Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Kultūros ministerija

Kultūros ir kūrybinių industrijų akceleratoriaus programos kūrimas

7 September 2022 - 3 March 2023

Problem

Kultūros ir kūrybinės industrijos (KKI) sujungia kultūrą ir kūrybą su ekonomine grąža bei kuria miestams ir regionams pridėtinę vertę.

KKI įmonių skaičius pasaulyje ir Lietuvoje sparčiai auga. 2011–2018 m. KKI įmonių skaičiaus augimas EBPO šalių ekonomikose buvo didesnis nei kitose ekonomikos sektoriuose (18%, palyginti su 12%). Tuo tarpu, mūsų šalyje KKI sektoriaus įmonių skaičiaus augimas 2008 – 2016 m. buvo vienas sparčiausių visoje Europos sąjungoje (daugiau nei 10 procentų).

Prognozuojama, jog 2030 m. KKI sudarys 10% pasaulio BVP. Remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2019 m. KKI Lietuvoje sudarė 2.2% BVP, o 2025 m. užsibrėžta pasiekti 3% BVP.

KKI veikla yra reikalinga visų ekonomikos sektorių pažangai ir inovacijų kūrimui. Remiantis EBPO, KKI skatina inovacijas, pavyzdžiui, per dažną KKI ir kitų ekonomikos sektorių tarpsektorinį bendradarbiavimą, sandūrą. Net 40% EBPO šalyse esančių KKI specialistų dirba ne tik kultūros bei kūrybinių industrijų lauke, bet ir už jų ribų, pavyzdžiui, pramonės gaminių dizaineriai dirba automobilių pramonėje. Tuo tarpu Lietuva, turint omenyje inovacijų ekosistemos išsivystymo lygį yra tik 18 iš 27 ES valstybių narių, nors iki 2020 m. siekta užimti 15-tą vietą, o iki 2030 m. siekiama ne žemesnė negu 10 vieta ES.

Kalbant apie kūrėjų situaciją Lietuvoje, tik 20.85% (penktadalis) kūrėjų gali išgyventi vien iš savo kūrybinės veiklos. Taip pat 57% menininkų nėra nė karto gavę privačių rėmėjų paramos, o 2019 m. tik 13% kūrėjų nurodė, kad dalį jų pajamų sudaro privačių rėmėjų lėšos. ​Kalbant apie Lietuvos KKI eksportą, beveik 60% kūrėjų 2019 m. savo kūrybos nė karto nepristatė užsienyje. Tuo tarpu, remiantis “Kurk Lietuvai” programos projektu “Kūrybinių industrijų ekosistemos plėtra”, 45% KKI verslininkų nurodė, jog trūksta informacijos apie verslo plėtrą bei vadybą.

Deja, ​Lietuvoje nėra pakankamai kūrybinių verslų skatinimo priemonių, užtikrinančių sistemišką kūrybinių inovacijų kūrimą bei KKI sektoriaus ekonominės vertės ir eksporto apimčių augimą.

2021-2027 m. ES fondų investicijų programos lėšomis svarstoma pirmą kartą Lietuvoje sukurti ir vykdyti į KKI sektorių orientuotą akceleravimo programą, skatinančią KKI sektoriaus verslo augimą, privačių investicijų pritraukimą, inovacijų kūrimą bei kultūros produktų komercializaciją ir eksportą.

Goal

Bendradarbiaujant su suinteresuotomis šalimis, remiantis Lietuvos kultūros ir kūrybinių industrijų (KKI) poreikiais bei gerosiomis Lietuvos ir užsienio KKI akceleratorių patirtimis, sukurti pirminį KKI akceleravimo programos pasiūlymą, kuris gerins KKI įmonių verslumo žinias ir skatins kurti konkurencingas kultūros prekes bei paslaugas.

Project progress

2022/11/03

Atlikta akceleratorių apžvalga „Kas yra ir kas nėra akceleravimo programos

2022/11/10

Sukurtas ir išplatintas klausimynas/anketa, skirta išsiaiškinti Lietuvos KKI verslų tobulinimo poreikius

2022/12/06

Atlikta ir suinteresuotoms šalims pristatyta KKI sektoriaus apklausos ir interviu rezultatų apžvalga

2022/12/16

Atlikti interviu su Lietuvos menų inkubatoriais ir paruošta glausta interviu ataskaita

2023/01/26

Atlikta gerųjų Lietuvos ir užsienio KKI akceleratorių pavyzdžių analizė

2023/01/31

Pirminis KKI akceleravimo programos koncepcijos alternatyvų pasiūlymas

2023/02/24

Atliktos viešosios konsultacijos siekiant patikrinti pirminį KKI akceleravimo programos koncepcijos alternatyvų pasiūlymą, parengta viešųjų konsultacijų ataskaita

2023/02/27

Suformuotas atnaujintas KKI akceleravimo programos koncepcijos pasiūlymas

2023/03/02

Parengtos KKI akceleravimo programos įgyvendinimo rekomendacijos

Project files

Result

Sukurtas kultūros ir kūrybinių industrijų (KKI) akceleravimo programos koncepcijos pasiūlymas.
Projektas bus tęsiamas toliau kuriant KKI akceleravimo programos įgyvendinimo planą.

Participants

Related projects

9 September 2024 - 28 February 2025

Enhancing collaboration between cultural and creative industries and other sectors to foster social innovation

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to promote the development of social innovation through collaboration between CCI and other sectors.
9 September 2024 - 28 February 2025

Closing the loop: enabling the re-use of a building (or its elements) through regulatory measures

Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

he aim of the project is to introduce circular economy practices in the Lithuanian construction sector by developing recommendations on how to promote the re-use of buildings (or their elements) in Lithuania.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Developing international partnerships for sustainable development

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The aim of this project is to utilize the Catalogue of Sustainable Development Solutions to cultivate international and domestic partnerships to promote Lithuania’s sustainable solutions for development cooperation.  
9 September 2024 - 28 February 2025

Compensating for declining workforce with new technologies

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The aim of the project is to propose potential solutions for compensating the declining workforce through new technologies.
9 September 2024 - 28 February 2025

Applying technology foresight to inform 2028-2034 Smart specialisation strategy

Inovacijų agentūra

The aim of this project is to provide guidelines and recommendations for using technology foresight to inform Lithuania’s S3 planning in the 2028-2034 cycle. The guidelines will focus on incorporating anticipatory thinking and future-oriented planning that align with Lithuania’s long-term economic and innovation goals.
9 September 2024 - 28 February 2025

Identification of effective regulatory measures for fostering innovation, creation and development of new technologies

Invest Lithuania

The aim is to identify and recommend how and which regulatory measures would be most effective in enabling enterprises in Lithuania develop innovative products.