Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija

4K modelio įgyvendinimas

7 September 2020 - 5 March 2021

Problem

Ekonominio Bendradarbiavimo ir Plėtros Organizacija (EBPO 2019) konstatuoja, jog iki 2030 metų daugiau nei 1 milijardas žmonių turės persikvalifikuoti bei įgyti naujų įgūdžių tam, jog išliktų kompetentingi darbo rinkoje. Pasaulio Ekonomikos Forumo (WEF) teigimu iki 2022m. 42 proc. darbuotojų bazinių įgūdžių naudojamų šiandieną taip pat pasikeis. Ateityje atsiras naujos tarpdisciplininės profesijos tokios kaip astro-geologai, kvantinių kompiuterių programuotojai, kibernetinės saugos specialistai ar biomimikrijos inžinieriai. Šie ateities darbai pareikalaus ne vien tik techninių įgūdžių ar tarpdisciplininių žinių – EPBO (2019) teigia, jog darbdaviai ir toliau ieškos žmonių kurie geba kūrybingai spręsti problemas, moka dirbti komandoje, bei pažaboti neapibrėžtumą ir nežinomybę.

Nesugebėjimas persiorientuoti į tinkamų įgūdžių parengimą gali kainuoti labai brangiai; Accenture kompanijos tyrimas paskaičiavo, kad per ateinantį dešimtmetį pasaulio ekonomika gali prarasti iki 11,5 trilijonų dolerių jeigu švietimo sistemos nesugebės tinkamai persiorientuoti į ugdymą, suteikiantį reikalingus bei paklausius įgūdžius. Tam, kad išvengtume didelių nuostolių, reikalinga švietimo sistema ugdanti aktualias kompetencijas, kuri taip pat sudarytų sąlygas mokiniams atrasti individualią mokymosi prasmę per jiems asmeniškai aktualų ugdymosi procesą.

Lietuvos Valstybės pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ akcentuojama, kad šaliai reikalingi žmonės, kurie yra išsilavinę, besidomintys mokslu ir naujovėmis, lengvai perprantantys ir naudojantys naujas technologijas, mokantys užsienio kalbų, puoselėjantys mokymosi visą gyvenimą principus. Tačiau Valstybės švietimo 2013-2022 metų strategijoje taip pat konstatuojama, kad dabartinėje švietimo programoje vien formaliuoju ugdymo turiniu nesuteikiama pakankamai galimybių socialinės integracijos, konkurencingumo, pilietiškumo ir asmeninio tobulėjimo raiškai. “Geros mokyklos koncepcijoje” rašoma, kad mokykloje turėtų būti: “Skatinama mokinių saviraiška, aktyvus dalyvavimas neformaliajame ugdyme, įvairiuose projektuose ir teminiuose renginiuose, kurių metu lavinami mokinių mąstymo, kūrybiškumo, lyderystės ir kiti gebėjimai, elgesio, bendravimo, bendradarbiavimo įgūdžiai.” Todėl greta formaliojo švietimo vis reikšmingesni tampa įgūdžiai bei žinios įgytos per darbo patirtį, neformalųjį ugdymą įvairiuose būreliuose, seminaruose ar atliekant savanorišką visuomenei naudingą veiklą.

Pagal siūlomą 4K modelį mokiniai keltų jiems asmeniškai prasmingus ugdymosi tikslus, dalyvautų neformaliose veiklose ir reflektuotų apie jų prasmę mokykloje bei už jos ribų. Pagal dabartinę pilietinės-socialinės veiklos ataskaitą (2020) tik 16 proc. mokinių vienaip ar kitaip reflektuoja apie atliktas veiklas (rašo atliktos veiklos įsivertinimą arba refleksiją; veda kompetencijų dienoraštį). Kertinis 4K modelio aspektas būtent ir yra skirti daugiau dėmesio veiklos apmąstymo procesui, sukuriant veiksmingas refleksijos formas, kurios padėtų mokiniui įsivertinti atliktos veiklos naudą savo asmeniniam ugdymosi procesui bei bendruomenei.

Goal

Sėkmingas 4K modelio (“aš kuriu, aš keičiuosi, aš kitiems, aš su kitais”) piloto startas, paruošiant reikiamą medžiagą bei įrankius mokykloms, mokytojams bei mokiniams.

Project progress

2020/10/23

Paruošta esamos formalaus ir neformalaus švietimo situacijos analizė

2020/11/26

Surengta viešoji konsultacija „Dėl 4K modelio aprašo“

2020/12/04

Pasirašytas ministro įsakymas dėl 4K modelio aprašo

2021/01/15

Parengta 4K modelio metodinė medžiaga mokytojams bei mokiniams

2021/02/19

Parengta 4K modelio komunikacijos kampanija

2021/03/01

Paruoštas 4K piloto įgyvendinimo planas

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2024 - 28 February 2025

Enhancing collaboration between cultural and creative industries and other sectors to foster social innovation

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to promote the development of social innovation through collaboration between CCI and other sectors.
9 September 2024 - 28 February 2025

Closing the loop: enabling the re-use of a building (or its elements) through regulatory measures

Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

he aim of the project is to introduce circular economy practices in the Lithuanian construction sector by developing recommendations on how to promote the re-use of buildings (or their elements) in Lithuania.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Developing international partnerships for sustainable development

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The aim of this project is to utilize the Catalogue of Sustainable Development Solutions to cultivate international and domestic partnerships to promote Lithuania’s sustainable solutions for development cooperation.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Compensating for declining workforce with new technologies

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to propose potential solutions for compensating the declining workforce through new technologies.
9 September 2024 - 28 February 2025

Applying technology foresight to inform 2028-2034 Smart specialisation strategy

Inovacijų agentūra

The aim of this project is to provide guidelines and recommendations for using technology foresight to inform Lithuania’s S3 planning in the 2028-2034 cycle. The guidelines will focus on incorporating anticipatory thinking and future-oriented planning that align with Lithuania’s long-term economic and innovation goals.
9 September 2024 - 28 February 2025

Identification of effective regulatory measures for fostering innovation, creation and development of new technologies

Invest Lithuania

The aim is to identify and recommend how and which regulatory measures would be most effective in enabling enterprises in Lithuania develop innovative products.