Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vidaus reikalų ministerija

Kova su prekyba žmonėmis: sistemos stiprinimas

12 March 2017 - 5 September 2017

Problem

Šiandien pasaulyje egzistuoja daugybė prekybos žmonėmis formų: seksualinis išnaudojimas, vergiškas darbas, išnaudojimas nusikaltimų vykdymui, priverstinės santuokos ir kita. Nusikaltimo formos nuolat kinta, atsiranda vis naujų būdų ir priemonių, prisidedančių prie žmonių išnaudojimo pačiais įvairiausiais tikslais. Lietuva prekybos žmonėmis srityje yra tikslo, kilmės ir tranzito šalis; tačiau, labiausiai žinoma kaip aukų kilmės šalis. Nepaisant to, vis dažniau yra pastebima, kad auga ir užsieniečių išnaudojimo Lietuvoje atvejų skaičius.

Lietuvoje vidaus reikalų ministerija (VRM) koordinuoja ir formuoja kovos su prekyba žmonėmis politiką. Tačiau, kad kova su šiuo nusikaltimu būtų efektyvi yra reikalingas tarpžinybinis bendradarbiavimas. Kovos su prekyba žmonėmis 2017-2019 metų veiksmų planas įtraukia daug skirtingų institucijų: VRM, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM), Policijos departamentas (PD) prie VRM, Generalinė prokuratūra (GP), Lietuvos darbo birža (LDB) prie SADM, Užsienio reikalų ministerija (URM), Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT), Nacionalinė teismų administracija (NTA) bei kitos institucijos. Taip pat, kaip rodo gerosios užsienio praktikos, savivaldybių vaidmuo tampa vis svarbesnis kovoje su prekyba žmonėmis, nes pastarosios gali itin efektyviai užtikrinti nuolatinį sistemos koordinavimą.

Lietuvoje pagalba aukoms yra suteikiama tokių nevyriausybinių organizacijų (NVO) kaip Lietuvos „Caritas“, Dingusių žmonių šeimų paramos centras, Vilniaus arkivyskupijos „Caritas“, Tarptautinės migracijos organizacija, Klaipėdos socialinės ir psichologinės pagalbos centras, Vyrų krizių centras. Turint omenyje, kad su prekyba žmonėmis tematika dirba net 5 NVO, yra būtina sukurti efektyvų tarpinstitucinį bendradarbiavimą siekiant užtikrinti efektyviausią ir mažiausiai kaštų naudojantį kovos su prekyba žmonėmis būdą.

Prevenciją prieš prekybą žmonėmis taip pat vykdo daug suinteresuotų šalių, tačiau nėra vieno konkretaus prevencijos modelio. Tokio modelio trūkumas sukuria prielaidas priemonių dubliavimui, sistemingo požiūrio neturėjimui, tikslingų darbų nepasiskirstymui, neefektyvaus lėšų panaudojimui – faktoriams, kurie mažina kovos su prekyba žmonėmis Lietuvoje prevencijos efektyvumą.

Kaip rodo užsienio šalių praktika, Šventos Mortos grupė yra vienas konkrečiausių ir stabiliausių mechanizmų. Šventos Mortos grupė apjungia NVO, PD ir Bažnyčią kovoje su prekyba žmonėmis tiek prevencijos srityje, tiek pagalboje aukoms. Lietuva, vis dar, neturi vieningos vizijos Šventos Mortos projekto įgyvendinimui, todėl yra būtina užtikrinti tolimesnę šio projekto plėtrą aktualizuojant prekybos žmonėmis problematiką bei apjungiant suinteresuotas šalis veikti išvien.

Šių skirtingų priemonių įgyvendinimas prisidėtų prie saugios valstybės kūrimo bei viešojo saugumo stiprinimo.

Goal

Prisidėti prie saugios valstybės kūrimo bei viešojo saugumo stiprinimo per prekybos žmonėmis sistemos stiprinimą, ypatingai atkreipiant dėmesį į prevencijos modelio sukūrimą, bendradarbiavimo vystymą ir problemos aktualizavimą.

Project progress

2017/04/26

Esamos situacijos analizė

2017/07/01

Prevencijos efektyvumo skatinimas aktualizuojant problemą

2017/08/25

Kovos su prekyba žmonėmis metodinės medžiagos parengimas

2017/09/01

Baigiamasis renginys

Project files

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.