Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Sveikatos apsaugos ministerija

Negatyvių nuostatų apie psichikos sveikatos sutrikimus mažinimas

12 March 2019 - 6 September 2019

Problem

Susidūrę su psichikos sveikatos sutrikimais, lietuviai yra nelinkę kreiptis profesionalios pagalbos. Pavyzdžiui, 2014 m. Lietuvoje užregistruota 4,7 % depresija sergančių žmonių, nors tais pačiais metais atliktas gyventojų sveikatos statistinis tyrimas atskleidė, jog depresijos simptomus jaučia net 12% gyventojų. Su psichikos sveikata susiję rodikliai Lietuvoje yra prasti: didelis savižudybių skaičius (2017 m. – 26,4 atvejo/100 tūkst. gyventojų), psichotropinių medžiagų – ypač alkoholio – suvartojimas (2016 m. vienas 15 metų ir vyresnis Lietuvos gyventojas suvartojo 13,2 litro absoliutaus alkoholio). Tik 1% lietuvių depresiją gydosi nemedikamentinėmis priemonėmis, suvartojama daug raminamųjų vaistų, dažnai taip slopinant psichikos sveikatos sutrikimų simptomus, bet sutrikimų negydant.

Prastiems lietuvių psichikos sveikatos rodikliams didelę įtaką turi visuomenėje itin paplitusios negatyvios nuostatos apie psichikos sveikatos sutrikimus ir tokius sunkumus patiriančius asmenis. Pavyzdžiui, manoma, kad bloga savijauta gali būti lengvai kontroliuojama, o kreiptis pagalbos dėl psichikos sveikatos – neprasminga ir gėdinga, tai laikoma silpnumo ženklu. Asmenys su psichikos sveikatos sutrikimų diagnozėmis laikomi neproduktyviais, nedarbingais, nenuspėjamais arba pavojingais.

Visuomenės gerove besirūpinančios šalys aiškinasi negatyvių nuostatų priežastis ir taiko efektyviausius būdus šioms nuostatoms mažinti. Deja, Lietuvoje itin trūksta duomenų apie tokių visuomenės nuostatų mastą ir pobūdį. Negatyvios nuostatos yra sustiprinamos ir kai kurių teisės aktų, įtvirtinančių, kad net lengvus psichikos sveikatos sutrikimus patiriantys asmenys negali užimti tam tikrų pareigų, jiems gali būti apribota teisė vairuoti, ne visuomet užtikrinamas pagalbos besikreipiančiųjų konfidencialumas.

LR sveikatos apsaugos ministerijos psichikos sveikatos skyrius pradėjo savo veiklą tik 2018 m. spalio 15 d., kol kas nėra aiškios psichikos sveikatos stigmos mažinimo strategijos. Tačiau, siekiant užtikrinti psichikos sveikatos rodiklių gerinimą, būtina didinti visuomenės sąmoningumą bei mažinti diskriminaciją psichikos sveikatos klausimais. Negatyvių visuomenės nuostatų keitimas, gyventojų švietimas, teisės aktų pakeitimai prisidės prie visuomenės gerovės didinimo. Gyventojai drąsiau kalbės apie psichikos sveikatą, gebės lengviau atpažinti psichikos sveikatos sutrikimus, teikti paramą. Laiku kreipiantis pagalbos mažės resursai skiriami psichikos sveikatos sutrikimų ir priklausomybių ligų gydymui, padidės gyventojų darbingumas.

Goal

Pasiūlyti ir įgyvendinti efektyviausias priemones institucinės stigmos ir negatyvių visuomenės nuostatų psichikos sveikatos srityje mažinimui.

Project progress

2019/04/20

Atlikta esamos situacijos analizė

2019/05/20

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė

2019/07/01

Pasiūlyti teisės aktų pakeitimai siekiant mažinti psichikos sutrikimų turinčių asmenų atskirtį ir diskriminaciją

2019/08/01

Parengtas visuomenės negatyvių nuostatų psichikos sveikatos klausimais tyrimas

2019/08/15

Parengta nacionalinės internetinės platformos apie psichikos sveikatą koncepcija

2019/08/30

Atliktas su psichikos sveikatą susijusių nuostatų ir elgsenos tyrimas darbo aplinkoje

2019/09/06

Įgyvendinamos 5 psichikos sveikatos institucinės ir socialinės stigmos mažinimo priemonės

Project files

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.