• LT
  • EN
Kurk Lt
  • Pagrindinis
  • Apie mus
  • Projektai
  • Dalyviai ir dalyvės
  • Naujienos
  • Atranka

Kaip pakelti Lietuvos finansinio raštingumo lygį?

    Pagrindinis Naujienos Kaip pakelti Lietuvos finansinio raštingumo lygį?
    Kita naujienaAnkstesnė Naujiena

    Kaip pakelti Lietuvos finansinio raštingumo lygį?

    2018 m. lapkričio 30 d.

    2015 metais EBPO atlikti tarptautiniai suaugusiųjų ir jaunimo tyrimai finansinio raštingumo srityje konstatavo žemą šių grupių finansinio raštingumo lygį. Tarptautinis suaugusiųjų finansinio raštingumo kompetencijų tyrimas (2015) išryškino, kad Lietuvos gyventojų finansinio raštingumo vidurkis yra 13.5 balo iš galimų 21 galimų balų. Tais pačiais metais atliktas OECD PISA tarptautinis penkiolikamečių tyrimas taip pat atskleidė, kad Lietuvoje net 31,5 proc. penkiolikamečių nepasiekia bazinio finansinio raštingumo lygio. Šių tyrimų rezultatai aktualizavo, kad Lietuvos kontekste būtina stiprinti skirtingo amžiaus gyventojų finansinį raštingumą per tikslingas ir ilgalaikes finansinio švietimo priemones.

    Šiuo metu kaip vieną iš nuosekliausių gyventojų finansinio raštingumo stiprinimo priemonių Lietuvos kontekste galima laikyti 2017 m. parengtą Visuomenės finansinio švietimo 2017-2021 planą (toliau – Planas). Šį Planą parašė 5 valstybinės institucijos – Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija, Lietuvos bankas, Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybinė socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Planas yra skirtas apjungti sporadiškai veikusių institucijų finansinio švietimo srityje pastangas bei pagerinti Lietuvos gyventojų finansinį ir mokesčių raštingumą. Sukurto Plano vykdymui užtikrinti 2017 m. buvo įsteigtas Visuomenės finansinio švietimo koordinacinis komitetas, kurio veiklą šiuo metu koordinuoja Švietimo ir mokslo ministerija.

    Nuo šių metų rugsėjo mėnesio „Kurk Lietuvai“ programos dalyvės Austė Černiauskaitė ir Sandra Kairė Švietimo ir mokslo ministerijoje įgyvendina Plano efektyvinimo projektą. Remiantis EBPO (2012) finansinio švietimo strategijų principais, šių metų rugsėjo-spalio mėnesiais Švietimo ir mokslo ministerijoje buvo atlikta Plano įgyvendinimo analizė. Parengta analizė atskleidė, kad skirtingos institucijos, įtrauktos į Planą finansinio švietimo srityje veikia pakankamai aktyviai, yra daug potencialo tarpinstituciniam bendradarbiavimui įgyvendinant ilgalaikes veiklas ir naujų suinteresuotųjų šalių įtraukimui. Tačiau analizė taip pat išryškino, kad Plano įgyvendinimas šiuo metu nėra visiškai sklandus: institucijos yra linkusios veikti pavieniui, vėluoja dalis įgyvendinamų finansinio švietimo priemonių, trūksta glaudesnio skirtingų institucijų bendradarbiavimo ir tarpusavio komunikacijos. Analizę ir jos santrauką galima rasti čia http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2018/09/Finansinis-rastingumas-Lietuvoje_esama-situacija.pdf

    Projekto metu taip pat atlikta užsienio šalių nacionalinių finansinio švietimo strategijų valdymo ir įgyvendinimo analizė. Ji atskleidė kelis skirtingus galimus valdymo mechanizmų tipus: 1) nacionaliniu lygmeniu yra pasamdytas vienas asmuo – Finansinio raštingumo vadovas, 2) viena konkreti valstybinė institucija yra deleguota būti atsakinga už finansinio raštingumo stiprinimą nacionaliniu lygmeniu, 3) strategijos valdymas ir įgyvendinimas taikant skirtingų suinteresuotųjų šalių įtraukimo modelį (angl. multi-stakeholder approach). Trečiasis valdymo tipas pasireiškia dvejais būdais: viena valstybinė organizacija yra atsakinga už koordinavimą (arba pirmininkauja) strateginių partnerių komitete arba yra kelios atsakingos valstybinės organizacijos sudarančios Tarybą. Užsienio analizę galima rasti čia: http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2018/09/U%C5%BEsienio-FR-strategij%C5%B3-valdymo-analize.pdf

     

    Siekiant užtikrinti skirtingų gyventojų grupių finansinio raštingumo augimą, būtina stiprinti Plano valdymo funkciją. Atsižvelgiant į tai, nuo 2018 m. lapkričio 28 dienos „Kurk Lietuvai“ dalyvės pradeda viešąją konsultaciją.

    Viešosios konsultacijos tikslas – identifikuoti tinkamiausią Plano valdymo mechanizmą, kuris užtikrintų efektyvų finansinio švietimo priemonių įgyvendinimą, tarpinstitucinį bendradarbiavimą ir komunikaciją.

    Tikslinės grupės – konsultacijos vykdomos su atrinktais valstybinio ir privataus sektoriaus ekspertais , turinčiais strateginio/projektinio valdymo patirties įtraukiant skirtingas suinteresuotas šalis.

    Konsultacijos metodas – organizuojami individualūs pusiau struktūruoti interviu su išoriniais ekspertais pagal parengtus klausimus.

    Konsultacijos planuojamos vykdyti iki 2018 m. gruodžio vidurio.

     

    image description

    EBPO, finansinis raštingumas, finansinis švietimas, OECD, PISA, strategija, tarpinstitucinis, valdymas, viešoji konsultacija

    Austė Černiauskaitė

    More posts by Austė Černiauskaitė

    Susijusios naujienos

    • Kurk Lietuvai 2020-2021 m. pirmojo pusmečio rezultatai

      Kurk Lietuvai
      2020 - 2021 metų karta jau įveikė pirmuosius projektus ir jų rezultatus šiandien pristatė nuotolinio renginio metu. Renginio įrašą rasite čia žemiau bei mūsų paskyroje "Facebook" tinkle ir Youtube kanale, taip pat kviečiame susipažinti irSkaityti plačiau

    • Įvyko Lazdijų rajono strateginio plano pristatymo renginys ,,Lazdijų rajonas šiandien arba rytoj: kokia turėtų būti Lazdijų rajono vizija“.

      Kurk Lietuvai

      Plano rengėja Birutė Karakaitė pristatė Lazdijų rajono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2027 m. rengimo etapus, vėliau vyko diskusija apie tai, koks Lazdijų rajonas yra šiandien ir koks turėtų būti po septynerių metų. Renginio pirmojeSkaityti plačiau

    • Virtualios buhalterijos sistemos apžvalga: privalumai, minusai ir rekomendacijos ateičiai

      Kurk Lietuvai

      Kurk Lietuvai dalyvė Eglė Čeponytė, pradėjusi vykdyti individualią veiklą, netikėtai susidūrė su nemenka administracine našta. Sąskaitos, apskaita, kiekvienais metais keičiami mokesčiai… Sunku būti sąžiningu mokesčiu mokėtoju nebūnant buhalteriu. Eglė į pagalbą pasitelkė VMI (Valstybinė mokesčiųSkaityti plačiau

    • Apklausa: Lietuvos SVV trūksta kibernetinio saugumo žinių

      Rūta Beinoriūtė

      Trys iš keturių Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo (SVV) įmonių nėra pasiruošusios arba nežino ar yra pasiruošusios atremti kibernetines atakas, parodė „Kurk Lietuvai“ projekto Krašto apsaugos ministerijoje vykdyta apklausa. SVV vadovų ir darbuotojų apklausoje dalyvavoSkaityti plačiau

    • 5 priežastys, kodėl SVV įmonės nėra pasiruošusios atremti kibernetines grėsmes

      Justas Kidykas

      Kibernetinės atakos jau ne pirmus metus atsiduria tarp dažniausiai vykdomų nusikaltimų. Nepaisant to, kad atakos prieš smulkaus ir vidutinio verslo (SVV) įmones gana retai pasiekia žiniasklaidos antraštes, daugiau nei pusė visų kibernetinių atakų pasaulyje yraSkaityti plačiau

    Kita naujienaAnkstesnė naujiena

    ›  Apie mus

    ›  DUK

    ›  Galerija

    ›  Privatumo politika

    Kontaktai:


    Monika Merkytė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ vadovė 

    El. paštas: monika.merkyte@investlithuania.com

    Tel.: +370 699 69425


    Ieva Jurkonienė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ koordinatorė 

    El. paštas: ieva.jurkoniene@investlithuania.com

    Tel.: +370 601 05141


    Adresas:
     Upės g. 23 - 1,
    III aukštas, LT-08128 Vilnius

    Kurk Lietuvai

    Programos organizatoriai

    Investuok_lietuvoje_white
    ukio_ministerija_white
    Kuriame_Lietuvos_ateitį_white
    Visos teisės saugomos 2019 Kurk LT    SOME.LT    Prisijungimas nariams
    • Pagrindinis
    • Apie mus
    • Projektai
    • Dalyviai
    • Naujienos
    • Atranka
    • Kalba: LT
      • LT LT
      • EN EN
    Kurk Lt