Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Kurtuvėnų regioninio parko direkcija

Aplinkosauginis švietimas Lietuvoje: gamtos mokyklų įveiklinimas ir problemos aktualinimas

6 September 2019 - 6 March 2020

Problem

Gyvendami ant klimato katastrofos ribos ir būdami labiausiai klimato kaitos paveikta valstybe iš visų Europos šalių (GreenMatch, 2019), nebegalime ignoruoti aplinkosaugos svarbos – natūralaus kraštovaizdžio naikinimas, ekosistemų praradimas kelia tiesioginę grėsmę tiek gyventojų sveikatai, tiek išlikimui apskritai. Didelę įtaką tam turime mes – kiekvienas žemės gyventojas – kurio kasdieniai sprendimai nulemia kokioje aplinkoje gyvensime. Tam, kad galėtumėme suvaldyti šiuo metu vykstančius procesus, visuomenė privalo pereiti prie sąmoningesnio, mažesnio vartojimo, kuris tausotų jau turimus gamtos išteklius. O vienas iš svarbiausių būdų pasiekti vartojimo pokyčio – tai didinti visuomenės aplinkosaugos svarbos suvokimą bei ekologinį sąmoningumą.

Lietuvoje nacionalinė aplinkos apsaugos strategija kaip vieną iš aplinkosauginių prioritetų išsikelia visuomenės švietimą. Tačiau šiuo metu šis procesas vyksta fragmentuotai – trūksta tęstinių veiklų, nėra aiškaus visuomenės švietimo plano ir vykdymo strategijos, įgyvendinami projektai apima tik siauras tikslines grupes.

Nėra tikslių duomenų kiek iš viso žmonių yra įsitraukę į aplinkosauginio švietimo veiklas. Šiuo metu statistika kalba tik apie moksleivius – Lietuvos statistikos departamentas skaičiuoja, jog gamtinį švietimą, kaip neformaliojo švietimo veiklą, Lietuvoje 2018 m. rinkosi tik 1.23 % moksleivių. O pačiose bendrojo ugdymo mokyklose vykstantis gamtosauginis švietimas apima tik labai mažą dalį Lietuvos, į gamtosauginių mokyklų tinklą yra įsitraukusios tik 89 iš 1125 bendrojo ugdymo mokyklų, tuo tarpu Latvijoje šis skaičius yra daugiau nei dvigubas.

Tam, kad ši statistika padidėtų, Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba 2012 metais įvykdė „Saugomų teritorijų tvarkymo“ projektą, kurio metu buvo statomos ir rekonstruojamos 6 gamtos mokyklos įvairiose saugomose teritorijose. Tačiau šiuo metu gamtos mokyklos taipogi veikia gana fragmentuota – ne visos turi aiškų veiklos planą ir vystymo strategiją, egzistuoja didelė sezoniškumo problema, trūksta tęstinių veiklų, veiklos nesiorientuoja į visas amžiaus grupes. Be to, ne visos gamtos mokyklos bendradarbiauja su aplink esančiomis formalaus švietimo įstaigomis, todėl gamtos mokyklose apsilankančių moksleivių skaičius neretai priklauso tik nuo individualių mokytojų motyvacijos ir noro jose apsilankyti. Be konkretaus strateginio veikimo plano tiek pačiose gamtos mokyklose, tiek gamtosauginio švietimo srityje apskritai, gamtos mokyklos negali įgyvendinti ambicingų tikslų – ugdyti ekologiškai sąmoningų piliečių.

Aplinkosauginio švietimo problemos aktualinimas bei gamtos mokyklų, kaip regioninio aplinkosauginio švietimo centro koncepcijos sukūrimas suteiktų galimybę didinti visuomenės aplinkosauginį sąmoningumą bei prisidėtų prie nacionalinių ir tarptautinių aplinkos apsaugos tikslų.

Goal

Suaktyvinti aplinkosauginio švietimo veiklas ir aktualinti aplinkosaugos problematiką įtraukiant aplinkosauginį švietimą į svarbiausius valstybės strateginio planavimo dokumentus, bei įgalinant gamtos mokyklas tapti regioninio aplinkosauginio švietimo centru – vieta, kurioje būtų didinamas visuomenės ekologinis sąmoningumas ir aktualinama aplinkosauginio švietimo svarba.

Project progress

2019/10/31

Atlikta Lietuvos aplinkosauginio švietimo ir gamtos mokyklų veiklos esamos situacijos analizė

2019/12/03

Atlikta 4 užsienio šalių gamtosauginio švietimo koordinavimo ir gamtos mokyklų veikimo analizė ir analizės santrauka

2019/12/22

Atliktas interviu ciklas su Šiaulių miesto, Šiaulių rajono ir Kelmės rajono mokytojais ir mokyklų vadovais

2020/02/10

Suorganizuotas gamtosauginio švietimo specialistų seminaras ir atlikta apskritojo stalo diskusija su gamtos mokyklų atstovais

2020/02/21

Įgyvendintos pilotinės modelio veiklos Kurtuvėnų regioninio parko Jautmalkės gamtos mokykloje ir sudarytos bendradarbiavimo sutartys

2020/03/06

Pristatyta gamtos mokyklų koncepcija, užtikrintas projekto tęstinumas

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2024 - 28 February 2025

Strengthening and developing green skills in Lithuania in response to the needs of the green economy

Ministry of Education, Science and Sport of the Republic of Lithuania

9 September 2024 - 28 February 2025

Creating welfare index of Allied troops in Lithuania

Ministry of National Defence of the Republic of Lithuania

The project goal is to create the welfare index of the Allied troops stationed in Lithuania as an instrument helping to evaluate both military and civil needs of the deployed troops.
9 September 2024 - 28 February 2025

Enhancing collaboration between cultural and creative industries and other sectors to foster social innovation

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to promote the development of social innovation through collaboration between CCI and other sectors.
9 September 2024 - 28 February 2025

Closing the loop: enabling the re-use of a building (or its elements) through regulatory measures

Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

he aim of the project is to introduce circular economy practices in the Lithuanian construction sector by developing recommendations on how to promote the re-use of buildings (or their elements) in Lithuania.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Developing international partnerships for sustainable development

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The aim of this project is to utilize the Catalogue of Sustainable Development Solutions to cultivate international and domestic partnerships to promote Lithuania’s sustainable solutions for development cooperation.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Compensating for declining workforce with new technologies

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to propose potential solutions for compensating the declining workforce through new technologies.