Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA)

Inovacijų, paremtų dizaino sprendimais, skatinimas

2016 m. rugsėjo 12 d. - 2017 m. kovo 12 d.

Problema

Siekiant inovacijų plėtros, dizainas šiuolaikiniame pasaulyje yra vis plačiau integruojamas į įvairias sritis: mokslą, verslą, socialinį, paslaugų sektorius. Tačiau, norint, kad šios inovacijos turėtų galimai didesnę pridėtinę vertę ir konkurencinį pranašumą, reikia papildomai skatinti dar platesnę dizaino sprendimų integraciją. Versle, dizainas nebėra tik apčiuopiamas, vizualus objektas – tai mąstymo būdas, metodika, tyrimai (eng. Design thinking).

2016 m. Europos Komisijos Inovacijų Barometro duomenimis, 63% Lietuvos verslų nenaudoja dizaino sprendimų nei vienoje produkcijos stadijoje (nei produkto stilistikos, nei jo kūrimo ar verslo strategijos vystymo procesuose). Šis skaičius viršija Europos Sąjungos vidurkį, kur beveik pusė visų verslų dizaino sprendimus jau integruoja į savo veiklą. Galėdami gaminti patrauklesnius gaminius, naudodami efektyvesnius proceso sprendimus ir/ar darnesnes priemones, Lietuvos verslai galėtų būti konkurencingesni elektroninėse ir fizinėse rinkose ES ir visame pasaulyje.

Dizaino atnešama pridėtinė vertė priklauso nuo to, kuriame lygmenyje jį taikysime. Produkto dizaino pridėtinė vertė bus finansinė – vartotojas pasirinks prekę, kuri turės gražesnę pakuotę, bus lengviau atpažįstama ir išskirtinė dėl pasirinktų grafinių sprendimų. Dizaino taikymo strateginiame-organizaciniame lygmenyje, pridėtinė vertė slypi giliau. Tai gali būti geresnė organizacijos narių savijauta darbo vietoje, socializacijos procesai, kaštų, darbo laiko optimizacija ar daugybė kitų.

Šiam tikslui pasiekti Lietuvoje nepakanka mokslinių tyrimų atskleidžiančių dizaino pritaikomumo naudą ar atsiperkamumą, kurie galėtų tapti pagrindu ir dizaino politikos pradžiai Lietuvoje. Taip pat trūksta dizaino sprendimais paremtų inovatyvių idėjų verslumą skatinančių priemonių.

Tikslas

Pateikti dizaino inovacijų ekosistemos Lietuvoje analizę ir, remiantis 3 užsienio šalių ir tarptautinės ES bendruomenės „Design for Europe“ narių gerąja patirtimi, pateikti siūlymų mokslinių darbų ir tyrimų bei verslumo skatinimo įrankių dizaino inovacijų disciplinoje įgyvendinimui.

Projekto eiga

2016/10/31

Parengta Lietuvos dizaino sprendimais paremtų inovacijų ekosistemos analizė ir jos santrauka

2016/11/30

Parengta dizaino sprendimais grįstų inovacijų gerosios užsienio praktikos analizė, remiantis ES dizaino bendruomenės „Design for Europe“ gairėmis

2016/12/23

Surengta Lietuvos ekspertų diskusija ir pateikti bei pradėti įgyvendinti pasiūlymai dizaino sprendimais grįstų inovacijų skatinimui

2017/01/30

Parengtas dizaino kompetencijų viešajame sektoriuje skatinimo veiksmų planas

2017/02/28

Parengtas dizaino sprendimų versle skatinimo įrankis

2017/03/12

Pasirašytas bendradarbiavimo susitarimas tarp MITA ir Asociacijos „Dizaino forumas“, parengta galutinė projekto ataskaita

Projekto failai

Rezultatas

Projekto metu išryškėjo didelė dizainų grįstų inovacijų ekosistemos Lietuvoje segmentacija. Prieita išvados, kad bendradarbiavimo stoka iš esmės stabdo sektoriaus plėtros galimybes bei vieningos politikos formavimą. Projekto metu, atsižvelgus į sektoriaus ekspertų rekomendacijas, buvo įgyvendintos skatinimo priemonės plečiančios dizaino sampratą bei skatinančios dizaino įsitraukimą į Lietuvos verslus. Dizaino sąvokos supratimo didinimui buvo sukurtas dizaineriško mąstymo gidas, skirtas kasdienių problemų sprendimui. Taip pat dizaino ekonominės pridetinės vertės apibrėžimui buvo paruošta ataskaita „Lietuvos dizaino ekonomika 2017“. Tvaresniems ryšiams tarp Lietuvos verslų bei dizaino sektoriaus kurti buvo inicijuotas Nacionalinio mentorių tinklo išplėtimas įtraukiant dizaino ir inovacijų mentorių kategoriją. Taip pat buvo patekti pasiūlymai kaip įtraukti dizainą į Lietuvos inovacijų plėtros programos 2014-2020 m. veiksmų planą 2018-2020 metų laikotarpiui bei rekomendacijos MITA inovacijų konsultacijų projektui „InoSpurtas“. Galiausiai, vyriausybinio ir nevyriausybinio sektorių bendradarbiavimui užtikrinti buvo inicijuota ir pasirašyta bendradarbiavimo sutartis tarp MITA ir asociacijos „Dizaino forumas“.

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.