Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija

Mokinių, turinčių didelį mokymosi potencialą, atpažinimas bei ugdymas

7 March 2022 - 6 September 2022

Problem

Pagal 2015 m. PISA tyrimų rezultatus, skirtingose vietovėse (didmiestyje, mieste, kaime) lankančių mokinių pasiekimų skirtumas yra dvigubai didesnis nei EBPO šalių vidurkis. Pasiekimų atotrūkis pastebimas tiek skirtingose disciplinose, tiek skirtingose ugdymo pakopose. Šiandien Lietuvoje veikia 957 mokyklos, iš kurių 331 mokykla yra kaime (Oficialiosios statistikos portalas, 2021). Kaimo vaikams pavyti Vilniaus vidurkį prireiktų daugiau nei 2 papildomų mokslo metų. Pirmojo projekto „Atskirties mažinimas švietimo srityje skirtinguose regionuose“ metu identifikuota, jog toks atotrūkis gali atsirasti dėl skirtingų priežasčių, viena jų – nepakankamas didelį mokymosi potencialą turinčių vaikų atpažinimas.

Kaip šiandien įsivaizduojame vaikus, turinčius didelį mokymosi potencialą? Ar visuomet jie yra tik gerai besimokantys, motyvuoti mokiniai? Mokslininkai, edukologai ir pedagogai sutinka, jog ne tik. Šie vaikai pamokose kartais išsiskiria kaip reiklūs, keliantys klausimus, ne visuomet tinkamai besielgiantys (Girdzijauskienė et al., 2018: 6). Mokytojo ar visuomenės įsivaizdavimas, koks yra mokinys, turintis didelį mokymosi potencialą, gali prasilenkti su tuo, koks jis yra iš tiesų. Didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių yra 15–20 proc., remiantis įvairiose šalyse atliekamais skaičiavimais. Šiuos skaičius patvirtina Lietuvoje atliktas tyrimas: vyresnėse klasėse jų yra apie 20 proc., pradinukų – apie 17 proc. Tai yra apie penktadalis visų mokyklinio amžiaus vaikų.

Didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių įgalinimui svarbus atpažinimas bei ugdymas. Mokytojai pripažįsta, kad jiems itin trūksta žinių apie didelį mokymosi potencialą turinčius vaikus bei metodinių priemonių (Švietimo naujienos, 2022).

Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme bei kituose lydinčiuose teisiniuose dokumentuose nėra nuoseklios ir aiškios didelį mokymosi potencialą turinčių moksleivių ugdymo ir atpažinimo strategijos, dėl to trūksta tarpinstitucinio bendradarbiavimo ir aiškaus atsakomybių paskirstymo. Dėl šios priežasties suinteresuotosios šalys vartoja skirtingas sąvokas, kurios ne visada reiškia tą patį arba nėra paaiškinamos. Taip pat švietimo įstatyme nėra aiškiai įtvirtinta, ar šie mokiniai yra priskiriami specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems; ar turi teisę sulaukti papildomos pedagoginės bei psichologinės pagalbos.

Goal

Didinti mokinių, turinčių didelį mokymosi potencialą, temos svarbą institucijose bei Švietimo įstatymo kontekste, suteikti žinių pedagogams bei švietimo bendruomenei, kaip atliepti šių vaikų ugdymosi poreikius.

Project progress

2022/03/31

Parengta sąvokų analizė

2022/04/26

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė

2022/05/02

Parengtas esamos situacijos apžvalgos Lietuvoje pristatymas ŠMSM darbuotojams bei pradinis atpažinimo bei ugdymo schemos dvilapis

2022/06/02

Įvykdyta viešoji konsultacija, parengtas jos rezultatų apibendrinimas bei ataskaitos

2022/08/12

Švietimo pagalbos priemonių mokykloms įgyvendinimo plano rengimas kartu su Nacionaline švietimo agentūra (NŠA)

2022/08/29

Suorganizuota konferencija mokyklų darbuotojams „Į(si)galink: ugdau vaiką, turintį didelio mokymosi potencialą“

2022/09/02

Aktualių ir galiojančių švietimo srities LR teisės aktų apžvalga bei įsitraukimas į teisėkūros procesą, teikiant švietimo įstatymo pakeitimo siūlymą

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.
9 September 2025 - 6 March 2026

Feasibility study on establishing an immovable cultural heritage fund

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare guidelines that would help optimize the sources of funding for Lithuania’s immovable cultural heritage, ensuring a sustainable and long-term funding model.