Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Prezidento kanceliarija

Bendru sutarimu link savivaldybių savarankiškumo stiprinimo

9 March 2020 - 4 September 2020

Problem

Esama socialinė ir ekonominė atskirtis tarp Lietuvos regionų ir jų viduje yra bene didžiausia per dvidešimt metų bei viena didžiausių Europos Sąjungoje. Į netolygų Lietuvos regionų vystymąsi 2020 m. ataskaitoje atkreipė dėmesį ir Europos Komisija – šiuo metu Sostinės regione BVP vienam gyventojui yra pasiekęs beveik 112 %, o kituose šalies regionuose tesiekia nuo 41 iki 77 % ES vidurkio. 2019 m. paskelbtame Savivaldybių gerovės indekse atskirų savivaldybių įvertinimas skiriasi ne procentais, bet kartais ir varijuoja tarp 6.2 balų (iš 10) Vilniuje m. ir 2.0 Ignalinos r.

Atsakinga ir į ekonominę plėtrą orientuota savivalda yra pirmasis Lietuvos regioninės politikos ramstis, nurodytas Regioninės politikos baltojoje knygoje 2017 – 2030 m. Atskirties mažinimas ir didesnis savivaldybių savarankiškumas yra ir vienas iš LR Prezidento bei XVII-osios Vyriausybės prioritetų. To svarba pažymėta ir šiuo metu rengiamame 2021–2030 m. Nacionaliniame pažangos plane, kuriame numatyta skatinti regionų plėtrą, tobulinti viešojo valdymo institucijų sistemą, vadovaujantis subsidiarumo principu išgryninti valstybės ir savivaldybių institucijų funkcijas ir atsakomybę. Poreikis įvertinti, kuriuo valdymo lygiu ir kokios rūšies funkcijas vykdant gyventojų poreikiai ir lūkesčiai būtų atliepti geriausiai, o viešieji finansai naudojami racionaliausiai, pabrėžiamas ir 2019 m. Valstybės kontrolės audite.

Šiame kontekste įgyvendinant regioninę politiką kyla iššūkis centralizuotas valstybės funkcijas derinti su decentralizacijos siekiais. Nors valstybės strateginiuose dokumentuose ir Vyriausybės programoje deklaruojamas siekis didinti savivaldybių savarankiškumą, tačiau tai neatsispindi savivaldybių funkcijų paskirstymo ir finansavimo bei biudžeto sudarymo ir skolinimosi politikoje. Remiantis 2019 m. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos duomenimis, esamas funkcijų ir finansavimo pasiskirstymas tarp Lietuvos centrinės valdžios ir vietos savivaldos rodo žemą fiskalinės decentralizacijos lygį. Savivaldybių išlaidos Lietuvoje vidutiniškai sudaro 23 % visų viešųjų išlaidų, tuo tarpu ES – 26 %, EBPO šalyse – 32 % (EBPO, 2018). Lėšos, skirtos savarankiškoms funkcijoms vykdyti, konsoliduotame valstybės ir savivaldybių biudžete tik apie 15 %, o pajamos iš savarankiškų mokesčių nesudaro net 10 % visų savivaldybių biudžeto pajamų. Savivaldybių biudžetai taip pat itin priklausomi nuo vieno finansinio šaltinio – GPM sudaro daugiau kaip 80 % savivaldybių biudžeto pajamų, o valstybės biudžeto dotacijos sudaro daugiau kaip 1/3 viso savivaldybių biudžeto.

Pagal Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinį įstatymą, Lietuvoje taikoma itin griežta savivaldos skolinimosi taisyklė – savivaldybei galima pasiskolinti tik tiek, kiek grąžina einamaisiais metais senų skolų. Lietuva yra trečioje vietoje pagal ES fiskalinės drausmės indeksą.

Taip pat ribojama savivaldybių teisė disponuoti jų teritorijoje esančia valstybine žeme. Savivaldybėms pačioms negalint formuoti, nuomoti, tiesiogiai pasiūlyti sklypų potencialiems investuotojams yra ribojama galimybė pritraukti daugiau investicijų, nors pastarosios tiesiogiai koreliuoja su geresniais savivaldybių socialiniais – ekonominiais rodikliais (LR Bendrasis planas).

Šie ir kiti savivaldybių (finansinio) savarankiškumo ribojimai bei integralumo ir bendradarbiavimo tarp centrinio ir vietos lygių trūkumas trukdo joms veikti efektyviau, racionaliau naudoti valstybės finansus, užtikrinti kokybiškesnes paslaugas vietos gyventojams ir prisidėti prie regioninės atskirties mažinimo. Šių iššūkių sprendimas reikalauja centrinės valdžios institucijų ir vietos savivaldos glaudesnės nei iki šiol partnerystės, konstruktyvių diskusijų ir efektyvaus bendradarbiavimo, paremto lygiateisiškumu, savitarpio supratimu ir pasitikėjimu.

Goal

Atvirame ir įtraukiame tarpinstitucinio bendradarbiavimo formate parengtas tvarus savivaldybių savarankiškumo stiprinimo priemonių planas.

Project progress

2020/05/29

Lietuvos regionų būklės ir savivaldybių savarankiškumo analizė ir jos santrauka

2020/07/27

Atliktas Lietuvos savivaldybių tyrimas probleminių sričių ir poreikių identifikavimui

2020/08/24

Užsienio gerosios patirties analizė: Decentralizacijos patirtis ir galimybės Lietuvai

2020/07/23

Probleminių sričių prioritetizavimas ir sprendimų paieška: ekspertinė diskusija su pagrindinėmis suinteresuotomis šalimis

2020/09/03

Regionu forumas 2020

2020/09/04

Parengti pasiūlymai savivaldos savarankiškumui stiprinti

Project files

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Review of the industrial doctoral concept in Lithuania

Chancellery of the Government

The aim of the project is to assess the real need of Lithuanian business sectors and higher education institutions for industrial doctorates, and to propose possible solutions for strengthening cooperation.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening Lithuanian energy sector resilience though effective use of NATO, EU and Baltic Sea region instruments

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The goal of this project is to develop strategic recommendations oriented to support Lithuania’s energy sector optimizing the use of EU, NATO and regional instruments. 
4 March 2025 - 8 September 2025

CLOSING THE LOOP: Creating guidelines for a governance and development model in circular construction

The Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to provide guidelines for the development of a circular construction model. 
4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.