Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Aplinkos apsaugos departamentas prie LR Aplinkos ministerijos

Webcrawling metodo taikymas Aplinkos apsaugos departamento veiklose

7 September 2022 - 3 March 2023

Problem

Valstybinė miškų urėdija per metus miškuose surenka apie 1000 tonų atliekų, o akcijos “Darom” metu 2021 m. surinkta dar 770 tonų. Toks kiekis prilygsta maždaug 12-os mėlynųjų banginių – didžiausių planetos gyvūnų – svoriui arba maždaug 90-ies dviaukščių 200 m2 karkasinių namų svoriui. Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai per 2021-uosius metus iš brakonierių konfiskavo net 50 kilometrų draudžiamų naudoti tinklų – pakankamai ištiesti per visą Neringos miesto savivaldybę, t.y. nuo Jūrų muziejaus iki sienos su Kaliningradu. O jei tokį tempą palaikytume ir ateinančiais metais, po 30 metų brakonierių tinklais galėtume apjuosti visą Lietuvą. Žvelgiant globaliai, tai yra viena iš didelės problemos priežasčių – pagal tam tikras prognozes, kurias galite peržiūrėti interaktyviai, iki 2048 m. pasaulio vandenys gali likti be žuvų.

Egzistuojanti problema yra įvairialypė. Internete šiandien yra vykdoma prekyba saugomų ir invazinių rūšių gyvūnais ir augalais, draudžiamais medžioklės ir žūklės įrankiais, siūlomas atliekų ir nuotekų vežimas ir tvarkymas, automobilių ardymas neturint tam reikiamų leidimų, iškastinių gamtos išteklių naudojimas ir pardavimas neturint tam teisės. Ir tai nėra nuolatos (24/7) prižiūrima erdvė. Aplinkos apsaugos departamento specialistams sudėtinga vykdyti skelbimų portalų priežiūrą – ji šiuo metu vykdoma rankiniu būdu, nereguliariai, nors skelbimų kasdien vis daugėja. Todėl darosi vis sunkiau užtikrinti pakankamai žmogiškųjų resursų skelbimų paieškai ir efektyviai panaudoti pareigūnų kompetencijas. Kita problemos pusė yra ta, kad iš dalies gyventojai neturi galimybės lengvai priimti informuotą ir teisingą sprendimą, internete renkantis prekes ir (ar) paslaugas. Pavyzdžiui, neretai internete besiskelbiantys atliekų vežėjai ne tik neturi teisės surinkti atliekų iš gyventojų ir (ar) jas tvarkyti, bet ir tų atliekų patys netvarko, o išmeta miškuose, pakelėse. Galite patys tuo įsitikinti – pabandykite paskambinti atliekų vežėjams besiskelbiantiems skelbimų portaluose ir paklauskite ar jie yra registruoti privalomajame Atliekų tvarkytojų valstybės registre, t.y. ar turi ATVR kodą, ir skaičiuokite, kiek iš jų iškart nutrauks skambutį. Kitas pavyzdys galėtų būti interneto skelbimų portaluose pardavinėjami augalai, gyvūnai, gyvūnų kailiai, iškamšos, ragai ir pan. – ar esate tikri, kad tai nėra į Lietuvos Raudonąją knygą įtraukta rūšis?

Goal

Pagreitinti ir automatizuoti galimai nelegalių skelbimų paiešką panaudojant webcrawler, taip pagerinant sąlygas Aplinkos apsaugos departamentui operatyviai, efektyviai ir kokybiškai vykdyti savo funkciją – aplinkos apsaugos kontrolę.

Project progress

2022/09/30

Parengtas projekto vienlapis

2022/10/21

Atlikta esamos situacijos ir gerųjų patirčių analizė

2022/11/04

Parengtas raktažodžių, skelbimų paieškos sričių ir prioritetinių skelbimų portalų sąrašas (informacija konfidenciali)

2022/11/15

Pasiektas susitarimas su technologinio sprendimo kūrėjais – Oxylabs (sutartis konfidenciali)

2022/12/03

Reidas su aplinkosaugininkais siekiant pamatyti kasdienius jų iššūkius bei galimai pamatyti kaip realybėje veikia internete draudžiamais žvejybos ir medžioklės įrankiais prekiaujantys asmenys

2022/12/21

Pasiektas susitarimas dėl bendradarbiavimo su lankomiausiu Lietuvoje skelbimų portalu (sutartis neskelbiama)

2023/01/09

Pradėtas webcrawler įrankio kūrimas

2023/02/20

Sukurta nauja, tik atliekų surinkimui skirta kategorija skelbiu.lt

2023/02/28

Parengtos ateities darbų rekomendacinės gairės

Project files

Result

Pradėtas webcrawler įrankio kūrimas bei sukurta nauja atliekų išvežimui skirta kategorija skelbiu.lt. Projekto tęstinumą užtikrina Aplinkos apsaugos departamento komanda.

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.