Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Valstybinė mokesčių inspekcija

Smulkių įmonių bei individualią veiklą vykdančių asmenų mokesčių surinkimo automatizavimas

2020 m. kovo 9 d. - 2020 m. rugsėjo 6 d.

Problema

Pasaulinio konkurencingumo reitinge 2019 m. Lietuva užėmė 85 vietą iš 138 valstybių pagal verslui tenkančią administracinę naštą (palyginimui, Estija užėmė 24 vietą).[1] Be to šiame reitinge Lietuva smarkiai atsilieka nuo kaimyninių šalių pagal tai, kaip greitai šalies reguliacinė aplinka prisitaiko prie kintančių skaitmeninio verslo modelių (elektroninės prekybos, dalinimo ekonomikos platformų, „fintech“ sektoriaus ir kt.). Pagal šį subindeksą Lietuva užėmė 31 vietą, Estija – 6 [2].

Svarbi administracinės naštos kategorija yra su apskaita ir mokesčių apmokėjimu susiję administraciniai kaštai. Naujausiame 2020 m. „Doing Business“ indekse pagal vidutinei įmonei tenkančią su mokesčiais susijusią administracinę naštą Lietuva užėmė 18 vietą tarp EBPO šalių. Remiantis tyrimu, 2018 m. vidutinio dydžio įmonė Lietuvoje mokesčių apskaitai ir apmokėjimui skyrė 95 val. per metus ir vidutiniškai atlikdavo apie 10 bankinių pavedimų. Palyginimui, Estijoje šie skaičiai buvo beveik dvigubai mažesni – 50 val. ir 8 pavedimai.

Siekiant mažinti šiuos kaštus Septynioliktos LR Vyriausybės programos įgyvendinimo plane numatyta priemonė „Mokesčių apskaičiavimo smulkiajam verslui paslaugos, sudarančios sąlygas pusiau automatizuotai tvarkyti pajamų ir išlaidų apskaitą, sukūrimas ir įdiegimas“ (4.3.1. Darbas. Savanoriško mokesčių mokėjimo skatinimas ir mokesčių surinkimo gerinimas). Ši priemonė įtraukta į Finansų Ministro valdymo sričių 2018–2020 metų strateginį veiklos planą. Įgyvendinus šią priemonę 2019 m. pradžioje pradėjo veikti Valstybinės mokesčių inspekcijos administruojamas nuotolinių apskaitos paslaugų smulkiajam verslui (i.APS) posistemis, kuris padeda pusiau automatizuotai tvarkyti individualios veiklos pajamų ir išlaidų apskaitą.

Nors sukurtas i.APS posistemis palengvina apskaitos vedimą ir mokesčių apskaičiavimą daliai fizinių asmenų, tačiau juo negali naudotis įmonės. Ypač didelis mokestinės administracinės naštos mažinimo poreikis yra pastebimas tarp mikroįmonių.

Be to, kaip parodė 2020 m. programos Kurk Lietuvai iniciatyva kartu su Valstybine mokesčių inspekcija atliktas i.APS posistemio vertinimas, šis įrankis neatitinka augančios dalinimosi ekonomikos bei elektroninės prekybos dalyvių poreikių, kurie norėtų pilnai automatizuotos elektroninės apskaitos bei mokėtinų mokesčių apskaičiavimo ir apmokėjimo. Norint pasiekti pilną automatizacijos laipsnį, tektų kurti brangiai kainuojančias skaitmenines integracijas tarp nuolat kintančių dalinimosi ekonomikos bei elektroninės prekybos platformų ir i.APS posistemio.

Vertinimas taip pat parodė, jog vis didesnė savarankiškai dirbančių asmenų dalis bei smulkiosios įmonės didžiąją dalį savo pajamų gauna elektroninių mokėjimų būdu ir norėtų, jog mokėtini mokesčiai jiems būtų apskaičiuojami automatiškai nuo gautų elektroninių įplaukų.

Viešosios konsultacijos su „fintech“ sektoriaus dalyviais parodė, jog šiuo metu Lietuvos rinkoje kuriasi ne vienas startuolis, kuris artimiausiu metu užsienio rinkoms galės pasiūlyti automatizuotos apskaitos, susietos su verslo bankine sąskaita, sprendimą. Tačiau šis sprendimas negalės būti pritaikytas Lietuvoje dėl čia galiojančių teisės aktų ir viešosios mokesčių administravimo infrastruktūros apribojimų.

[1] http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

[2] http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

Tikslas

Išanalizuoti galimybes automatizuoti ypatingai smulkių įmonių bei individualia veikla besiverčiančių asmenų mokesčių surinkimą, ir įvertinti reikalingų teisės aktų pakeitimų poreikį.

Projekto eiga

2020/04/22

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė automatizuojant mokesčių surinkimą iš ypatingai smulkių įmonių bei individualia veikla besiverčiančių asmenų

2020/05/15

Parengtas „individualios veiklos bankinės sąskaitos“, leidžiančios automatizuoti individualios veiklos GPM, PSD ir VSD mokesčių surinkimą, modelis

2020/05/29

Parengtas „Vieno mokėjimo“, el. bankininkystės paslaugos, leidžiančios automatizuoti mikro-įmonių mokamų mokesčių nuo darbo užmokesčio surinkimą, modelis

2020/06/29

Atlikta viešoji konsultacija ir statistinių duomenų analizė, siekiant apskaičiuoti aptariamų elektroninių paslaugų paklausą tarp mokesčių mokėtojų, bei identifikuotos šių paslaugų tikslinių naudotojų grupės ir jų dydis

2020/07/17

Identifikuoti ir įvertinti reikalingi teisės aktų pakeitimai, parengti pasiūlymai dėl teisės aktų keitimo

2020/08/21

Apskaičiuoti tokių paslaugų sukūrimo kaštai valstybei bei privačiam sektoriui

2020/08/30

VMI pristatyti aštuoni mokesčių surinkimo automatizavimo koncepciniai modeliai

Projekto failai

Rezultatas

http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2020/03/Koncepciniai-modeliai-VMI-0901.pptx

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.