• LT
  • EN
Kurk Lt
  • Home
  • About us
  • Selection process
Kita naujienaAnkstesnė Naujiena

Lietuvos savivaldos sistema

2016 m. September 9 d.

Šiuo metu daugeliui Lietuvos savivaldybių trūksta orientacijos į verslą. Egzistuoja neišvystyta verslo aptarnavimo kultūra: nėra su investuotojais dirbančių savivaldybės atstovų, nestandartizuota informacija apie nekilnojamo turto ir žemės mokesčio lengvatas, trūksta informacijos anglų kalba. Be to, savivaldybės nerenka aktualios informacijos investuotojams: savivaldybė, teritorinė darbo birža, verslas ir ugdymo įstaigos nebendrauja, todėl savivaldybės nežino bei nerenka duomenų apie žmogiškųjų išteklių rinką ir verslo poreikius. Galiausiai, investuotojus atbaido neišspręsti teritorijų planavimo klausimai, nuo teritorijų statuso ar tinkamos paskirties sklypų duomenų bazės, iki informacijos apie infrastruktūros įdiegimą, pardavimą ir kitus procesus teikimo.

Savivaldybių finansų sistema

Skirti daugiau dėmesio investicinės aplinkos gerinimui sąlygų nesudaro egzistuojanti savivaldybių finansavimo sistema. Savivaldybės pirmiausiai privalo vykdyti valstybės perduotas užduotis, kurioms centrinė valdžia skiria tikslines dotacijas, o mažos apimties savivaldybių biudžetai ir politinio populiarumo siekimas kartais trukdo inicijuoti investicinę aplinką gerinančius projektus.

Šiuo metu Lietuvos savivaldybių finansavimą reguliuoja Lietuvos Respublikos savivaldybių pajamų nustatymo metodikos įstatymas, kuris nuo 1997 m. daug kartų nesistemiškai keistas ir nebeužtikrina teisingos ir tikslios valstybės lėšų, skiriamų kiekvienai savivaldybei, nustatymo sistemos. Viena didžiausių problemų – neatskirti nuosavi ir valstybiniai savivaldybių finansavimo šaltiniai. GPM, kuris sudaro vidutiniškai 85% savivaldybių mokestinių pajamų, priklauso nuo to, kiek GPM surenkama iš savivaldybėje gyvenamąją vietą įregistravusių asmenų, palyginus su šalies vidurkiu.

2016 m. dalis Vilniaus, Kauno, Klaipėdos miestų bei Neringos savivaldybių teritorijose surinkto GPM centralizuotai perskirstoma į likusias 56 savivaldybes. Šių įplaukų dydis kiekvienai savivaldybei priklauso nuo GPM tenkančio vidutiniškai vienam gyventojui bei tokių faktorių kaip vietinių kelių ir gatvių ilgis, savivaldybės teritorijos plotas, švietimo įstaigų patalpų plotas, vaikų ir pensininkų skaičius, tačiau neatsižvelgiama į savivaldybės finansinės ar ekonominės veiklos rezultatus. Didžiausias iššūkis: nežinomas standartinių išlaidų poreikis – kiek savivaldybei gali prireikti išleisti, kad būtų užtikrintas pakankamo lygio viešųjų paslaugų teikimas. Todėl galima tikėtis, kad ne visos savivaldybės atsakingai leidžia lėšas ir skiria pakankamą dėmesį investicinio patrauklumo didinimui.

Tiesioginių užsienio investicijų projektai Lietuvos savivaldybėse

Atotrūkis tarp didžiųjų ir mažesniųjų savivaldybių nemažėja, nors finansiškai stipresnių savivaldybių gyventojai savo GPM dalimi „išlaiko“ silpnesnes savivaldybes. Tik 28% tiesioginių užsienio investicijų projektų įsikūrė už Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos ribų. Kol didieji miestai konkuruoja su užsienio miestais pritraukiant investicijas iš viso pasaulio, gyventojų pajamų augimas nereiškia geresnių viešųjų paslaugų didmiesčių gyventojams. Vilniaus miesto savivaldybė netenka daugiau nei pusės Vilniaus gyventojų sumokėto gyventojų pajamų mokesčio, nors būtent Vilniuje įgyvendinami 52% tiesioginių užsienio investicijų projektų. Kiti miestai, tokie kaip Šiauliai, kurių surinktas GPM vienam gyventojui artėja prie šalies vidurkio, neturėtų būti suinteresuoti toliau auginti pajamas, nes viršijus vidutinį GPM vienam gyventojui lygį teks tapti „donoru“ ir dalį pajamų atiduoti.

Ydinga savivaldybių biudžetų sudarymo sistema

Esama sistema nesukuria finansinių paskatų savivaldybėms gerinti savo investicinę aplinką. Be to, regioninės politikos bei finansinių paskatų trūkumas nesudaro prielaidų savivaldybių tarpusavio bendradarbiavimui. Trūksta esminės grandies – vieningos regioninės politikos, kuri šiuo metu susitelkia ties „tikslinių“ teritorijų rėmimu ir ES lėšų skirstymu daugiausiai kaimo regionams, o ne ekonomine strategija ar investicijų pritraukimu į regionus. Nors 2010 – 2016 m. Lietuvoje 8% sumažėjo gyventojų skaičius, o bendras nedarbo lygis neskaitant miestų siekia 9,7%, savivaldybės savo veiklos proporcingai optimizuoti neskuba.  Priešingai – 26 iš 60 savivaldybių plėtė administracijas. Perleidus daugiau funkcijų savivaldybei valdyti savarankiškai, kaip piniginės socialinės paramos teikimo atveju, būtų galima ženkliai sutaupyti valstybinių finansinių išteklių. Galiausiai, motyvacijos optimizuoti išlaidas trūksta, kadangi sutapytos lėšos turi būti grąžinamos į valstybės biudžetą.

Be to, savivaldybių biudžeto stabilumas metai iš metų yra užtikrinamas prognozuojant nemažesnes nei praėjusio laikotarpio savivaldybės pajamas, skirtumą kompensuojant iš valstybės iždo suteikiant kompensacijas. Šiuo metu nėra atsižvelgiama į realų išlaidų poreikį, kuris gali ir mažėti dėl emigracijos. Savivaldybės neturi tiesioginių priemonių auginti pajamas, nes valdo tik žemės ir nekilnojamo turto mokesčius bei prekių ir paslaugų mokesčius, kurie santykinai nežymiai prisideda prie pajamų surinkimo.

Tai, kaip sudaromas savivaldos biudžetas, reglamentuoja jos finansinę priklausomybę nuo centrinės valdžios ir nesudaro prielaidų savivaldybių pastangoms pačioms didinti savo ūkio konkurencingumą.

Jono ir Dovilės straipsnį apie Lietuvos savivaldybių sistemą PDF formatu galite rasti ČIA

60, Dovile Meliauskaite, gpm, gyvenotju sk., islaidos, islyginimas, Jonas Vadapalas, kaunas, Klaipėda, Kurk Lietuvai, perskistymas, savivaldybes, vilnius

Susijusios naujienos

  • (LT) Kaip finansiškai motyvuoti savivaldybes pritraukti privačias investicijas

    Kurk Lietuvai 1 comment
    Nuo gegužės pabaigos „Kur Lietuvai“ projekto metu ieškojome būdų, kaip motyvuoti savivaldybes investuoti į verslo aplinkos gerinimą ir skatinti privataus sektoriaus darbo vietų kūrimąsi. Pirmasis klausimas, kurį spendėme – kodėl savivaldybėms stengtis traukti privačias investicijasSkaityti plačiau

  • (LT) Darbą baigė ketvirtoji Jaunųjų profesionalų programos „Kurk Lietuvai“ karta

    Kurk Lietuvai

    Sorry, this entry is only available in Lithuanian.

  • darbo funkcijoms atlikti

    Elena Gaudiešiūtė

    Sorry, this entry is only available in Lithuanian.

  • Kalėdos – ramybės ir susikaupimo, šilumos ir buvimo kartu metas

    Kurk Lietuvai
    Įkvėpti šventinės nuotaikos, iki Kalėdų likus dar kelioms savaitėms, jau dalinomės kokios Kūčių ir Kalėdų tradicijos suburia visą šeimyną kartu. Tačiau netrukus supratome, kad mūsų visų artimųjų ir draugų tarpe bus žmonių, kuriems Kalėdos toliSkaityti plačiau

  • Startuoja ketvirtoji „Kurk Lietuvai“ karta

    Kurk Lietuvai
    Šią savaitę startavo jau ketvirtoji užsienio investicijų plėtros agentūros „Investuok Lietuvoje“ ir Ūkio ministerijos 2012 m. inicijuotos Jaunųjų profesionalų programos (JPP) „Kurk Lietuvai“ karta. Metus laiko 10 programos dalyvių spręs ūkio konkurencingumo didinimo problemas. „ŠiųSkaityti plačiau

Kita naujienaAnkstesnė naujiena

›  About us

›  FAQ

›  Gallery

Our contacts:


Tel.: 
+370 699 69425

E. mail: info@kurklt.lt

Address: Upes st. 23,
3rd floor, 08128 Vilnius, Lithuania

Kurk Lietuvai

Organizers

Investuok_lietuvoje_white
ukio_ministerija_white
Kuriame_Lietuvos_ateitį_white
Visos teisės saugomos 2019 Kurk LT    SOME.LT    Prisijungimas nariams
  • Home
  • About us
  • Selection process
  • Language: EN
    • LT LT
    • EN EN
Kurk Lt