• LT
  • EN
Kurk Lt
  • Pagrindinis
  • Apie mus
  • Projektai
  • Dalyviai ir dalyvės
  • Naujienos
  • Atranka

Kokia užsienio valstybių patirtis sprendžiant susisiekimo problemas kaimiškose vietovėse?

    Pagrindinis Naujienos Kokia užsienio valstybių patirtis sprendžiant susisiekimo problemas kaimiškose vietovėse?
    Kita naujienaAnkstesnė Naujiena

    Kokia užsienio valstybių patirtis sprendžiant susisiekimo problemas kaimiškose vietovėse?

    2020 m. liepos 10 d.

    Judumas yra vienas iš pagrindinių veiksnių, suteikiančių laisvę. Judumas suteikia galimybę pasiekti ir išlaikyti darbo vietą, pasiekti švietimo įstaigą, naudotis pagrindinėmis paslaugomis, tokiomis kaip apsipirkimas, vizitai pas gydytoją ir pan., galiausiai, galimybė judėti leidžia pasiekti visuomenę ir naikina atskirtį joje. Visa tai yra svarbi žmogaus gyvenimo dalis. Kitaip tariant, mobilumas yra gyvybiškai svarbus elementas, įgalinantis asmenis bet kurioje bendruomenėje, ypač kaimo bendruomenėse, kur daug svarbių paslaugų yra stipriai nutolę nuo gyventojų gyvenamų vietų. Teisė turėti tinkamą, kokybišką ir saugų mobilumą yra viena iš pagrindinių ES piliečių teisių, kurią nuolat deklaruoja plėtros ir transporto politikos formuotojai tiek visos Europos, tiek ir nacionalinių valstybių lygmeniu.

    Tačiau tenka pripažinti, jog judumas kaimiškose vietovėse sulaukia kur kas mažiau politikos formuotojų dėmesio nei mobilumas mieste. Juk būtent kaimiškose vietovėse trūksta įprastinio transporto ir įvairaus bendro judumo galimybių, kurios naudojamos daugelyje miesto vietovių. Realybė tokia, jog daugelyje kaimiškų vietovių yra vos keletas kursuojančių autobusų, dar mažiau traukinių stočių, vos keli kilometrai dviračių ir pėsčiųjų takų ir beveik visiška priklausomybė nuo automobilių. Tokia situacija verčia žmones daugiau išleisti kelionėms ir dažniau naudotis privačiu transportu, deja, tvaresnių alternatyvų sąskaita.

    Kodėl susisiekimo klausimas kaimiškose vietovėse susilaukia tokio mažo susidomėjimo? Bendri visuomenės elementai labai priklauso nuo ekonominių parametrų, politinių veikėjų ir gyventojų, kaip potencialių viešojo transporto paslaugų vartotojų, skaičiaus. Akivaizdu, kad užtikrinti lygias judumo teises yra daug sudėtingesnė užduotis kaime, mažiau ar retai apgyvendintose vietose. Visa tai tampa dar sudėtingiau, kai kalbama apie susiekimo užtikrinimą kaimiškose vietovėse toms grupėms, kurioms papildomai trukdo jų fizinės, psichinės ar socialinės „negalios“ (neįgalieji, jauni žmonės, ligoniai su psichinėmis negaliomis ir pan.), nors kai kurioms iš jų yra suteikiamos privilegijos (palankios viešojo transporto galimybės (pvz. moksleivių pavėžėjimas)). Situacija tampa dar keblesnė, kai kalbama apie finansines galimybes investuoti į reikiamą infrastruktūrą, žinant, jog tai niekada neatsipirks, tačiau pamirštant, jog daugeliu atvejų tai kurs pridėtinę vertę kitiems ekonominiams, socialiniams, turizmo ar aplinkos projektams. Ir galiausiai, būtina paminėti, jog skaitmenizacija yra neatsiejama šiandieninės viešojo transporto sistemos dalis, tačiau tai nemenkas iššūkis vyresniems kaimiškų teritorijų gyventojams.

    Kadangi Lietuva, o juo labiau Lazdijų rajonas, yra nevieninteliai susiduriantys su mobilumo užtikrinimo iššūkiais, kyla natūralus klausimas, o kaip kitos valstybės susitvarko su tokiomis problemomis ir išsprendžia gyventojų mobilumo rebusus? Daugelyje užsienio valstybių teritorijų, kurios pasižymi mažu gyventoju tankiu, gyventojų mobilumas užtikrinamas pasitelkiant lanksčias transporto sistemas (LTS) (angl. Flexible transport system). LTS siūlo perspektyvų požiūrį į keleivių pervežimo paslaugų efektyvumą ir gerinimą, kurios tikslas – suteikti keleiviams lankstumą renkantis maršrutus, laiką, transporto rūšis, paslaugų teikėją ir mokėjimo sistemas. Toks konceptas nėra naujas ir jau sėkmingai pritaikytas Anglijoje, Italijoje, Airijoje, Austrijoje, Nyderlanduose, Belgijoje, Vokietijoje ir Liuksemburge. Pastarojoje šalyje susisiekimo gerinimas veikia ir kaip socialinė inovacija, padedanti persikvalifikuoti ilgalaikiams bedarbiams. Būtina pažymėti, jog LTS dažniausiai veikia kaip pastiprinimas tradicinei viešojo susisiekimo sistemai.

    Prancūzijos kalnuotose ar kaimiškose vietovėse viešasis transportas yra labai brangus, todėl vietiniams gyventojams dažnai neįperkamas. Šiose vietovėse priklausomybė nuo nuosavų automobilių yra labai didelė, tačiau ne visi gyventojai gali ar nori įsigyti ar vairuoti automobilį. Siekiant pagerinti gyventojų susisiekimą šiose vietovėse, Prancūzijoje pasitelkiamas e-autostopo (angl. e-hichhiking) modelis, kuomet keleivis užsiregistruoja programėlėje ir stebi pavėžėti galinčio automobilio artėjimą realiu laiku.

    Analizuojant skirtingas užsienio valstybes ir jų patirtis, galima pastebėti, jog daugelyje valstybių jau sėkmingai įgyvendintos tvaraus judumo kaimiškose vietovėse strategijos parodo, jog tokių strategijų sėkmę lemia kaimo vietovėse esančios pačios bendruomenės ir dalijimosi kultūros skatinimas. Labai dažnai pačios bendruomenės ieško sprendimo būdų ir inicijuoja projektus, kuriais siekiama išspręsti rajono gyventojų mobilumo problemas. Ne vienas gerosios praktikos pavyzdys parodė, kad problemų sprendimui tik vietinės valdžios įsitraukimo nepakanka – be gyventojų ir bendruomenių dalyvavimo priimant sprendimus joks kaimiškų teritorijų vystymasis neįmanomas. Stiprios ir aktyvios bendruomenės yra kertiniai akmenys tvirtiems rajono vystymosi pamatams.

    Straipsnis buvo publikuotas Lazdijų rajono savaitraštyje „Lazdijų žvaigždė“ Nr. 28 (1228), 2020 liepos 10 d.

    Plačiau apie projektą skaitykite ČIA.

    Birutė Karakaitė, Gyvi regionai, inovacija, Kurk Lietuvai, Lazdijai, Lazdijų rajonas, susisiekimas, tvarus judumas

    Birutė Karakaitė

    More posts by Birutė Karakaitė

    Susijusios naujienos

    • Susisiekimas Lazdijų rajone – patrauklus visiems jo gyventojams

      Birutė Karakaitė

      Nors darnaus judumo planus rekomenduojama rengti miestams su daugiau nei 25 000 gyventojų ar miestams turintiems kurorto statusą, tačiau pagrindinis tokio plano skiriamas bruožas ir yra tai, jog jis rengiamas ne konkrečiai transporto rūšiai arSkaityti plačiau

    • Įvyko Lazdijų rajono strateginio plano pristatymo renginys ,,Lazdijų rajonas šiandien arba rytoj: kokia turėtų būti Lazdijų rajono vizija“.

      Kurk Lietuvai

      Plano rengėja Birutė Karakaitė pristatė Lazdijų rajono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2027 m. rengimo etapus, vėliau vyko diskusija apie tai, koks Lazdijų rajonas yra šiandien ir koks turėtų būti po septynerių metų. Renginio pirmojeSkaityti plačiau

    • Kodėl susisiekimas toks gyvybiškai svarbus regionų vystymuisi ir gyventojų atskirčiai mažinti?

      Birutė Karakaitė

      Jeigu imtume Lazdijų rajoną kaip pavyzdį, gyventojų priklausomybė nuo nuosavo automobilio, šiame rajone yra akivaizdi. Didžioji dauguma šio rajono gyventojų savo kasdienėms kelionėms rajone pasitelkia  automobilius ir tai visiškai nestebina. Priklausomybė nuo automobilių auga neSkaityti plačiau

    • Junglumas, prieinamumas ir darnus judumas: kas tai?

      Birutė Karakaitė
      Europos Sąjungai pasukus žaliuoju kursu, diskusijos apie darnų judumą (angl. sustainable mobility) tapo dar aktualesnės ir intensyvesnės. Darnus judumas leidžia sutelkti dėmesį siekiant patenkinti visas visuomenės grupes, o į alternatyvias transporto priemones pažvelgti ne tikSkaityti plačiau

    • „Kurk Lietuvai“ savanorystės skatinimo iniciatyva sulaukė palaikymo Vyriausybėje

      Birutė Karakaitė

      Vyriausybėje vykusiame „Kurk Lietuvai“ projektų įgyvendinimo ataskaitiniame renginyje buvo pristatytas ir Vidaus reikalų ministerijoje (VRM) pastarąjį pusmetį vykdytas „Kurk Lietuvai“ projektas – Savanorystės skatinimo viešajame sektoriuje laboratorija. Savanorystės skatinimo laboratorijos modelį, stiprinsiantį tarpinstitucinį, NVO irSkaityti plačiau

    Kita naujienaAnkstesnė naujiena

    ›  Apie mus

    ›  DUK

    ›  Galerija

    ›  Privatumo politika

    Kontaktai:


    Monika Merkytė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ vadovė 

    El. paštas: monika.merkyte@investlithuania.com

    Tel.: +370 699 69425


    Ieva Jurkonienė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ koordinatorė 

    El. paštas: ieva.jurkoniene@investlithuania.com

    Tel.: +370 601 05141


    Adresas:
     Upės g. 23 - 1,
    III aukštas, LT-08128 Vilnius

    Kurk Lietuvai

    Programos organizatoriai

    Investuok_lietuvoje_white
    ukio_ministerija_white
    Kuriame_Lietuvos_ateitį_white
    Visos teisės saugomos 2019 Kurk LT    SOME.LT    Prisijungimas nariams
    • Pagrindinis
    • Apie mus
    • Projektai
    • Dalyviai
    • Naujienos
    • Atranka
    • Kalba: LT
      • LT LT
      • EN EN
    Kurk Lt