Kriterijai, kuriuos vertina potencialūs investuotojai
Ar niekada nekilo klausimas, kodėl kai kurios didžiosios gamybinės kompanijos, planuodamos plėtrą į užsienio šalis, pasirenka būtent vieną, o ne kitą šalį? Į pastarąjį klausimą, greičiausiai, būtų galima atsakyti, pabrėžiant „minkštųjų“ kompetencijų, tokių kaip darbuotojų kvalifikacija, strateginė šalies investicinės politikos vizija ir pan., svarbą. Tačiau šios ir kitos „minkštosios“ kompetencijos ir jų kuriama pridėtinė vertė reikiama apimtimi gali sėkmingai atsiskleisti tik tuo atveju, kuomet jos remiasi į tvirtą pagrindą – tvarų, paslankų bei efektyvų teisinį reglamentavimą.
Šalys, kuriose taikoma praktika galėtų būti perkeliama į Lietuvos Respubliką
Nepaisant to, kad Lietuvai 2017 metai buvo pažymėti išskirtine sėkme: VšĮ „Investuok Lietuvoje“ pritraukė tokius pasaulinio lygio žaidėjus, kaip Hella, Hollister, Continental – nereikėtų pamiršti, kad tobulėti visuomet yra kur. Šiuo tikslu Diana ir Vilius prisideda prie VšĮ „Investuok Lietuvoje“ Investicinės aplinkos gerinimo komandos ir pastaruoju metu analizavo, kuriose užsienio šalyse taikoma praktika galėtų būti naudinga bei pritaikoma Lietuvos Respublikoje, siekiant pagerinti investicinį klimatą bei pritraukti didelės pridėtinės vertės, tiesioginių užsienio investicijų pagrindu grįstus investicinius projektus. Analizės metu (1) Čekija, (2) Vengrija bei (3) Rumunija buvo identifikuotos kaip gerąją su valstybei bei savivaldybėms priklausančių žemės sklypų perleidimu ir jų perleidimo kontrole susijusią praktiką taikančios šalys.
(1) Galiojantis teisinis reglamentavimas Čekijoje įgalina valstybės viešojo sektoriaus institucijas priimti sprendimus perleisti nuosavybės teisę į valstybei ar savivaldybėms priklausančius žemės sklypus žemesne nei rinkos kaina, kaip ekonominę paskatą investicinių projektų įgyvendinimui; investuotojams suteikia galimybę įgyti nuosavybės teisę į laisvųjų ekonominių zonų teritorijose esančius valstybei ar jos teritoriniams administraciniams vienetams nuosavybės teise priklausančius žemės sklypus. Rekomendacinio pobūdžio dokumentai, apimantys su valstybės teritoriniams administraciniams vienetams nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų perleidimu susijusius klausimus, palengvina žemės sklypų investiciniams projektams perleidimo procesą. Tokio pobūdžio dokumentų parengimas įneštų tolygumo regioninio vystymosi atžvilgiu bei suteiktų daugiau aiškumo potencialiems investuotojams ir kompetentingiems viešojo sektoriaus institucijų specialistams.
(2) Norint dalyvauti žemės sklypo aukcione Vengrijoje, taikomas sąlyginai aukštas pradinio įnašo reikalavimas. Tokia praktika mažina riziką, kad žemės sklypai bus perleidžiami ne didžiausią pridėtinę vertę kursiantiems investiciniams projektams, potencialiai užtveriant kelią piktnaudžiavimui aukciono dalyviams suteikiamomis teisėmis.
(3) Rumunijoje galiojantis teisinis reglamentavimas yra aktualus dėl dviejų aplinkybių: tam tikrais atvejais valstybei ar teritoriniams administraciniams vienetams nuosavybės teise priklausančio žemės sklypo perleidimas priklauso ne tik nuo pasiūlymo vertinimo, atsižvelgiant į piniginę pasiūlymo išraišką, tačiau taip pat įvertinant, kurio pasiūlymo pagrindu vykdoma veikla atskleistų didžiausią žemės sklypo ekonominį potencialą; esant tam tikroms aplinkybėms, investicinio projekto plėtrai į greta esantį žemės sklypą, siekiant išsinuomoti pastarąjį, yra netaikoma viešojo aukciono procedūra.
Įvertinus užsienio šalių taikomą gerąją praktiką, be kitų prieita prie žemiau išvardintų išvadų:
- tikslinga įvertinti valstybei ar valstybės teritoriniams administraciniams vienetams nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų investicinių projektų įgyvendinimui perleidimo žemesne nei rinkos kaina ar neatlygintinai, kaip investicinę paskatą, galimybę;
- numatyti galimybę įgyti nuosavybės teisę į laisvos ekonominės zonos teritorijoje esančius valstybei ar savivaldybėms nuosavybės teise priklausančius žemės sklypus;
- tikslinga parengti rekomendacinio pobūdžio dokumentus, kurių pagrindu savivaldybių tarybos galėtų įdiegti efektyvią savivaldybėms nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų nuomos tvarką;
- tikslinga apsvarstyti galimybę įdiegti konceptualiai naują žemės sklypų investicinių projektų įgyvendinimui perleidimo tvarką;
- įtraukti galimybę netaikyti viešojo aukciono, norint plėsti investicinį projektą į greta esantį žemės sklypą nuomos pagrindu, tuo atveju, kuomet yra turimas žemės sklypo savininko prašymas ar sutikimas.
Detalesnė informacija pateikiama lyginamosios gerosios užsienio praktikos analizės dokumente.
Projekto vykdymo perspektyva
Parengtos teminės analizės ir lyginamosios užsienio šalyse taikomos praktikos analizės rezultatų pagrindu bus formuluojami galiojančio teisinio reglamentavimo optimizavimui skirti pasiūlymai. Vėliau dėl pastarųjų pasiūlymų įgyvendinimo galimybių bus konsultuojamasi su akademinių institucijų ir kitų suinteresuotų šalių atstovais.