos poreikių atitikties stoka – net 53% kolegijų ir 32% universitetų absolventų dirba aukštos kvalifikacijos nereikalaujantį darbą (MOSTA, 2017), o EBPO tyrimo duomenimis Lietuvoje dažniau nei kitose EBPO šalyse darbuotojai pasižymi per aukšta kvalifikacija (angl. overqualification) nei reikalauja jų atliekamos pareigos (26,5 % ir 21,7 %). Taip pat svarbu paminėti, jog Lietuva atsilieka nuo ES ir pagal darbo rinkoje jau dalyvaujančių asmenų profesinio orientavimo rodiklius: šalyje yra žemas mokymosi visą gyvenimą veiklose aktyvumas (6%, ES vidurkis – 10,1%; Eurostat, 2017) bei mažesnė dalis įmonių sudaro sąlygas darbuotojo tobulinimuisi (41.8%, ES vidurkis – 62%; Eurfound, 2017).

Siekiant užtikrinti produktyvų Lietuvos gyventojų dalyvavimą besikeičiančioje darbo rinkoje, turi būti užtikrinamas karjeros ugdymas visą gyvenimą. Visiems visuomenės nariams visais gyvenimo tarpsniais prieinamos ugdymo karjerai paslaugos turi pasitarnauti tiek patiems paslaugos gavėjams, tiek bendrai šalies ekonomikai bei plačiajai visuomenei.

Goal

Šiuo projektu siekiama sukurti profesinio orientavimo sistemą, kuri apimtų visas amžiaus grupes, įtrauktų privatų sektorių ir sujungtų visas valstybėje esančias profesinio orientavimo veiklas.

Project progress

2018/04/02

Identifikuotas bendras PO sistemos tikslas, nagrinėjant PO sąvoką ir jos sudedamąsias dalis

2018/05/18

Atlikta visoms amžiaus grupėms teikiamų PO paslaugų Lietuvoje analizė – paslaugų sistemos žemėlapis valstybiniame ir verslo sektoriuose

2018/06/08

Atlikta užsienio šalių gerųjų praktikų analizė: PO nacionalinė paslaugų sistema ir įmonių poreikio atliepimas joje

2018/07/02

Atliktas PO paslaugų gavėjų nuomonės ir poreikių tyrimas

2018/07/25

Suinteresuotoms šalims pristatytas pradinis nacionalinės PO sistemos paslaugų modelis, pasiūlyta PO veiklų skatinimo įmonėse priemonė/sistema ir paruošta grįžtamojo ryšio suvestinė

2018/08/13

Parengta PO veiklų skatinimo įmonėse priemonės/sistemos įgyvendinimo tvarka

2018/08/24

Suformuotas galutinis PO modelis ir pristatytas suinteresuotoms šalims. Pateiktos naujos PO sąvokos.

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2024 - 28 February 2025

Enhancing collaboration between cultural and creative industries and other sectors to foster social innovation

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to promote the development of social innovation through collaboration between CCI and other sectors.
9 September 2024 - 28 February 2025

Closing the loop: enabling the re-use of a building (or its elements) through regulatory measures

Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

he aim of the project is to introduce circular economy practices in the Lithuanian construction sector by developing recommendations on how to promote the re-use of buildings (or their elements) in Lithuania.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Developing international partnerships for sustainable development

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The aim of this project is to utilize the Catalogue of Sustainable Development Solutions to cultivate international and domestic partnerships to promote Lithuania’s sustainable solutions for development cooperation.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Compensating for declining workforce with new technologies

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to propose potential solutions for compensating the declining workforce through new technologies.
9 September 2024 - 28 February 2025

Applying technology foresight to inform 2028-2034 Smart specialisation strategy

Inovacijų agentūra

The aim of this project is to provide guidelines and recommendations for using technology foresight to inform Lithuania’s S3 planning in the 2028-2034 cycle. The guidelines will focus on incorporating anticipatory thinking and future-oriented planning that align with Lithuania’s long-term economic and innovation goals.
9 September 2024 - 28 February 2025

Identification of effective regulatory measures for fostering innovation, creation and development of new technologies

Invest Lithuania

The aim is to identify and recommend how and which regulatory measures would be most effective in enabling enterprises in Lithuania develop innovative products.