Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisFinansų ministerija
Valstybės valdomų įmonių skaidrumo ir valdymo efektyvumo didinimas akcijų biržos svertų pagalba
Problem
Valstybė kuria atskaitingumo ir viešumo taisykles, kuriomis turi vadovautis visi joje veikiantys ūkio subjektai. Tačiau pačios valstybės valdomos įmonės (VVĮ) yra kritikuojamos dėl nepakankamo veiklos efektyvumo ir skaidrumo. Tad kokį poveikį gali turėti reikalavimai, kuriuos įgyvendinti sunkiai sekasi pačiam jų autoriui?
Nuo 2015 m. Lietuva siekia įstoti EBPO, narystė kurioje yra laikoma ekonominio stabilumo garantu. Lenkija tai padarė dar 1996 m., Estija šį tikslą pasiekė 2010 m., Latvija – 2016 m. EBPO rekomendacijose Lietuvai pabrėžiama būtinybė pertvarkyti valstybės ūkį, be kita ko, atskiriant nuosavybės valdymo ir kontrolės funkcijas, taip pat gerinant ir depolitizuojant patį įmonių valdymą. To neatlikus rizikuojame ir toliau vieninteliai regione būti šios ekonomiškai išsivysčiusių šalių grupės užribyje.
2017 m. Vyriausybė iškėlė tikslą didinti VVĮ valdymo efektyvumą ir skaidrumą. Geriausia terpė tam pasiekti – akcijų birža, kurios pagalba nedidelius akcijų paketus lengvai įsigyti ir perleisti galėtų ir privatūs investuotojai. To pasekoje ne tik valstybė, bet ir platus ratas rinkos dalyvių stebėtų įmonių kasdienę veiklą ir rezultatus, taigi padėtų užtikrinti jų kontrolę ir įgyvendinti atskaitomybę. Privatūs investuotojai taip pat galėtų siūlyti ir nepriklausomus valdymo organų narius, taip atpalaiduojant valdymą nuo politinių interesų ir stiprinant valdymo kultūrą.
Finišo tiesiojoje, mažesnis, bet vis dar kontrolinis valstybės turimas akcijų paketas taps vertingesnis negu prieš tai turėti 100 proc., valstybė įtvirtins savo, kaip privalomų taisyklių kūrėjo, moralinį statusą, o investicijos į valstybės turtą ir išaugusi VVĮ grąža galės tapti taip ieškomu lėšų šaltiniu, pajėgiu pakeisti pasibaigsiantį ES finansavimą.
Goal
(i) Įvertinti VVĮ veiklos rodiklius, palyginant su panašiomis įmonėmis užsienyje;
(ii) nustatyti kokia VVĮ akcijų dalis gali būti saugiai listinguojama neprarandant kontrolės ir kitas rizikas;
(iii) įvertinti kokia dalimi iš aktyvesnio VVĮ listingavimo gauta finansinė nauda gali atliepti didėjantį lėšų poreikį (ES finansavimo mažėjimo amortizavimas, strateginių projektų Rail Baltica, Kontinentinės Europos elektros tinklų finansavimas, kita).
Project progress
2017/12/08
Atlikta VVĮ ir užsienio įmonių, veikiančių panašiuose sektoriuose, analizė
2017/12/17
Įvertintas užsienio VVĮ aktyvumas akcijų biržose
2017/12/29
Atlikta VVĮ skaidrumo reikalavimų įgyvendinimo analizė
2017/02/02
Įvertintos VVĮ listingavimo rizikos
2018/03/02
Nustatytos potencialiai iš VVĮ listingavimo gausimos finansinės naudos nukreipimo kryptys
2018/03/13
Pristatyti projekto rezultatai
Project files
Result