Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Ekonominio smurto sprendimų modelis Lietuvai

2023 m. kovo 6 d. - 2023 m. rugsėjo 6 d.

Problema

Lietuvoje esame padarę daug progreso sprendžiant smurto artimoje aplinkoje problemą bei siekiant atpažinti įvairias smurto formas ir apraiškas. Vis dėlto, ekonominis smurtas išlieka dažnai pražiūrėtu, neatpažintu ir todėl nespręstinu fenomenu.

Kas yra ekonominis smurtas? Ekonominis smurtas – smurto forma, dažnai nutinkanti intymaus partnerio smurto kontekste ir apima esamo/s ar buvusio/s partnerio/ės pinigų, finansų bei daiktų, kuriuos pinigai gali nupirkti, kontrolę. Dažniausiai jis pasireiškia:

  • Atsisakymu teikti asmeniui informaciją apie realią turtinę šeimos padėtį;
  • Atsisakymu išlaikyti vaikus tiek gyvenant santuokoje, tiek skyrybų atveju;
  • Neleidimu asmeniui dirbti arba darbo pobūdžio ir krūvio kontroliavimu;
  • Privertimu pasiimti paskolą, atsisakyti santuokoje užgyvento turto ir pan.
  • Uždarbio atimimu iš asmens, šeimos biudžeto kontroliavimu, vienvaldiškai priimamais finansiniais sprendimais.

Nors ekonominio smurto problema yra itin paplitusi Lietuvoje, šią smurto formą atpažįsta mažiau nei 2% Lietuvos gyventojų. Anot užsienio tyrimų, 95% smurto artimoje aplinkoje atvejų pasižymi ir ekonominiu smurtu, o Lietuvoje vykdyti kiekybiniai tyrimai atskleidžia, kad ekonominį smurtą Lietuvoje yra patyrusi kas trečia moteris. Nepaisant šios problemos masto, šiuo metu Lietuvoje neturime ekonominio smurto problemai pritaikyto sprendimo mechanizmo. Ekonominį smurtą gali pasitelkti:

  • Buvę ar esami romantiniai partneriai/ės, sutuoktiniai/ės;
  • Rūpyba užsiimantys asmenys (angl. caretaker) arba apmokami socialiniai darbuotojai;
  • Tėvai, globėjai ar kiti šeimos nariai;
  • Suaugę vaikai;
  • Kiti žmonės, su kuriais yra gyvenama ar matomasi, tiek namuose, tiek už jų ribų.

Kodėl svarbu spręsti ekonominio smurto problemą?

Ekonominį smurtą svarbu spręsti ne tik dėl to, nes tai yra viena iš smurto artimoje aplinkoje formų, bet ir dėl to, kad finansinė priklausomybė nuo smurtautojo uždaro kelią išeiti iš smurtinių santykių. Taigi, smurto artimoje aplinkoje problemos sprendimas neįmanomas ignoruojant ekonominę smurtinių santykių dimensiją. Taip pat, ekonominis smurtas sukuria daug ir persidengiančių neigiamų pasekmių aukai:

  • Pinigų trūkumas būtiniausioms reikmėms;
  • Nuskurdimas, skurdo rizika, būsto praradimas;
  •  Ekonominė ir finansinė priklausomybė nuo partnerio;
  • Kliūtis išeiti iš smurtinių santykių;
  • Apsunkintas būsto, darbo ir būtiniausių paslaugų gavimas;
  • Ekonominiai sunkumai, finansinis pažeidžiamumas.

Taigi, aukai tenka išgyventi antrinę viktimizaciją, kuomet ji ne tik patiria smurtą, bet ir patiria jo sukeltas finansines ir ekonomines pasekmes.

Galiausiai, svarbu ieškoti ekonominio smurto sprendimo modelio, nes smurtautojai, siekdami sukelti partnerio/ės ekonominę priklausomybę ar kontroliuoti jo/s finansinę padėtį, dažnai pasitelkia privataus bei viešojo sektoriaus institucijų spragas. Tai reiškia, kad šios institucijos, sudarydamos sąlygas finansiniam išnaudojimui, o kartais netgi jį fasilituodamos, prisideda prie ekonominio smurto šalyje.

Tikslas

Projekto tikslas remiantis gerosiomis užsienio praktikomis, Lietuvos situacijos analize bei įtraukiant suinteresuotasias šalis suformuluoti sprendimo modelį, leidžiantį pradėti spręsti ekonominio smurto problemą Lietuvoje, didinti Lietuvos gyventojų sąmoningumą apie ją bei didinti visuomenės nepakantumą visoms smurto formoms.

Projekto eiga

2023/05/15

Infografikas apie ekonominio smurto problemą

2023/05/24

Ekonominio smurto problematikos ir potencialių sprendimų pristatymas moterų ir vyrų lygybės komisijos posėdyje

2023/05/31

Rekomendacijos SADM dėl komunikacinės kampanijos apie ekonominį smurtą

2023/06/26

Pristatymas Lithuania Junior Achievement konferencijoje ekonomikos mokytojams

2023/06/28

Mokomoji medžiaga apie sveikus finansinius santykius moksleiviams

2023/07/14

Turinio rekomendacijos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai: ekonominio įgalinimo mokymai, kompetencijų kėlimas ir viešinimo kampanijos

2023/07/31

Finansų sektoriaus atsakas ekonominiam smurtui: užsienio praktikų apžvalga bei rekomendacijos

2023/08/11

Vartotojui draugiškas informacinis paketas apie ekonominį smurtą

2023/08/16

Ekonominio smurto analizė. Lietuvos situacija 2023

2023/08/30

Rekomendacijų paketas: ekonominio smurto sprendimo modelis Lietuvai

Projekto failai

Dalyviai

2022/23
Augustė Dudutytė
Augustė Dudutytė
2022/23
Ramunė Vitartaitė
Ramunė Vitartaitė

Panašūs projektai

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Žaliųjų inovacijų plėtra į užsienį pasitelkiant vystomojo bendradarbiavimo instrumentus

LR Užsienio reikalų ministerija

Projekto tikslas – suformuoti žaliųjų inovacijų plėtros į šalių partnerių rinkas per vystomojo bendradarbiavimo priemones modelį, kuris remsis unikaliu Lietuvos finansinių mechanizmų verslui remti klimatu, prisidės prie ekonominės diplomatijos tikslų įgyvendinimo, skatins žaliųjų produktų eksportą ir turės poveikį įgyvendinant darnaus vystymosi tikslus.

Dalyviai: Aušra Raulušonytė

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Lietuvos kriptoturto rinkos analizė ir plėtra

„Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – ištyrus Lietuvos ir užsienio kapitalo kriptoturto rinkas, suformuoti Lietuvos kriptoturto vertės pasiūlymą stipriausioms užsienio kapitalo įmonėms. Sukūrus šį vertės pasiūlymą, planuojama inicijuoti dialogą su užsienio kapitalo įmonėmis taip siekiant į Lietuvą pritraukti patikimiausias ir didžiausias pasaulio kriptoturto rinkos įmones. 

Dalyviai: Viktorija Orlovaitė

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Pakartotinio elektronikos naudojimo skatinimas Lietuvos viešajame sektoriuje

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – skatinti pakartotinį elektronikos naudojimą viešajame sektoriuje turto įsigijimo, naudojimo ir nurašymo tvarkoje identifikuojant ir praplečiant galimybes, kaip teikti prioritetą pakartotiniam elektronikos naudojimui. 

Dalyviai: Rūta Kukulskytė

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Žinių algoritmas: dirbtinio intelekto taikymas Lietuvos žurnalistikoje

LR Kultūros ministerija

Projekto tikslas – atlikti DI įrankių taikymo Lietuvos žurnalistikoje praktikos tyrimą: atskleisti DI naudojimo žurnalistikoje mastą ir įvairovę, suprasti DI naudojimą supančias baimes, stigmas ir iššūkius, skatinti etišką, saugų ir skaidrų DI įrankių naudojimą žurnalistikoje.

Dalyviai: Agnė Mikštienė

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Persikėlimo patirtys: aukštos profesinės kvalifikacijos migrantų istorijų tyrimas

Work in Lithuania

Projekto tikslas – atskleisti pagrindinius Lietuvoje gyvenančių aukštos profesinės kvalifikacijos užsieniečių persikėlimą nulėmusius veiksnius, jų lūkesčius ir asmeninę patirtį.

Dalyviai: Barbora Sharrock

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Darbo rinkos poreikių ir bedarbių įgūdžių atotrūkis: sprendimai bedarbių švietimo srityje

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – optimizuoti paramos mokymuisi priemonių sistemą taip, kad ji būtų: (1) tikslingiau orientuota į bedarbių integraciją darbo rinkoje; (2) prieinama didesnei daliai bedarbių.

Dalyviai: Agnė Pakšytė, Gintarė Petrauskaitė