„Pakeisti negalima sustoti“ – kaip gerinti Lietuvos konkurencinį pranašumą gamybos įmonių veiklos pradžiai?
JPP „Kurk Lietuvai“ Ugnės ir Karolio atlikta Lietuvos konkurencinio pranašumo analizė gamybos įmonių veiklos pradžiai, parodė, kad didžiausia problema su kuria bus susiduriama ateityje siekiant gerinti Lietuvos investicinę aplinką, bus viešųjų institucijų ir įstaigų nepakankamas noras keisti savo veiklos procesus.
Projekto pabaigoje, remiantis atlikta analize, sukurtu gamybos medžiu,informacija, surinkta konsultuojantis su skirtingų sričių ekspertais bei susipažinus su realiomis praktinėmis situacijomis, su kuriomis susiduria būsimieji gamintojai, pateikiamos rekomendacijos sisteminiams pakeitimams, kurios leistų padidinti Lietuvos konkurencinį pranašumą gamybos įmonių veiklos pradžiai:
LEAN principų naudojimas. Į procesą įsitraukusioms 18 unikalių institucijų ar įstaigų rekomenduojama pradėti veikloje taikyti LEAN principus: apsirašyti ir peržiūrėti institucijos ar įstaigos viduje vykstančius procesus bei įsivertinti vertę kuriančius ir vertės nekuriančius procesus. Vien tik vertės nekuriančių procesų pašalinimas leistų skirti daugiau laiko vertę kuriantiems procesams bei tikslingiau panaudoti turimus žmogiškuosius resursus ir efektyviau teikti viešąsias paslaugas.
- Detaliai apsirašyti institucijose ar įstaigose teikiamų paslaugų procesus ir išskirti vertę kuriančius ir vertės nekuriančius procesus
- Optimizuoti institucijose ar įstaigose teikiamas paslaugas, sutelkus dėmesį į vertę kuriančių procesų pagerinimą ir vertės nekuriančių procesų atsisakymą
- Greitesnis ir paprastesnis paslaugų teikimas klientams leistų pagerinti klientų pasitenkinimą viešosiomis paslaugomis
Veiklos rodiklių nustatymas. Institucijos ar įstaigos darbuotojų ir vadovų veiklos rodiklių nustatymas leistų pagerinti institucijos ar įstaigos rezultatus, o asmeninių veiklą įvertinančių rodiklių nustatymas darbuotojams ir vadovams leistų pagerinti asmeninius darbo rezultatus ir suteiktų motyvacijos geriau vykdyti savo veiklą. Pagrindiniai rodikliai – (1) didesnis laiku suteiktų paslaugų kiekis; (2) kuo mažesnis laiku neįvykdytų užklausų kiekis. Rekomenduotina stebėti ir lyginti ne tik metinius veiklos rodiklius, bet ir sekti kasmėnesinius veiklos rodiklių rezultatus ir tendencijas. Sisteminga veiklos rodiklių priežiūra padeda užtikrinti sėkmingus rodiklių rezultatus laikotarpio pabaigoje.
- Nustatyti veiklos rodiklius institucijos ar įstaigos darbuotojams ir vadovams, kurie leistų įvertinti veiklos rezultatus
- Pagrindiniai veiklos rodikliai: (1) didesnis laiku suteiktų paslaugų kiekis; (2) kuo mažesnis laiku neįvykdytų užklausų kiekis.
Motyvacinė sistema. Geriausiai panaudoti institucijose ar įstaigose esantį žmogiškąjį kapitalą galima sukūrus ir įgyvendinus vidinę vadovų motyvacijos sistemą. Veiklos rodiklių nustatymas, suderintas su paskatų sistema, leistų užtikrinti sistemingą ir nuoseklų tikslų siekimą ir paslaugų gerinimą.
- Sukurti institucijų ar įstaigų vadovams skirtą motyvacinę sistemą, kuri paskatintų sistemingą užbrėžtų tikslų siekimą
Anglų kalbos naudojimas. Viena iš sisteminių problemų, su kuriomis nuo pirmųjų žingsnių susiduria užsienio investuotojai Lietuvoje, yra aktualių teisės aktų redakcijų prieinamumas anglų kalba. Tikslinga sistemingai be pradelsimų, pasikeitus šalyje galiojančiai įstatymo redakcijai, pateikti ir dokumento vertimą anglų kalba.
- Užtikrinti aktualių teisės aktų redakcijų prieinamumą anglų kalba
Atsakomybės dėl klaidų perkėlimas nuo valstybinių institucijų – projekto savininkams. Praktikoje procesai institucijose ar įstaigose dažnai užrunka ilgiau nei būtina, nes valstybinėms institucijoms ar įstaigoms yra perduota visa rizika dėl galimų klaidų. Perkėlus atsakomybę už klaidas projekto savininkams, sumažėtų tikrinančių institucijų ar įstaigų užimtumas, kadangi pats užsakovas būtų įsipareigojęs asmeniškai užtikrinti projekto eigą pagal patvirtintus dokumentus, pasirinktų patikimus ir licencijuotus rangovus.
- Perkelti atsakomybės už klaidas riziką nuo valstybinių institucijų ar įstaigų projekto savininkams
Visuomenės nuomonės apie procesus koordinavimas ir viešinimas. Visuomenės įsitraukimas ir pastabų teikimas turėtų būti koordinuotas ir viešas, t. y. per nustatytą laiką nepateikus pastabų, vėliau pastabos neturėtų būti priimamos, o procesai tuomet neužtruktų ilgiau nei numatyta. Turėtų būti priimamos ir nagrinėjamos tik argumentuotos visuomenės pastabos bei rekomenduotina visuomenės pateiktas pastabas skelbti viešai: tai ne tik sumažintų pateikiamų neargumentuotų pastabų skaičių, bet ir leistų užtikrinti visuomenės interesą.
- Užtikrinti visuomenės pateiktų pastabų ir atsakymų į jas viešinimą ir pateikimą nustatytais terminais
Sistemingas skundų nagrinėjimas. Procesų vilkinimas taip pat atsiranda ir dėl ilgai užsitęsusių skundų nagrinėjimų. Institucijose ar įstaigose, kuriose sulaukiama didelio skundų skaičiaus, rekomenduojama išskirti atskirą skyrių, kurio pagrindinė funkcija būtų gautų skundų nagrinėjimas. Šis pakeitimas padėtų sutrumpinti laiką, kurį administracines paslaugas teikiantys darbuotojai praleidžia nestandartinėms situacijos spręsti bei leistų iškilusias diskutuotinas situacijas išspręsti greičiau ir paprasčiau.
- Sudaryti daug skundų sulaukiančiose institucijose ar įstaigose specialų skyrių gautiems skundams nagrinėti
Diferencijuotos kainos už tos pačios paslaugos suteikimą. Remiantis atlikta analize, buvo nustatyta, jog leidžiant užsienio investuotojui pasirinkti mokėti skirtingas kainas už administracines paslaugas priklausomai nuo paslaugos suteikimo termino ir taip sumažinti laukimo laiką, investuotojas gali sutaupyti ženklią pinigų sumą greičiau pradėdamas savo veiklą.
- Sudaryti sąlygas, sumokėjus didesnę administracinės paslaugos suteikimo kainą, sutrumpinti paslaugos suteikimo trukmę
Vienas langelis institucijose ar įstaigose. Institucijose ar įstaigose rekomenduojama įsteigti „vieną langelį“, kuriame būtų teikiamos paslaugos verslo klientams. Administracinių paslaugų skirstymas į grupes „privatiems klientams“ ir „verslo klientams“ leistų verslo klientų prašymus nagrinėti ne bendra tvarka, o kaip prioritetinius.
- Vienas langelis institucijose ar įstaigose, kuriame būtų teikiamos paslaugos verslo klientams
Pateiktų rekomendacijų pritaikymas praktikoje padėtų išspręsti: tiek nepatogumus, su kuriais susiduria užsienio investuotojai, nusprendę pradėti vykdyti plyno lauko gamybos projektą Lietuvoje, tiek ir galėtų būti paskata įgyvendinti reikšmingus pokyčius viešajame sektoriuje.
Plačiau susipažinti su projekto tikslais, gairėmis ir pasiektais rezultatais, galite čia.