Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisEnergetikos ministerija
Energetinio efektyvumo skatinimas: informavimas taikant elgsenos ekonomiką
Problem
2016 metais elektros vartojimas Lietuvoje buvo didžiausias nuo 1992 metų, kuomet pagal 2012 metų ES direktyvą, valstybės narės įpareigotos sumažinti metinį suvartojamos energijos kiekį šalyje net 20% iki 2020 m., lyginant su 2014 m. suvartojimu. Tikslui pasiekti turi būti užtikrintas 1,5 % metinis galutinės energijos sutaupymų lygis. Šiame kontekste Lietuva įsipareigojo iki 2020 m. sutaupyti 11,7 TWh, iš kurių užsibrėžta net 2,44 TWh sutaupyti informuojant vartotojus ir paveikiant jų elgseną.
Energijos vartojimas mažina finansines išlaidas bei padidina gyvenimo kokybės lygį. Pavyzdžiui, šilumos punktų automatizavimas – tai šildymo sistemos sudedamoji dalis, leidžianti efektyviai reguliuoti šilumos energijos kiekį pagal lauko oro temperatūrą ir vartotojo poreikius. Taip pat, energetinis efektyvumas turi teigiamą poveikį aplinkai, nes sumažėjęs energijos vartojimas tiesiogiai siejasi su sumažėjusiu į atmosferą išmetamu šiltnamio efektą sukeliančiu dujų kiekiu ir mažėjančia tarša.
Mentaliteto ir suvokimo pokyčiai yra būtini siekiant didesnio energetinio efektyvumo – pirma, tai užtikrins sumanų energijos vartojimą koreguojant elgseną, ir antra, tai leis vartotojams racionaliai investuoti į energiją tausojančius sprendimus. Tikslingai informuodami vartotojus ir apeliuodami į vartotojų suvokimą, kodėl šie sprendimai yra racionalūs ir reikalingi, mes galime „nušauti“ du zuikius vienu metu. Užsienio šalių patirtis rodo, jog galima sutaupyti net iki 3 procentų galutinės energijos, suteikiant suasmenintą informaciją apie individualų energijos suvartojimą ir taip keliant suvokimą ar tiesiog įžiebiant sveiką konkurenciją tarp vartotojų.
Deja, dauguma Lietuvos galutinių vartotojų nemato koks yra jų galutinės energijos suvartojimas, nežino kaip efektyviai vartoti energiją bei nėra motyvuoti keisti savo elgeseną ir tokiu būdu efektyviau vartoti energiją. Be to, energijos tiekėjai nėra suinteresuoti motyvuoti vartotojus sumaniai vartoti energiją, nes neegzistuoja finansinis mechanizmas skatinantis energijos tiekėjus skatinti sumaniai vartoti energiją.
Goal
Parengti bendrą galutinio vartotojo informavimo ir elgesio keitimo strategiją, apimančią sutarties pasirašymą su energijos tiekėjais dėl vartotojų informavimo apie energijos vartojimą taupančius sprendimus bei pilotinių projektų įgyvendinimą.
Project progress
2017/01/05
Parengta gerųjų užsienio šalių vartotojų informavimo praktikų analizė
2017/05/05
Parengta esamų vartotojų infromavimo iniciatyvų Lietuvoje analizė
2024/11/23
Pasirašytas susitarimas su Energijos tiekėjais informuoti ir skatinti vartotojus išmaniai vartoti energiją
2017/03/08
Įgyvendinti energetinio efektyvumo skatinimo pilotiniai modeliai taikant elgsenos ekonomikos principus
2024/11/23
Sukurta vartotojų informavimo strategija skatinti sumanų energijos vartojimą
Project files
Result