• LT
  • EN
Kurk Lt
  • Pagrindinis
  • Apie mus
  • Projektai
  • Dalyviai ir dalyvės
  • Naujienos
  • Atranka

STEAM ugdymas: kodėl Lietuvai reikia STEAM centrų, o jiems – partnerių?

    Pagrindinis Naujienos STEAM ugdymas: kodėl Lietuvai reikia STEAM centrų, o jiems – partnerių?
    Kita naujienaAnkstesnė Naujiena

    STEAM ugdymas: kodėl Lietuvai reikia STEAM centrų, o jiems – partnerių?

    2020 m. balandžio 22 d.

    Pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ numatyta, kad Lietuva turėtų tapti sumanios ekonomikos ir sumanios visuomenės šalimi. Spartaus technologijų vystymosi amžiuje ir žinių visuomenėje vis daugiau reikšmės įgyja žinių kūrimo ir taikymo gebėjimai, o kūrybiškumas, inovatyvumas ir verslumas tampa svarbiausiu pažangių valstybių apibūdinimu. Esminis iššūkis – ugdyti smalsius, išsilavinusius, kritiškai mąstančius žmones, plėtoti aukštos pridėtinės vertės gamybos šakas ir produktus. Norint tai pasiekti būtina didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, technologijomis, inžinerija, matematika ir ugdyti jų kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijas; skatinti jaunimą rinktis tyrėjo profesiją, tiksliųjų mokslų sritis, informatiką. STEAM (angl. science, technology, engineering, arts, mathematics) integralaus ugdymo principų panaudojimas švietime gali padėti spręsti moksleivių susidomėjimo šiomis sritimis stokos problemą.

    Lietuvos darbo rinkoje jau kurį laiką pastebimas didelis poreikis STEAM sričių specialistų, o ateityje prognozuojamas dar didesnis jų stygius, tačiau STEAM studijas renkasi tik apie 26% moksleivių. Tuo tarpu, socialiniai mokslai ir toliau išlaiko stabilų populiarumą ir 2019 m. juos rinkosi per 40 % šalies moksleivių [1]. Tokie moksleivių pasirinkimai atspindi vyraujantį mažą jaunimo domėjimąsi STEAM mokslų studijomis ir susijusiomis profesijomis.

    Be to, tarptautinių PISA tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvos penkiolikmečių raštingumo lygis gamtos mokslų ir matematikos srityje išlieka žemesnis, nei EBPO vidurkis [2]. Mūsų šalies mokiniai vis dar stokoja informacijos analizės, interpretavimo, kritinio ir analitinio mąstymo, vertinimo įgūdžių. Gamtamokslinio raštingumo rezultatų atotrūkis tarp didmiesčių  ir mažesnių miestų bei kaimo mokyklų nemažėja, o gabesniems vaikams ir vaikams, besidomintiems STEAM mokslais, trūksta galimybių gilinti žinias šiose srityse [3].

    Mokyklų gamtos mokslų, technologijų ir matematikos infrastruktūros (mokymo priemonių ir įrangos) būklė ilgą laiką buvo kritinė – STEAM mokslų buvo mokomasi tik teoriniame lygmenyje. Nors šiuo metu vis daugėja STEAM ugdymo ir populiarinimo iniciatyvų, tačiau svarbu pažymėti, kad daugumoje šalies mokyklų vis dar nėra galimybių gilesniam praktiniam STEAM mokymui organizuoti, taigi atotrūkis tarp esamo – teorinio ir siektino – praktinio, patyrimu, empiriniu pažinimu paremto mokymo, yra ryškus.

    Siekiant eliminuoti STEAM ugdymo infrastruktūros ir moksleivių žinių bei pasiekimų spragas imamasi novatoriškų sprendimų didinant susidomėjimą STEAM dalykais ir jų ugdymo kokybę. 2016 metais nuspręsta steigti STEAM atviros prieigos centrus visuose Lietuvos regionuose. Labai svarbu, jog vaikų ir moksleivių smalsumas domėtis pasauliu, eksperimentuoti ir atrasti būtų skatinami jau nuo mažų dienų. Kuriama STEAM sričių populiarinimo infrastruktūra tikimasi prisidėti prie Lietuvos inovacijų kultūros formavimo ir moksleivių paskatinimo domėtis STEAM sritimis.

    STEAM centrų kūrimas apskričių teritorijų centruose sudarys sąlygas visų šalies moksleivių formaliajam ir neformaliajam ugdymui pasitelkiant naujausią laboratorinę įrangą bei modernias mokymo metodikas. Kuriamos mokymosi aplinkos bus atviros visiems Lietuvos moksleiviams, nepaisant jų gyvenamosios vietos ar socialinės padėties. Centrų veiklos ir teikiamos paslaugos jiems sudarys didesnes galimybes pasirinkti geriausiai jų gebėjimus, poreikius ir interesus atitinkančią veiklą, tyrinėti, analizuoti ir kurti. Tiek itin gabūs, tiek konkrečia STEAM sritimi besidomintys moksleiviai turės galimybę gilinti žinias neformalių užsiėmimų metu: eksperimentuoti ir praktikuotis, suprasti ir atrasti.

    Regioninių STEAM centrų įveiklinimas ir sklandus veiklos tęstinumas yra iššūkis, tenkantis ne tik centrui, bet ir visam regionui. STEAM centrų veiklai reikalingi ne tik finansiniai resursai, bet ir žmogiškųjų išteklių ir kitų minkštųjų priemonių užtikrinimas. Dėl šios priežasties, centro partnerių paieška ir partnerių tinklo plėtra, partnerystės mezgimas ir socialinių partnerių indėlis yra neatsiejami nuo sėkmingo STEAM centro funkcionavimo. Tam, kad bendradarbiavimo ryšių užmezgimas vyktų sklandžiai, o visiems regionams būtų suteikiamos vienodos galimybės rasti partnerius ir su jais užmegzti ryšius, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kartu su „Kurk Lietuvai“ programos dalyviais kuria bendradarbiavimo modelį, kuris bus viena iš STEAM centrų veiklos modelio sudedamųjų dalių. Šis bendradarbiavimo modelis ne tik padės centrui įvertinti partnerystės galimybes bei kaip jas realizuoti, bet ir apibrėš partnerystės teisinį reglamentavimą pagal kiekvieną struktūrinį  STEAM centro padalinio atvejį.

    Daugiau informacijos apie šį projektą galite rasti čia.

     

    [1] – LAMA BPO, 2019 m.

    [2] – ŠMM ŠAC, Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologijų mokslų priemonėmis, Investicijų projektas, 2018 m.

    [3] – PISA, 2018 m.

     

    bendradarbiavimas, formalus vaikų švietimas, gamtamokslinis raštingumas, gamtamokslinis švietimas, Judita Šarpienė, Kurk Lietuvai, moksleiviai, neformalus vaikų švietimas, Regionai, Regioniniai STEAM centrai, STEAM ugdymas, STEM, Švietimo mokslo ir sporto ministerija, Tomas Jankus

    Tomas Jankus

    More posts by Tomas Jankus

    Susijusios naujienos

    • Kurk Lietuvai skelbia 2022 metų atranką: ką tu gali įgyvendinti per 860 valandų?

      Kurk Lietuvai
      Kovo 9 dieną prasidėjo jau 11 programos „Kurk Lietuvai” atranka. Profesionalai, įgiję darbo patirties ar studijavę užsienyje, gali pildyti anketą ir išbandyti save viešajame sektoriuje. Tai galimybė ne tik pritaikyti užsienyje įgytas žinias, bet irSkaityti plačiau

    • Kviečiame pateikti pastabas 4K modelio projekto aprašui

      Kurk Lietuvai

      Europos Komisija bei kitos organizacijos, tokios kaip UNESCO ar Pasaulio Bankas, pabrėžia, jog tam kad sėkmingai pasiruoštume iššūkiams susijusiems su skaitmenizacija, pilietiškumo skatinimu bei kūrybiškumo trūkumu, vyriausybės ir mokyklos turėtų skatinti bei akcentuoti mokinių įgūdį „mokytis visą gyvenimą.“ Tam, jog ši kompetencija būtų skatinama, mūsų švietimoSkaityti plačiau

    • Pristatytas kultūros paslaugų prieinamumo žemėlapis visuomenei susilaukė aktyvios diskusijos

      Vėjūna

      Kad kultūros paslaugų prieinamumas regionuose yra visiems aktuali tema, įsitikinome rugpjūčio 25 d. renginyje, kur visą dieną virė diskusijos tarp menininkų, kultūros įstaigų, kultūros ekspertų ir kultūros politikos formuotojų.  Vėjūna Žalalytė pristatė kultūros paslaugų prieinamumoSkaityti plačiau

    • Įvyko Lazdijų rajono strateginio plano pristatymo renginys ,,Lazdijų rajonas šiandien arba rytoj: kokia turėtų būti Lazdijų rajono vizija“.

      Kurk Lietuvai

      Plano rengėja Birutė Karakaitė pristatė Lazdijų rajono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2027 m. rengimo etapus, vėliau vyko diskusija apie tai, koks Lazdijų rajonas yra šiandien ir koks turėtų būti po septynerių metų. Renginio pirmojeSkaityti plačiau

    • Kultūros paslaugos Lietuvoje turi būti pasiekiamos visiems

      Vėjūna

      Lietuvos regioninė politika siekia užtikrinti kokybiškas viešąsias paslaugas visoje Lietuvos teritorijoje, kad patogiai ir pilnavertiškai galėtume gyventi ir didmiesčiuose ir atokesniuose miesteliuose. Patogiai prieinamos kultūros paslaugos kuria gyvybingas vietoves ir tiesiogiai įtakoja mūsų gyvenimo kokybę.   Pasak kultūros viceministrėsSkaityti plačiau

    Kita naujienaAnkstesnė naujiena

    ›  Apie mus

    ›  DUK

    ›  Galerija

    ›  Privatumo politika

    Kontaktai:


    Monika Merkytė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ vadovė 

    El. paštas: monika.merkyte@investlithuania.com

    Tel.: +370 699 69425


    Ieva Jurkonienė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ koordinatorė 

    El. paštas: ieva.jurkoniene@investlithuania.com

    Tel.: +370 601 05141


    Adresas:
     Upės g. 23 - 1,
    III aukštas, LT-08128 Vilnius

    Kurk Lietuvai

    Programos organizatoriai

    Investuok_lietuvoje_white
    ukio_ministerija_white
    Kuriame_Lietuvos_ateitį_white
    Visos teisės saugomos 2019 Kurk LT    SOME.LT    Prisijungimas nariams
    • Pagrindinis
    • Apie mus
    • Projektai
    • Dalyviai
    • Naujienos
    • Atranka
    • Kalba: LT
      • LT LT
      • EN EN
    Kurk Lt