Ateities darbo rinkoje reikalingos kompetencijos tampa vis aktualesne tema. Apie skaitmeninio virsmo pavyzdžius – dirbtinį intelektą, duomenų analizę, procesų automatizavimą – vis dažniau išgirstame ne tik privačiame, bet ir viešajame sektoriuje.
„Nors kalbant apie sparčiai besikeičiančią darbo rinką pirmiausia žvilgsnis krypsta į verslą, pokyčiai neaplenkia ir viešojo sektoriaus. Vis daugiau viešojo sektoriaus procesų ir paslaugų yra perkeliama į skaitmeninę erdvę, atsiranda ne tik naujų galimybių valstybės institucijoms tiesiogiai bendrauti su piliečiais, bet taip pat siūlyti geresnius politinius ar viešųjų paslaugų sprendimus,“- teigė ekonomikos ir inovacijų viceministras Elijus Čivilis.
Viešojo sektoriaus skaitmeninė transformacija nėra paprasčiausias dokumentų ir klientų aptarnavimo perkėlimas į elektroninį formatą. EBPO pabrėžia, jog judant iš „analoginio“ viešojo sektoriaus į „skaitmeninį“ būtina dėsningai keisti procesus. Šio virsmo centre – žmonių įgūdžiai, kurie užtikrina skaitmeninių procesų efektyvumą ir naudingumą. Stebint pasaulines tendencijas, šiandien viešajame sektoriuje vis labiau reikia ne specializuotų, o skaitmeninių ir socialinių įgūdžių, tokių kaip darbas komandoje, derybiniai sugebėjimai, projektų valdymas, duomenų raštingumas, bendradarbiavimas, skaitmeninio turinio kūrimas, gebėjimas apsaugoti savo asmeninius duomenis naudojant technologijas, gebėjimas spręsti kompleksines problemas ir kiti.
Deja, pažvelgus į statistiką atrodo, kad dar turime kur pasitempti, jei norime išnaudoti šio skaitmeninio virsmo potencialą. Skaitmeninės ekonomikos ir visuomenės indekso (DESI) duomenimis, nors Lietuva ir yra viena iš ES šalių, kurioje yra mažiausiai žemo lygio išsilavinimą turinčių suaugusiųjų, tačiau net 45 % gyventojų neturi bazinių skaitmeninių įgūdžių. O tarptautiniame valstybės tarnybos efektyvumo indekse (InCiSE) Lietuva bendrai užima 20 vietą, tačiau yra trečia nuo galo (tik 36 iš 38) EBPO valstybė pagal valstybės tarnybos darbuotojų gebėjimus į kuriuos įeina baziniai įgūdžiai (pvz., problemų sprendimas, skaičiavimo ir raštingumo įgūdžiai), jų panaudojimas darbinėms problemoms spręsti, organizaciniai įgūdžiai ir mokymasis bei tobulėjimas.
„Kurk Lietuvai“ atlikta skaitmeninių įgūdžių lavinimo viešajame sektoriuje esamos situacijos analizė atskleidė, kad šiuo metu mokymai čia vykdomi pragmatiškai ir dėl to neužtikrina tikslingo skaitmeninių įgūdžių tobulinimo. Siekiant išsiaiškinti, ar šios kompetencijos ir jų vystymas yra aktualūs ministerijų darbuotojams, nuo 2019 m. lapkričio 9 d. iki lapkričio 20 d. buvo vykdoma apklausa. Apklausoje dalyvavo 255 ministerijų darbuotojai (beveik 7% visų ministerijų darbuotojų). Skaitmeniniams įgūdžiams apibrėžti naudotas Europos Komisijos paruoštas skaitmeninių įgūdžių apibrėžimas DigComp 2.1, kurį sudaro 5 kompetencijų sritys.
Geriausiai darbuotojų įvertintas įgūdis — informacijos ir duomenų raštingumas. Tik 6.5% apklaustųjų mano, jog šio įgūdžio neturi arba negali savarankiškai jo pritaikyti darbe. Antroje vietoje – gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti (16% teigė, jog įgūdžio neturi arba jiems reikėtų pagalbos). Trečioje – gebėjimas saugiai elgtis skaitmeninėje erdvėje (55% teigė, jog įgūdžio neturi arba jiems reikėtų pagalbos). Tuo tarpu 60% apklaustųjų nežino arba nėra tikri dėl savo gebėjimo kurti skaitmeninį turinį (tokiam aukštam procentui didelę įtaka turi programavimas, vienas iš šios kompetencijos dėmenų). Prasčiausiai apklaustieji įvertino gebėjimą spręsti problemas pasitelkiant technologijas (64%). Labiausiai ministerijų darbuotojai norėtų patobulinti gebėjimą kurti skaitmeninį turinį (78%) bei saugiai elgtis skaitmeninėje erdvėje (65%), tačiau tik kas trečias darbuotojas mano, jog turi galimybę tobulinti šiuos įgūdžius darbe.
Lietuvai vis sparčiau žengiant skaitmenizacijos link „Kurk Lietuvai“ kartu su Ekonomikos ir Inovacijų ministerija sukūrė „Digital Lithuania Academy“ iniciatyvą, kurios tikslas yra užtikrinti, kad valstybinių įstaigų darbuotojai būtų pasirengę šiam virsmui. Sausio 15d. SEB Inovacijų Centre (Savanorių pr. 1, Vilnius) vyks pirmasis „Digital Lithuania Academy“ forumų serijos renginys, kurio tema „Can you speak digital?“ (Liet. „Ar gali kalbėti skaitmenine kalba?“).
Jis skirtas viešojo sektoriaus darbuotojus supažindinti su skaitmeninėmis kompetencijomis ir jų nauda darbe. Šiame forume bus pristatytos dvi skaitmeninės kompetencijos – komunikacija pasitelkiant skaitmenines technologijas bei kaip panaudoti šias technologijas optimizuojant kasdienius darbo procesus. Forumo metu vyks ir dirbtuvės, kurių metu šias žinias dalyviai mokysis pritaikyti praktiškai.
Šis forumas taip pat yra netrukus pradėsiančios veikti „Digital Lithuania Academy“ iniciatyvos startas. „Kurk Lietuvai“ atlikus tyrimą ir įvertinus gerąsias užsienio praktikas bei šiuo metu Lietuvos ministerijose vykdomų mokymų principus buvo nuspręsta kurti virtualią platformą, kurioje viešojo sektoriaus darbuotojai galėtų ne tik įsivertinti savo informacinių komunikacinių technologijų (IKT) įgūdžius, bet ir juos tobulinti.
Akademijos tikslas – skatinti šių įgūdžių lavinimą viešajame sektoriuje, taip efektyvinant darbuotojų veiklą, stiprinant kibernetinį saugumą bei kuriant patrauklesnę darbo aplinką. Šio tikslo siekiama trimis žingsniais.
Visų pirma komunikuojant skaitmeninių įgūdžių svarbą ir gerinant darbuotojų sąmoningumą apie tai, kur tokie įgūdžiai gali būti panaudoti jų kasdienėje veikloje. Antra – rengiama IKT žinių ir įgūdžių įvertinimo metodika ir šių kompetencijų standartas viešajam sektoriui. Jie bus patalpinti virtualioje platformoje diagnostinio testo pavidalu. Šis testas padės darbuotojams įsivertinti savo turimas kompetencijas, o jo pabaigoje bus pateiktas jų skaitmeninis profilis, kuriame atsispindės jų turimi ir jų darbui reikalingi įgūdžiai. Trečia – šį profilį seks rekomendacijos, kur ir kokiomis priemonėmis darbuotojas gali kelti savo kompetencijas.
Tikimasi, kad laikui bėgant platforma bus naudojama ne tik IKT, bet ir kitų įgūdžių lavinimui, bei bus prieinama visiems viešojo sektoriaus darbuotojams.
Detalesnę apklausos rezultatų suvestinę rasite čia.
Daugiau informacijos apie projektą rasite čia.