Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės kanceliarija

Valstybės nuosavybės funkcijų stiprinimas

12 March 2017 - 5 September 2017

Problem

Valstybės valdomų įmonių grąža nėra patenkinama. Valstybės kontrolė tai patvirtina ir identifikuoja iššūkius ne vien VVĮ srityje (ataskaita), tačiau taip pat ir savivaldybės kontroliuojamų įmonių (ataskaita) bei viešųjų įstaigų (ataskaita), kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, atvejais. Tuo pačiu metu, nėra dvejonių, kad iš šių sričių didžiausios pažangos pasiekta VVĮ srityje, didžiąja dalimi – siekiant tapti EBPO šalimi nare.

82 procentus visų valstybei sumokėtų dividendų sudarė vienos įmonės dividendai, o normalizuota kapitalo grąža siekė kiek daugiau nei 4 procentus – 5 procentiniais punktais mažiau nei įmonių vidurkis Lietuvoje. Kodėl didelė įmonių dalis išlieka demonstruojančia nepatenkinamus rezultatus?

Norime, kad įmonės veiktų pelningai – neštų grąžą biudžetui, efektyviai – teikiamos paslaugos kainuotų įmanomai mažiau (pvz. elektros energija), bei kokybiškai – teiktų paslaugas tinkamai (pvz. užtikrinant elektros energijos tiekimo stabilumą). Tačiau tai yra rezultatai, kokios iniciatyvos juos formuoja?

Kaip kad pateikiama grafike žemiau – tikslus (rezulatus) galėtume perskirstyti į pagrindinius iššūkius su kuriais suduria įmonės ir jų valdymo organai – valdybos ir vadovai.

Įsivaizduokime miesto autobusų susisiekimo įmonę. Pajamos generuojamos parduodant transporto bilietus, o klientai nori mokėti kuo mažiau. Šie klientai išrenka atstovus, kurių galiose (pvz. esant akcininku) yra galimybė veikti transporto kainas (turint teisę kainą nustatyti vienašališkai ar daryti įtaką valdyboms arba rinkos reguliatoriui). Derybinės galios atsvaros, siekiant adekvačių pajamų įmonei ir veiklos tvarumo, valdyba įprastai neturi. Kitas aspektas sąnaudos – atsižvelgiant į keleivių kiekį naktinis transportas yra neapsimokantis, tačiau analogiškai pajamų ribojimui, gali būti nuspręsta, kad ir naktimis, bent kas pusę valandos, nurodytais maršrutais susisiekimas turi būti užtikrinamas. Taip nutarus akcininkui – valdybos (jei tokia yra) galimybė nesutikti – abejotina. Galiausiai – kainos ir kokybės santykis. Ar norima važinėti kuo naujesniais autobusais? Taip. Ar tikrai galime sau tai leisti? Dažniausiai įvertinama tik paviršutiniškai.

Ir šioms problemoms spręsti – reikalinga tinkama atsvara, užtikrinanti ir padedanti siekti įmonių grąžos, efektyvumo ir paslaugų kokybės: turi būti stiprinamas koordinacinis centras.

Kartu turi būti peržiūrima kokias funkcijas turėtų vykdyti valstybė ir kokios tam tinkamos formos: ar tam tikros funkcijos turi būti vykdomos įmonių, ar viešųjų įstaigų, ar biudžetinių įstaigų, ar, galbūt, apskritai nevykdomos. Tik apibrėžus aiškius pasirinkimo kriterijus bus galima išgryninti lūkesčius ir tinkamai koordinuoti jų pasiekimą ir viršijimą.

Goal

Sustiprinti valstybės nuosavybės funkciją, sukuriant aiškesnį nuosavybės pagrindimo ir optimalios nuosavybės formos pasirinkimo modelį bei sustiprinant valstybės VVĮ srities nuosavybės politikos įgyvendinimą koordinuojančią instituciją.

Project progress

2017/05/15

Parengta koordinacinio centro funkcijų, formos, atsakomybės alternatyvų analizė ir pasiūlymai

2017/07/01

Parengti ir pateikti pasiūlymai dėl teisės aktų pakeitimų

2017/08/04

Parengti kriterijai nuosavybės formos pagrindimui

2017/09/01

Pateikti įgyvendinimui parengti pasiūlymai (pagrindimas, turto disponavimo istatymo pakeitimo projektas ir kt.)

Project files

Result

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.