Švietimo, mokslo ir sporto ministerija
2018/09/06 - 2019/03/08
Problema
Kodėl svarbu spręsti patyčių problemą mokyklose ir dar svarbiau užtikrinti jų registravimą?
Pasaulio Sveikatos Organizacijos (PSO) 2016 metų duomenimis patyčių paplitimas tarp vaikų ir paauglių Lietuvoje yra didžiausias, lyginant su kitomis 42 tyrime dalyvavusiomis šalimis. Net trečdalis Lietuvos moksleivių patyrė patyčias bent 2-3 kartus per du mėnesius. Šiandien tai yra viena opiausių visuomenės problemų, paliekanti nepataisomą žalą augančiam žmogui, o savižudybės dėl patyčių rodo, kad šis reiškinys yra labai paveikus.
Nors 2017 kovo 22 d. Švietimo ir mokslo ministrės įsakymas ,,Dėl smurto prevencijos įgyvendinimo mokyklose” nustato, kad visi mokyklos bendruomenės nariai turėtų pranešti ir registruoti patyčių atvejus, tačiau šis procesas yra nevykdomas arba vykdomas labai fragmentiškai. Šiuo metu Lietuvoje nėra pakankamai informacijos apie užregistruotų patyčių atvejų skaičių ir yra tikimybė, kad mokiniai negauna reikalingos pagalbos dėl neefektyviai vykdomos intervencijos stebėsenos.
Mūsų visuomenė linkusi reaguoti tik tuomet, kai patyčių problema „įsibėgėja“, tampa akivaizdi, taip dažnai numodama ranka į atvejus, kuriuos laiku pastebėjus būtų galima išvengti ir kitų pasekmių.
Kyla natūralus klausimas – ką reikėtų daryti, kad mokiniai turėtų galimybę greitai, bet kur ir bet kada pranešti apie patyčias? Kaip užtikrinti, kad tėvai ir mokyklos bendruomenė galėtų įvertinti tikrąjį patyčių mastą ir aktyviai įsitrauktų į intervencijos procesus? Galiausiai, kaip mums visiems kartu skatinti kurti atviresnę, bendruomeniškesnę mokyklą ir Lietuvos visuomenę, kurioje kiekvienas jaučiasi svarbus ir išklausytas.
Kamila Gasinska Laura Varslauskaitė patyčios mokykloje patyčių dėžutė
Tikslas
Sukurti elektroninį įrankį, leidžiantį greitai, paprastai ir saugiai pranešti apie įtariamas arba įvykusias patyčias bei kontroliuoti intervencijos proceso vykdymą. Jo pagalba patyčių pranešimas ir registravimas bus greitas ir aiškus, o intervencija vykdoma kiekvienu atveju, nepriklausomai nuo patyčių pobūdžio.
Projekto eiga
2018/09/06

2018/10/23
Atlikta situacijos ir poreikio apžvalga

2018/11/15

2018/12/01
Įvykusi viešoji konsultacija su mokytojais dėl patyčių registravimo ir intervencijos vykdymo

2018/12/20
Elektroninė patyčių registravimo programa įdiegta ir pradėta naudoti 6 mokyklose (bei vėliau prisijungusioje Panevėžio miesto PPT)

2019/01/31
Išanalizuoti mokinių apklausos rezultatai

2019/02/15
Įvykdyta apskritojo stalo diskusija su viešojo ir nevyriausybinio sektoriaus atstovais

2019/03/08
Pristatyti projekto rezultatai ir rekomendacijos
2019/03/08
Rezultatas

Projekto failai
„Patyčių dėžutės“ projekto pristatymas
ESFA Viešosios konsultacijos ataskaita
Pranešimai žiniasklaidoje:
- Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pranešimas spaudai. „Patyčių dėžutė“ – inovatyvi galimybė mokiniams, mokytojams ir tėvams pranešti apie patyčias
- Žinutė „Lietuvos žiniose“. Apie patyčias pranešti anonimiškai
- „Respublikos“ straipsnis. Mokyklos slepia patyčias
- „Švietimo naujienų“ straipsnis. Maža „Patyčių dėžutė“ – didžiulė pagalba mokyklų bendruomenėms
- Pokalbis Labas rytas, Lietuva (nuo 42:42)
- LRT „Savaitė“ reportažas (nuo 8:37)
- Straipsnis 15min.lt. Patyčios mokyklose: nors mažėja, bet dar problema
- Pokalbis Žinių radijuje. Patyčios – didelis dramblys kiekvienoje klasėje, kurį visi ignoruoja?
- Pokalbis zw.lt. Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej: Kamila Gasińska
- „Švietimo naujienų“ straipsnis. Patyčios – kaip paskatinti vaikus atsiverti?..
- „Šiaulių krašto“ straipsnis. Patyčių vaikai išmoksta ir iš suaugusiųjų
- ELTA pranešimas. Mokyklos turėtų aktyviau dalintis gerąja patirtimi kovoje su patyčiomis
Šis projektas yra dalis Vyriausybės kanceliarijos kartu su VšĮ „Investuok Lietuvoje“ įgyvendinamo „Atviros Vyriausybės iniciatyvos“ projekto, kuriuo siekiama suformuoti bendrą viešųjų konsultacijų praktiką viešojo valdymo institucijose, padidinti visuomenės dalyvavimo viešajame valdyme veiksmingumą, plėsti informacijos apie Vyriausybės vykdomą veiklą ir visuomenės įtraukimo į sprendimų priėmimą priemones prieinamumą, sustiprinti viešojo valdymo atvirumo plėtrai reikalingas kompetencijas.
Šis projektas dalinai finansuojamas 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos.
