Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Kultūros ministerija kartu su Vidaus reikalų ministerija

Kultūros paslaugų prieinamumas regionuose: erdvinė kultūros paslaugų tinklo analizė

9 March 2020 - 4 September 2020

Problem

Lietuvos regioninė politika siekia, kad kiekvienam Lietuvos gyventojui, nepaisant to, kur jis gyvena, būtų užtikrinta prieiga prie kultūros paslaugų. Šio projekto metu nustačiau, kad 74 % Lietuvos gyventojų turi prieinamumą prie visų kultūros paslaugų, vadinasi net ketvirtadalis Lietuvos gyventojų negauna pilnos įvairovės. Tuo tarpu užsibrėžtas tikslas yra pasiekti 95 % (Nacionalinė pažangos programa). Lietuvos teritorijos bendrojo plano standartais, paslaugos turi būti pasiekiamos kiekvienam gyventojui automobilio kelionės atstumu:

per 30 minučių gyventojas turi pasiekti būtinojo poreikio kultūros paslaugas (kultūrinę edukaciją, bendruomeninę veiklą, meno mėgėjų kolektyvą, meno būrelius, vietinės bibliotekos skaityklą, leidinių skolinimą, kompiuterio ir interneto prieigą)
per 45 minutes – dažno poreikio kultūros paslaugas (kino filmų rodymą, auditorijos vystymo edukacijas, vietinius koncertus, vietinius festivalius, teatrą, meno parodas, muziejus)
per 60 minučių – vidutinio poreikio kultūros paslaugas (retų leidinių skaityklą, profesionalų ar valstybinį teatrą, muziejų, aukšto lygio koncertus, festivalius, meno parodas)
rečiausio poreikio paslaugos neturi apibrėžto laiko standarto – nacionalinį statusą turinčios įstaigos turėtų užtikrinti prieinamumą per savo paslaugų mobilumą ir kompetencijų kėlimą regionuose (filharmonija, operos ir baleto teatras, Mažvydo biblioteka, nacionaliniai muziejai, archyvai)
Tačiau tyrimai rodo, kad kultūros paslaugos tampa vis mažiau prieinamos. Gyventojai vertina, kad Lietuvos mastu kultūros paslaugų prieinamumas sumažėjo 12 %. Ypač krito aukščiausio lygio scenos menų (opera, teatras) prieinamumas (23 %). Paslaugos yra netolygiai prieinamos, lyginant miesto ir kaimo vietoves. Pagrindinės kliūtys yra kaina ir fizinis pasiekiamumas (2017 m. Gyventojų dalyvavimo kultūroje ir pasitenkinimo kultūros paslaugomis tyrimas).

Tam, kad tikslingai nukreipti resursus ir kelti kultūros paslaugų prieinamumą ten, kur to labiausiai reikia, būtina visos Lietuvos erdvinė analizė. Analizė detaliais pjūviais nustatys kokio lygio kultūros paslaugos ir kuriose vietovėse yra mažiausiai pasiekiamos. Tai atskleis, kur egzistuoja netolygumai ir kaip gerinti kultūros prieinamumą Lietuvoje.

Goal

Atlikti kokybinę visos Lietuvos erdvinę analizę, kad nustatyti kultūros paslaugų prieinamumą detaliais pjūviais kiekvienam regionui ir savivaldybei. Tai padės tikslingai nukreipti pastangas netolygumams išlyginti ir 95 % prieinamumui pasiekti. Konsultuotis su kultūros veikėjais ir savivaldybėmis, kaip pagerinti kultūros paslaugas regionuose.

Project progress

2020/04/10

Apdoroti ir paruošti analizei kultūros paslaugų tinklo duomenys ir įvertintas duomenų patikslinimo poreikis

2020/04/24

Paskelbta apklausa su savivaldybių kultūros skyriais duomenims patikslinti

2020/06/15

Sukurta Lietuvos kultūros veikėjų ir paslaugų duomenų bazė. Duomenys atviri ir viešai prieinami Kultūros ministerijos puslapyje. Ypač aktualu ieškant partnerių bendriems kultūros projektams

2020/07/15

Įvertintas Švedijos kultūros paslaugų tiekimo modelis per savivaldybių bendradarbiavimą, kaip būdas didinti kultūros paslaugų prieinamumą regionuose

2020/08/06

Atlikta Lietuvos kultūros paslaugų erdvinė analizė ir nustatytas prieinamumo rodiklis detaliais pjūviais

2020/08/25

Atlikta viešoji konsultacija su kultūros veikėjais ir savivaldybėmis, kur pristatyta erdvinė analizė ir surinktos idėjos kultūros paslaugų prieinamumui regionuose pagerinti. Renginio metu sukurta veiklių kultūros veikėjų bendruomenė ir toliau aktyviai veikia socialiniuose tinkluose

2020/08/31

Pristatyti ir aptarti rezultatai su Kultūros ministerijos ekspertais. Įvertinti būdai kultūros paslaugų prieinamumui didinti ir netolygumams regionuose išspręsti

Project files

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.