Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Valstybinė mokesčių inspekcija

Smulkių įmonių bei individualią veiklą vykdančių asmenų mokesčių surinkimo automatizavimas

9 March 2020 - 6 September 2020

Problem

Pasaulinio konkurencingumo reitinge 2019 m. Lietuva užėmė 85 vietą iš 138 valstybių pagal verslui tenkančią administracinę naštą (palyginimui, Estija užėmė 24 vietą).[1] Be to šiame reitinge Lietuva smarkiai atsilieka nuo kaimyninių šalių pagal tai, kaip greitai šalies reguliacinė aplinka prisitaiko prie kintančių skaitmeninio verslo modelių (elektroninės prekybos, dalinimo ekonomikos platformų, „fintech“ sektoriaus ir kt.). Pagal šį subindeksą Lietuva užėmė 31 vietą, Estija – 6 [2].

Svarbi administracinės naštos kategorija yra su apskaita ir mokesčių apmokėjimu susiję administraciniai kaštai. Naujausiame 2020 m. „Doing Business“ indekse pagal vidutinei įmonei tenkančią su mokesčiais susijusią administracinę naštą Lietuva užėmė 18 vietą tarp EBPO šalių. Remiantis tyrimu, 2018 m. vidutinio dydžio įmonė Lietuvoje mokesčių apskaitai ir apmokėjimui skyrė 95 val. per metus ir vidutiniškai atlikdavo apie 10 bankinių pavedimų. Palyginimui, Estijoje šie skaičiai buvo beveik dvigubai mažesni – 50 val. ir 8 pavedimai.

Siekiant mažinti šiuos kaštus Septynioliktos LR Vyriausybės programos įgyvendinimo plane numatyta priemonė „Mokesčių apskaičiavimo smulkiajam verslui paslaugos, sudarančios sąlygas pusiau automatizuotai tvarkyti pajamų ir išlaidų apskaitą, sukūrimas ir įdiegimas“ (4.3.1. Darbas. Savanoriško mokesčių mokėjimo skatinimas ir mokesčių surinkimo gerinimas). Ši priemonė įtraukta į Finansų Ministro valdymo sričių 2018–2020 metų strateginį veiklos planą. Įgyvendinus šią priemonę 2019 m. pradžioje pradėjo veikti Valstybinės mokesčių inspekcijos administruojamas nuotolinių apskaitos paslaugų smulkiajam verslui (i.APS) posistemis, kuris padeda pusiau automatizuotai tvarkyti individualios veiklos pajamų ir išlaidų apskaitą.

Nors sukurtas i.APS posistemis palengvina apskaitos vedimą ir mokesčių apskaičiavimą daliai fizinių asmenų, tačiau juo negali naudotis įmonės. Ypač didelis mokestinės administracinės naštos mažinimo poreikis yra pastebimas tarp mikroįmonių.

Be to, kaip parodė 2020 m. programos Kurk Lietuvai iniciatyva kartu su Valstybine mokesčių inspekcija atliktas i.APS posistemio vertinimas, šis įrankis neatitinka augančios dalinimosi ekonomikos bei elektroninės prekybos dalyvių poreikių, kurie norėtų pilnai automatizuotos elektroninės apskaitos bei mokėtinų mokesčių apskaičiavimo ir apmokėjimo. Norint pasiekti pilną automatizacijos laipsnį, tektų kurti brangiai kainuojančias skaitmenines integracijas tarp nuolat kintančių dalinimosi ekonomikos bei elektroninės prekybos platformų ir i.APS posistemio.

Vertinimas taip pat parodė, jog vis didesnė savarankiškai dirbančių asmenų dalis bei smulkiosios įmonės didžiąją dalį savo pajamų gauna elektroninių mokėjimų būdu ir norėtų, jog mokėtini mokesčiai jiems būtų apskaičiuojami automatiškai nuo gautų elektroninių įplaukų.

Viešosios konsultacijos su „fintech“ sektoriaus dalyviais parodė, jog šiuo metu Lietuvos rinkoje kuriasi ne vienas startuolis, kuris artimiausiu metu užsienio rinkoms galės pasiūlyti automatizuotos apskaitos, susietos su verslo bankine sąskaita, sprendimą. Tačiau šis sprendimas negalės būti pritaikytas Lietuvoje dėl čia galiojančių teisės aktų ir viešosios mokesčių administravimo infrastruktūros apribojimų.

[1] http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

[2] http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

Goal

Išanalizuoti galimybes automatizuoti ypatingai smulkių įmonių bei individualia veikla besiverčiančių asmenų mokesčių surinkimą, ir įvertinti reikalingų teisės aktų pakeitimų poreikį.

Project progress

2020/04/22

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė automatizuojant mokesčių surinkimą iš ypatingai smulkių įmonių bei individualia veikla besiverčiančių asmenų

2020/05/15

Parengtas „individualios veiklos bankinės sąskaitos“, leidžiančios automatizuoti individualios veiklos GPM, PSD ir VSD mokesčių surinkimą, modelis

2020/05/29

Parengtas „Vieno mokėjimo“, el. bankininkystės paslaugos, leidžiančios automatizuoti mikro-įmonių mokamų mokesčių nuo darbo užmokesčio surinkimą, modelis

2020/06/29

Atlikta viešoji konsultacija ir statistinių duomenų analizė, siekiant apskaičiuoti aptariamų elektroninių paslaugų paklausą tarp mokesčių mokėtojų, bei identifikuotos šių paslaugų tikslinių naudotojų grupės ir jų dydis

2020/07/17

Identifikuoti ir įvertinti reikalingi teisės aktų pakeitimai, parengti pasiūlymai dėl teisės aktų keitimo

2020/08/21

Apskaičiuoti tokių paslaugų sukūrimo kaštai valstybei bei privačiam sektoriui

2020/08/30

VMI pristatyti aštuoni mokesčių surinkimo automatizavimo koncepciniai modeliai

Project files

Result

http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2020/03/Koncepciniai-modeliai-VMI-0901.pptx

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Improving access to innovative medicines in Lithuania

The Ministry of Health

The goal of the project is to identify how Lithuania can improve patient access to innovative medicines and, in doing so, strengthen its competitiveness within the EU.
9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.