Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Ekonomikos ir inovacijų ministerija

Dirbtinio intelekto proveržio skatinimas

7 March 2022 - 6 September 2022

Problem

Investicijos į dirbtinio intelekto (toliau – DI) vystymą ir taikymą turi itin aukštą potencialą gerinant įvairias gyvenimo sritis. Diegiant inovacijas pramonėje auga įmonių konkurencingumas, sudaromos sąlygos kurti gerai apmokamas darbo vietas, o sukurti nauji produktai ir paslaugos augina eksportą. Vis plačiau taikant DI technologijas viešajame sektoriuje gerėja viešųjų paslaugų kokybė, o viešasis administravimas tampa efektyvesnis. DI taikymas turi tiesioginę naudą individualiems gyventojams jiems gaunant geresnes medicinos paslaugas, sutaupant dėl efektyvaus energijos panaudojimo namuose ir t.t. DI naudą ir galimą potencialą mato ir galingiausios pasaulio valstybės, kuriuos yra nusimačiusios DI plėtros strategijas ir skiria finansavimą DI vystymui.

2021 m. Europos investicijų bankas apskaičiavo, kad Europos Sąjunga kasmet į dirbtinio intelekto bei blokų grandinės technologijas investuoja vidutiniškai 10 milijardų mažiau nei kitos ekonominės galiūnės – JAV ir Kinija. Norint išlaikyti globalų konkurencinį pranašumą kuriant aukštos pridėtinės vertės ekonomiką, ES privalo neatsilikti technologijų ir inovacijų srityje. Dėl šios priežasties dar 2018 m. ES parengė Europos dirbtinio intelekto strategiją, kurios tikslas yra, kad kartu ES, šalys narės bei privatūs investuotojai per ateinantį dešimtmetį pasiektų ribą, kai kasmet yra investuojama 20 milijardų eurų į DI technologijų vystymą ir diegimą visoje bendrijoje.

2018-2019 m. „Kurk Lietuvai“ projekto metu ekspertų grupė parengė Lietuvos DI strategiją, kurioje numatytos DI vystymosi Lietuvoje gairės ir rekomendacijos. Nuo to laiko susikūrė Lietuvos dirbtinio intelekto asociacija, buvo įgyvendintas projektas „AI boost“, skirtas inovacijų akceleravimui ir DI žinomumo didinimui, dirbtinis intelektas išlieka viena iš Sumanios specializacijos 2022-2030 m. temų, numatytos tikslinės investicijos pagal „Naujos kartos Lietuva“ planą. Vis dėlto, atsižvelgiant į ES keliamus ambicingus tikslus DI srityje bei numatomas dideles investicijų apimtis, Lietuvoje trūksta sisteminio požiūrio bei konkrečių veiksmų plano į tai, kaip Lietuva galėtų ir turėtų vystyti DI technologijas ir jas diegti skirtinguose sektoriuose.

Atsižvelgiant į DI teikiamą naudą ekonomikai, viešajam sektoriui ir visuomenei, Lietuva privalo nepraleisti šanso ir efektyviai bei kryptingai pasinaudoti ES numatomomis investicijomis į dirbtinį intelektą.

Goal

Įvertinti dirbtinio intelekto bendruomenės ir visuomenės poreikius ir numatyti tolimesnius žingsnius valstybinėms institucijoms skatinant dirbtinio intelekto plėtrą ir taikymą Lietuvoje.

Project progress

2022/04/20

Parengta strateginių dokumentų apžvalga

2022/04/22

Parengta užsienio šalių strategijų analizė

2022/08/16

Įvykdytos viešosios konsultacijos su suinteresuotomis šalimis

2022/08/26

Parengtas veiksmų planas ir veiksmų plano santrauka

2022/09/06

Veiksmų planas pristatytas suinteresuotoms šalims

Project files

Result

Paruoštas Lietuvos dirbtinio intelekto technologijų plėtros veiksmų planas 2023-2026 m., kurį sudaro trys ašys:

1) DI ekosistemos vystymas (būtinųjų sąlygų DI plėtrai užtikrinimas);

2) DI diegimas visuose sektoriuose (užtikrinant, kad Lietuva neatsiliks nuo kitų valstybių);

3) DI inovacijų kūrimas (skatinant DI proveržį Lietuvoje).

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.