Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vidaus reikalų ministerija

Darni regionų ekonominė plėtra: regionų plėtros tarybų veiklos efektyvinimas

13 March 2019 - 6 September 2019

Problem

Atskirtis tarp šalies regionų išlieka viena opiausių problemų ir yra didžiausia per pastaruosius 20 metų, nors strateginiuose šalies dokumentuose suformuoti tikslai ir uždaviniai atspindi esmines regionų problemas, o reikšminga dalis ES struktūrinių fondų lėšų yra skiriama regionų socialiniams ir ekonominiams skirtumams mažinti (Country Report, 2018).

Nors 2014-2016 m. BVP, tenkantis vienam gyventojui, Kauno ir Vilniaus regionuose augo net 3,3% ir 4,6% atitinkamai, tačiau likusioje šalies dalyje šis skaičius ne tik neaugo, bet netgi krito (Country Report 2019, European Commision). Socialinę ir ekonominę atskirtį regionuose identifikuoja ir tai, jog materialinių gyvenimo sąlygų indeksas 2014 m. net 50-yje iš 60-ies savivaldybių buvo blogesnis nei 2007 m. (ESTEP Vilnius, 2018). Vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydis, 2017 m. gruodžio mėnesio duomenimis, tarp skurdžiausios ir turtingiausios savivaldybės skyrėsi net 1,6 karto, o Gyvenimo kokybės indeksas (GKI) net 2 kartus (Užimtumo tarnyba, 2019; BGI Consulting ataskaita, 2018).

2014-2020 m. ES finansavimo laikotarpiu ES struktūrinių ir investicinių fondų (ESI) veiksmų programa numato Lietuvai suteikti apie 6,7 mlrd. eurų investicijų, iš kurių regionų plėtrai yra skiriama apie 16,8 proc. lėšų (ES investicijos, 2019). Tai daugiau nei trečdaliu didesnė suma nei 2007-2013 m. periodu (Vidaus reikalų ministerija, 2019). 2014-2020 m. ES finansavimo periodu Lietuva yra viena tarp šalių gaunančių bene daugiausiai ES fondų lėšų vienam gyventojui – 2849 eurų (European Commission, 2019).

2018 m. duomenimis didžioji dalis ES fondų, skirtų integruotai teritorinei plėtrai 2014-2020 m. yra susijusi su trimis investicijų sritimis: kompleksinis miestų viešųjų erdvių atnaujinimas, viešųjų paslaugų ir jų teikimui aktualios infrastruktūros plėtra bei darnaus judumo planų rengimas ir įgyvendinimas, miestų gatvių atnaujinimas ir plėtra (ESTEP, 2018). Analizuojant veiksmų pasiskirstymą pagal investicijų sritis, yra matoma, kad ekonominę plėtrą skatinantiems veiksmams yra skiriamas santykinai mažas dėmesys, todėl kyla abejonių, ar suplanuotos investicijos yra tinkamos ir pakankamos siekiant gerinti ekonominę aplinką regionuose. Kitaip tariant, nors skiriamos lėšos ženkliai prisideda prie regionų techninės ir socialinės infrastruktūros, aplinkos apsaugos projektų ir žmogiškųjų resursų vystymo, tačiau ekonominio išsivystymo, gyvenamosios aplinkos ir teikiamų paslaugų kokybės skirtumai bei socioekonominė atskirtis tarp Lietuvos regionų ir jų viduje vis dar išlieka viena opiausių šalies problemų (Nacionalinės regioninės plėtros prioritetai 2030 projektas, 2018; Baltoji knyga, 2017).

Taigi, kyla ne vienas klausimas dėl šiuo metu vykdomos regioninės politikos racionalumo, institucinės santvarkos efektyvumo ir lėšų skirtų regioninei plėtrai panaudojimo tikslingumo.

Nors regionuose veikiančios Regionų plėtros tarybos (RPT), atsižvelgiant į joms įstatymo priskirtas funkcijas bei pareigybes, yra atsakingos už tikslingą regionų plėtros planavimą, RPT įsitraukimas į regiono valdymą yra ribotas ir pasyvus (nepakankamai efektyvus) dėl daugiau patariamojo, o ne vykdomojo jų įgaliojimų pobūdžio. Kitaip tariant, nors teoriškai Lietuvos regionai turi savo strateginio planavimo vienetus t.y RPT, kurie tvirtina regioninės reikšmės projektus, jie nėra pakankamai tinkamai išnaudojami. Taip yra todėl, kad RPT nėra įgalintos vykdyti strateginius sprendimus regiono mastu ir būti už juos atskaitingomis.

Taigi, galima teigti, kad viena esminių priežasčių, galimai darančių įtaką esamai situacijai – egzistuojanti institucinė santvarka, kuri neužtikrina pakankamo regionų įsitraukimo. Viso to pasekmė – regioninė politika įgyvendinama nepakankamai, atsižvelgiant į tikslinius regionų poreikius.

Goal

Sukurti naują Regionų plėtros tarybų veiklos modelį, kuris joms numatytų suteikti daugiau galių, formuojant ir įgyvendinant regioninę poltiką.

Project progress

2019/04/29

Esamos situacijos ir poreikio analizė

2019/05/27

Užsienio šalių regioninės politikos analizė

2019/07/01

Lietuvos Regionų plėtros tarybų veiklos tyrimas. Viešosios konsultacijos ataskaita

2019/08/28

Regionų plėtros tarybų tyrimo rezultatų pristatymas suinteresuotoms šalims ir konsultacija

2019/09/02

Parengtos rekomendacijos Regioninės plėtros įstatymui keisti

Project files

Result

Projektas finansuotas:

Programos logo

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.