• LT
  • EN
Kurk Lt
  • Pagrindinis
  • Apie mus
  • Projektai
  • Dalyviai ir dalyvės
  • Naujienos
  • Atranka

Junglumas, prieinamumas ir darnus judumas: kas tai?

    Pagrindinis Naujienos Junglumas, prieinamumas ir darnus judumas: kas tai?
    Kita naujienaAnkstesnė Naujiena

    Junglumas, prieinamumas ir darnus judumas: kas tai?

    2020 m. balandžio 14 d.

    Europos Sąjungai pasukus žaliuoju kursu, diskusijos apie darnų judumą (angl. sustainable mobility) tapo dar aktualesnės ir intensyvesnės. Darnus judumas leidžia sutelkti dėmesį siekiant patenkinti visas visuomenės grupes, o į alternatyvias transporto priemones pažvelgti ne tik kaip tinkančias laisvalaikio praleidimui, bet ir kaip priemones, kuriomis pasiekiamas konkretus kelionės tikslas kaip darbas ar mokykla. Daugelyje Europos valstybių darnaus judumo skatinimas įgyvendinamas gana seniai, tačiau Lietuvoje ši sąvoka vis dar dažniausiai siejama tik su didžiaisiais Lietuvos miestais. Tenka pripažinti, kad dauguma savivaldybių, ypatingai pasižyminčios dideliais plotais ir mažu gyventojų tankiu, pirmiausia susiduria su junglumo (angl. connectivity) ir prieinamumo (angl. accessibility) problemomis.

    Taigi kuo skiriasi šios junglumo, prieinamumo ir darnaus judumo sąvokos? Apie junglumą kalbame tuomet, kai mūsų galutinis kelionės tikslas yra tolimas ne pagal atstumą, o pagal kelionės laiką. Prieinamumas apibūdina kelionės kokybę, kainą, patogumą ir rizikas tenkinant visų bendruomenės narių poreikius. O štai darnų judumą galėtume apibrėžti kaip grupę tarpusavyje susijusių priemonių, kurios patenkina skirtingus įvairių gyventojų grupių poreikius mobilumui užtikrinti mieste, miestelyje, regione ar pan.

    Galima teigti, jog susisiekimo infrastruktūra Europoje yra pakankamai gerai išvystyta, tačiau tiek besivystančios, tiek ir išsivysčiusios valstybės susiduria su junglumo trumpiems atstumams (angl. short-distance) problema, kitaip dar vadinamais „paskutiniojo kilometro“ barjerais (ang. „last-mile“ barriers). Tokie barjerai kaimiškoje vietovėje gyvenančiam žmogui sukelia didelių rūpesčių, tarkim, kaip pasiekti administraciniame centre esančią autobusų ar traukinių stotį, kaip nuvykti į darbą ir atgal. Tokiose vietovėse neretai 8 ar 10 kilometrų atstumas, kuris esant patogiam susisiekimui įveikiamas per 10 ar 15 minučių, gali tapti net ir kelių valandų iššūkiu.

    Pažvelkime į realią situaciją Lietuvos regionuose. Pavyzdžiui, kalbant apie viešąjį susisiekimą Lazdijų rajone, čia iškyla visa kekė problemų  tiek dėl junglumo, tiek prieinamumo ar darnaus judumo. Remiantis kasmetinės rajono gyventojų apklausos duomenimis, būtent junglumas ir prieinamumas šiame rajone kelia didžiausius iššūkius siekiant užtikrinti gyventojų mobilumą. Ilgus metus vystyta miesto infrastruktūra buvo orientuota tik į nuosavo automobilio turėtoją. Lazdijų rajono savivaldybės merė  Ausma Miškinienė sutinka, jog susisiekimas opi problema rajone: „man labai svarbus rajono gyventojų mobilumas. Kasdien vykstama į darbo vietas, mokyklas, kultūros įstaigas, lankome turizmo objektus. Visada sakiau, kad svarbi yra ne tik rajono gyventojų gyvenimo, bet ir keliavimo kokybė. Siekiame būti žalias kraštas, traukiantis į pasienį vietos ir atvykstančius svečius, todėl darnus judumas yra naujas iššūkis, kurį padedami kraštietės Birutės Karakaitės tikiu, kad įveiksime“. Pažvelgus į šią problemą kūrybiškiau, darnus judumas gali tapti atsaku šiems iššūkiams, nes tai leistų maksimaliai išnaudoti įvairias transporto priemones (nuosavus automobilius, dviračius, paspirtukus ir pan.) atsižvelgiant į skirtingus visų rajono gyventojų poreikius.  Tai apimtų ir didžiąją dalį tų trumpų kelionių, kurios yra gyvų ir tvarių miestų bei regionų pagrindas. Darnaus judumo skatinimas regione leistų teikti įvairialypę naudą tiek regionui, tiek visuomenei bei aplinkai. Tai leistų į judumą pažvelgi kitaip nei buvome pratę iki šiol. Siekiant efektyvaus šios problemos sprendimo, vertėtų apsvarstyti ir bendradarbiavimo galimybes su  kitais pasienio zonos rajonais tiek Lietuvoje, tiek ir Lenkijoje. Išnaudoti visą pasienio zonos potencialą ieškant geriausių ir inovatyviausių sprendimo būdų gyventojų gyvenimo kokybei rajone gerinti.

    Daugiau informacijos apie projektą rasite čia.

    darnus judumas, Kurk Lietuvai, Lazdijai, pasienio zona, Regionai, susisiekimas, tvarus susisiekimas

    Birutė Karakaitė

    More posts by Birutė Karakaitė

    Susijusios naujienos

    • Susisiekimas Lazdijų rajone – patrauklus visiems jo gyventojams

      Birutė Karakaitė

      Nors darnaus judumo planus rekomenduojama rengti miestams su daugiau nei 25 000 gyventojų ar miestams turintiems kurorto statusą, tačiau pagrindinis tokio plano skiriamas bruožas ir yra tai, jog jis rengiamas ne konkrečiai transporto rūšiai arSkaityti plačiau

    • Įvyko Lazdijų rajono strateginio plano pristatymo renginys ,,Lazdijų rajonas šiandien arba rytoj: kokia turėtų būti Lazdijų rajono vizija“.

      Kurk Lietuvai

      Plano rengėja Birutė Karakaitė pristatė Lazdijų rajono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2027 m. rengimo etapus, vėliau vyko diskusija apie tai, koks Lazdijų rajonas yra šiandien ir koks turėtų būti po septynerių metų. Renginio pirmojeSkaityti plačiau

    • Kokia užsienio valstybių patirtis sprendžiant susisiekimo problemas kaimiškose vietovėse?

      Birutė Karakaitė

      Judumas yra vienas iš pagrindinių veiksnių, suteikiančių laisvę. Judumas suteikia galimybę pasiekti ir išlaikyti darbo vietą, pasiekti švietimo įstaigą, naudotis pagrindinėmis paslaugomis, tokiomis kaip apsipirkimas, vizitai pas gydytoją ir pan., galiausiai, galimybė judėti leidžia pasiektiSkaityti plačiau

    • Kodėl susisiekimas toks gyvybiškai svarbus regionų vystymuisi ir gyventojų atskirčiai mažinti?

      Birutė Karakaitė

      Jeigu imtume Lazdijų rajoną kaip pavyzdį, gyventojų priklausomybė nuo nuosavo automobilio, šiame rajone yra akivaizdi. Didžioji dauguma šio rajono gyventojų savo kasdienėms kelionėms rajone pasitelkia  automobilius ir tai visiškai nestebina. Priklausomybė nuo automobilių auga neSkaityti plačiau

    • Kurk Lietuvai skelbia 2022 metų atranką: ką tu gali įgyvendinti per 860 valandų?

      Kurk Lietuvai
      Kovo 9 dieną prasidėjo jau 11 programos „Kurk Lietuvai” atranka. Profesionalai, įgiję darbo patirties ar studijavę užsienyje, gali pildyti anketą ir išbandyti save viešajame sektoriuje. Tai galimybė ne tik pritaikyti užsienyje įgytas žinias, bet irSkaityti plačiau

    Kita naujienaAnkstesnė naujiena

    ›  Apie mus

    ›  DUK

    ›  Galerija

    ›  Privatumo politika

    Kontaktai:


    Monika Merkytė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ vadovė 

    El. paštas: monika.merkyte@investlithuania.com

    Tel.: +370 699 69425


    Ieva Jurkonienė 

    Programos „Kurk Lietuvai“ koordinatorė 

    El. paštas: ieva.jurkoniene@investlithuania.com

    Tel.: +370 601 05141


    Adresas:
     Upės g. 23 - 1,
    III aukštas, LT-08128 Vilnius

    Kurk Lietuvai

    Programos organizatoriai

    Investuok_lietuvoje_white
    ukio_ministerija_white
    Kuriame_Lietuvos_ateitį_white
    Visos teisės saugomos 2019 Kurk LT    SOME.LT    Prisijungimas nariams
    • Pagrindinis
    • Apie mus
    • Projektai
    • Dalyviai
    • Naujienos
    • Atranka
    • Kalba: LT
      • LT LT
      • EN EN
    Kurk Lt