Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Vyriausybės kanceliarija

Išmaniai visuomenei – išmanūs mokesčiai

2019 m. rugsėjo 5 d. - 2020 m. kovo 6 d.

Problema

Šešėlinė ekonomika Lietuvoje sudaro nuo 15 iki 25 % nuo BVP, tai yra apie 2-3 mlrd. EUR kasmet nesurenkamų mokesčių į valstybės biudžetą. Žemos mokestinės pajamos (Europos sąjungoje esame 2-3 vietoje nuo galo pagal valstybės biudžeto dydį nuo BVP) neleidžia skirti pakankamo finansavimo viešosioms paslaugoms teikti. Šešėlinė ekonomika taip pat prisideda prie didėjančios socialinės atskirties tarp Lietuvos gyventojų (pagal šį rodiklį Lietuva dalinasi 2-3 vietą nuo galo Europos sąjungoje). Sąžiningai mokesčius mokantys gyventojai savo pajamas sumažina iki 40 % palyginus su šešėlyje veikiančiais piliečiais. Tai kuria neteisingumo ir susipriešinimo jausmą visuomenėje. Prasta viešųjų paslaugų kokybė bei visuomenės susipriešinimas prisideda prie gyventojų nepasitikėjimo ir nusivylimo savo valstybe bei dar labiau skatina vengti mokėti mokesčius.

Viena iš mokesčių vengimo priežasčių – didelė administracinė našta susijusi su mokesčių apskaita. Apklausose šią priežastį kaip itin svarbią dažniausiai nurodo smulkiojo verslo ir gig sektoriaus atstovai. Pastebėtina, jog pasauliniuose reitinguose Lietuva atsilieka pagal verslui ir gyventojams tenkančią didelę biurokratinę naštą (Pasaulio ekonomikos forumo reitinge 2018m. Lietuva užėmė 92 vietą iš 138 valstybių pagal šį rodiklį).

Siekdama mažinti su mokesčių apskaita ir kontrole susijusią administracinę naštą verslui ir gyventojams, Valstybinė mokesčių inspekcija pasitelkė išmaniąsias technologijas. 2015 m. pradėta kurti Išmanioji mokesčių administravimo sistema i.MAS, numatoma projekto pabaiga – 2021 m. Sukūrus šią sistemą bus pradėta teikti kompleksines elektronines paslaugos verslui, kurios leis visiškai skaitmenizuoti ir automatizuoti mokesčių apskaitą ir kontrolę.

Tačiau kuriant i.MAS buvo susidurta su projektų valdymo iššūkiais ir dėl to nukentėjo sukurtų el. paslaugų kokybė. 2019 m. Valstybės kontrolės išvadose dėl i.MAS teigiama, jog dalis i.MAS el. paslaugų buvo sukurta neatlikus išsamios vartotojų poreikių analizės. Dėl to nepavyko pasiekti projekto tikslo sumažinti verslui kasmetines administracines sąnaudas bei sukurti pridėtinę vertę. Tarkime, buvo tikimasi, jog vien PVM sąskaitų faktūrų posistemė (i.SAF) verslui kasmet sukurs apie 8 mln. EUR pridėtinės vertės. Tačiau Valstybės kontrolės atliktas vertinimas parodė, jog ši sistema ne sumažino, o padidino administracinę naštą ir verslui kainuoja apie 6 mln. EUR kasmet.

Tikslas

Bendradarbiaujant su Valstybine mokesčių inspekcija, Finansų ministerija, viešojo sektoriaus analitikais bei verslo atstovais, bus parengta Išmaniojoje mokesčių sistemoje teikiamų el. paslaugų (PVM sąskaitų faktūrų posistemio (i.SAF) bei Virtualaus buhalterio (i.APS)) tinkamumo analizė. Remiantis tinkamumo studijos išvadomis bus parengtos ir Finansų ministerijai pateiktos rekomendacijos dėl el. paslaugų tobulinimo bei sukurtas ir išpilotuotas apskaitą smulkiajam verslui automatizuoti padedantis produktas („freelancer’io“ sąskaita). Kuriant šį produktą bus remiamasi viešojo ir privataus sektorių partneryste. Bus siekiama pasirašyti partnerystės sutartis su komerciniais bankais bei dalinimosi ekonomikos platformomis (tokiomis kaip Bolt, Wolt, Treatwell ir kt.) dėl el. paslaugų integracijos bei duomenų mainų.

Projekto eiga

2019/11/08

Atlikta Lietuvoje taikomų privačių sprendimų ir užsienio gerųjų praktikų analizė (įmonės Cflow gerosios praktikos studija, Estijos „Entreprenerio banko sąskaitos“ studija)

2019/11/20

Identifikuoti i.APS naudotojų profiliai ir atlikta savarankiškai dirbančių asmenų statistikos Lietuvoje analizė. Parengta i.SAF naudotojų statistikos analizė

2020/01/06

Parengta virtualaus buhalterio i.APS tinkamumo testavimo ataskaita

2020/01/31

Įgyvendinta viešoji konsultacija su dalinimosi ekonomikos platformomis ir privačiais bankais/kredito unijomis

2020/02/07

Įgyvendintos keturios i.SAF ir i.APS naudotojų, individualią veiklą vykdančių asmenų bei VMI darbuotojų apklausos

2020/02/20

Paruošta Individualios veiklos bankinės sąskaitos koncepcija

2020/02/28

Parengtos tobulinimo rekomendacijos dėl i.SAF ir i.APS (i.APS ataskaita I, i.APS ataskaita II)

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Amžiui draugiškos darbo aplinkos kūrimo skatinimas Lietuvoje

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – sukurti nacionalinę iniciatyvą, kuri skatintų Lietuvos darbdavius kurti amžiui draugišką darbo aplinką, mažintų amžizmą ir sistemingai įtrauktų 50+ amžiaus žmones į darbo rinką.